Peter Nedergaard Undervisning i VUK: History and Case Studies Uge 43 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
At identificere resultater og skrive etnografi
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Konstruktioner af feltsites
Religion og videnskabsformer
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Introduktion til Access (Access, del 1)
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Videnskabsteori og metode
Kildekritik Historie.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Historiske kilder Kildekritik
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
SKABELON.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Synopsen skal indeholde
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard Undervisning i VUK: History and Case Studies Uge 43 1

Cases i naturalismen og konstruktivismen Cases i naturalismen: En case forstås ifølge den naturalistiske approach som én observation i et større komparativt studium, hvilket der skal redegøres for. Cases i konstruktivismen: En case er en enkelt historie, som meget vel kan fortælle om generelle mønstre, selv om dette ikke søges bevidst godtgjort. 2

Den historiske metode: Cases opbygges på baggrund af evidens vha. almindeligt sprog og common sense: En caseanalyse skal indebære, at man: A) undersøger, om man har læst teksten, som forfatteren skrev den. B) spørger, hvorfra forfatteren har fået sin information. C) hylder dogmet om uvildighed. 3

Kildekritik og casestudier I: Leopold von Ranke ( ) – man skal reetablere ”wie es eigentlich gewesen war”. 1) Introducerede det kritiske ræsonnement. 2) Historie som videnskab og ikke som nationalistisk mytologi. 3) Fastlagde dogmet om uvildighed i omgang med kilderne – præget af empiristisk videnskabsteori. 4) Etablerede den historiske metode på baggrund af kildekritikken - en import fra filologien. 4

Kildekritik II og casestudier: 5) Man skulle så vidt muligt finde det originale kildemateriale – førstehåndskilderne. 6) Man skulle afdække motiverne via kildekritikken. 7) Fortiden skulle vurderes på dens egne præmisser og ikke på nutidens. 8) Målet var den definitive afdækning af historien. 5

Barbara Tuchmans kildekritik og casestudier I To faser i forskningsprocessen: Forskningsfasen: 1.Samle alt relevant kildemateriale. 2.Koncentrere sig om førstehåndskilderne. 3.Operere ikke med kausalantagelser på forhånd. Kausaliteterne fremgår af sig selv via kildekritikken. 6

Barbara Tuchmans kildekritik og casestudier II Fremstillingsfasen: 1.Vanskelig, arbejdskrævende, skrive og omskrive 2.ALTID dokumentere anvendelsen af kilder via referencer til bøger, artikler, aviser, internetsider osv. 3.Gode referencer er altafgørende. 4.Mest udbredte referencemåde: (Hansen 2011: 11) 7

Kritik af von Rankes kildekritik: 1.Kravet om førstehåndskilder (fx dokumenter, breve, dagbøger osv.) betyder, at den historie, som kommer ud heraf, især er politisk historie, for det er her, at disse kilder findes = overklassens historie? 2.Troen på objektivitet: Hvordan kan det lade sig gøre: Man bliver jo nødt til at vinkle fremstillingen via en problemstilling. 8

Case study-metoden I historievidenskaben: 1.Lægge vægt på et narrativt flow. 2.Metodiske problemer præsenteres i fodnoter eller appendiks. I samfundsvidenskaben: 1.Metodiske problemer fremhæves i teksten. 2.Case study-metoden er inden for den naturalistiske approach placeret nederst i hierarkiet. 3.Case studies er historier med en pointe. 4.En enkeltobservation, hvilket ikke er en god teknik m.h.p. testning af hypoteser og teorier. 9

Typer af case studier: Case studier er – trods deres placering i forskningshierarkiet – et af de mest udbredte forskningsdesigns. Der findes tre typer af dem: 1)Teori-bekræftende case-studier (deduktive) I = studium af graden, hvormed en given case passer med de generelle teorier og læresætninger. = man vil demonstrere forklaringskraften i en given teori. 10

1) Teori-bekræftende case-studier (deduktive) II Denne case study-type er mindre ambitiøs end de andre case study-typer, da det er svært at teste teorier udenfor casenes område. Minder om den logiske positivismes verifikationsprincip. Poppers kritik heraf: Forsøg på at bekræfte den marxistiske teori er fyldt med denne type case study-metoder. 11

2) Teori-afkræftende case study (deduktiv) I = case study, som søger at vise, hvordan en case IKKE passer ind i en generel teoretisk læresætning. Minder om den logik, som Karl Popper fremlagde via sit falsifikationsprincip. 12

2) Teori-afkræftende case study (deduktiv) I Fx Teorien om, at demokratier ikke fører krig mod hinanden. Men den spansk-amerikanske krig i 1898 var en krig mellem demokratier. Forklaring: USA betragtede på ingen måde Spanien som et liberalt demokrati med sædvanlige demokratiske normer. = Modifikation af teorien om, at demokratier ikke fører krig mod hinanden. 13

3) Generaliserende case studier (induktive) I = case study mhp. at generere hypoteser Cases i opbygningen af en teori/en generel lovmæssighed. Selv Popper ville acceptere anvendelsen af denne slags case studier mhp. at generere hypoteser, men ikke mhp. at generere ”sande” hypoteser. 14

From Story Telling to Telling Stories Fælles for naturalister og konstruktivister: At finde mønstre i de udforskede materiale. For naturalister: en lige ud ad landevejen- proces. For konstruktivister: en kompleks proces. 15

Sociale data og kilder: Der er både for mange og for få. For mange: de møder os dagligt – vi har metoder og undersøgelsesdesign til at sortere heri. For få: ofte er det svært at få adgang til førstehåndskilder (kernebeslutningstagere eller fortidige begivenheder). 16

Den konstruktivistiske kritik af antagelserne hos den naturalistiske historiker: 1.At der en én fortid, som kan indfanges af forskere. 2.At der findes data, som er objektive og repræsentative. 3.At disse findes data er der blot for at blive indfanget umiddelbart. 17

Forskning hos konstruktivister og naturalister: Konstruktivister: 1. Forskning er afdækning af mønstre via detaljerede beskrivelser. 2.Der lægges ægt på forskelligartede perspektiver. 3.Der lægges mindre vægt på formelle regler og metoder. 18

Naturalister: 1.Forskning er afdækning af almene lovmæssigheder. 2.Der kræves en klar metodologi. 3.Systematiske ræsonnementer. 19

Konstruktivismen fører visse steder over i diskursanalysen: 1.Hvad og hvordan tænker folk nu og førhen, fx om politik. 2.Hvordan konstrueres det politiske felt. 3.Hvordan har mentalitetshistorien udviklet sig. 4.Diskursanalysens svar: via sproget. 20

Foucault og diskursanalysen I 1.Hvem har magten vedr. de førende diskurser i samfundet? 2.Hvem definerer, hvad der er acceptabelt? 3.Hvem definerer, hvad der i det hele taget kan forstås og giver mening i et samfund? 21

Foucault og diskursanalysen II 1.Fortidens tankekonstruktioner skal afdækkes lag for lag = vidensarkæologi. 2.Frem kommer de historiske tankesystemer = epistemer. 3.= det, der gør tankekonstruktioner og argumenter mulige. 4.= forudsætninger for viden. 22

Foucault og diskursanalysen III 1.Kategorierne for menneskelig viden er socialt konstruerede i selve sproget. 2.Sociale fakta bliver hos mennesker til repræsentationer af disse fakta. 3.Repræsentationer er de sociale fakta, som de forekommer for os (ikke tingene i sig selv). 23

Diskurs = et vedvarende system af repræsentationer. 1.Et system af mening, hvori meningsfulde påstande kan blive repræsenteret. 2.Bestemte tankesystemer udelukker også bestemte spørgsmål, metoder og konklusioner. 24