Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608 campister 512 (22 pct.) har været på campingferie de sidste tre år 96 (4 pct.) ”ikke-campister” forventer at tage på campingferie de næste tre år
Camping har 19 pct. af det danske feriemarked Andelen er oppe på 22 pct. for de 15 – 44 årige Camping har 7 pct. af udlandsrejserne Camping har 8 pct. af de korte ferier i Danmark Kilde: Danmarks Statistik, Ferie- og Forretningsrejser Rejser over 4 dage i 2004
Hyppigste overnatningsform på campingferien Kilde: Camping temaer, udarbejdet af Jysk Analyse. N: 512 campister Telt og hytte er foretrukne overnatningsform for de potentielle Andet dækker bl.a. over mobilhome og autocamper
Foretrukne destination er Danmark Sp. ”I hvilket land holder De hyppigst Deres campingferie”? Danmark – 60 pct. Italien – 14 pct. Frankrig – 8 pct. Sverige – 4 pct. Tyskland – 2 pct. Norge – 1 pct. Holland – 1 pct. Kroatien – 1 pct. Ungarn Kilde: Camping temaer, udarbejdet af Jysk Analyse. N: 512 campister
Fra 17 til 8 temaer Dyr på pladsen Cykling Kano/kajak Wellness Lystfiskeri Dykning Golf Windsurfing Uspecificeret – en plads, der ikke er tematiseret
Betyder temaerne noget for valg af plads? Ja: 29 pct. Tja: 42 pct. Nej: 29 pct.
Små-børnsfamilier lægger størst vægt på temaer Kilde: Camping temaer, udarbejdet af Jysk Analyse. N: 608 campister
Valgkriterier ved valg af plads – udover temaerne
Dyr og cykling mest udbredte temaer
Anbefaling til andre temaer Børn – 18 pct. -Legeplads ud over standard, børneklubber mv. Sport - 15 pct. - Adventure, løb, holdsport mm. Natur – 8 pct. - Vandring, guide, friluftsliv Kultur og historie Fællesskab Kreative pladser Differentierede campingpladser (alder)
Dyr på pladsen Små-børnsfamilier Camperer i Danmark Lægger stor vægt på temabaseret camping Er også interesseret i kano/kajak, cykling og wellness Faciliteter: Aktiv deltagelse
Cykling Familier med større børn 50+ og unge Alle slags campister Lægger middel vægt på temabaseret camping Er også interesseret i kano/kajak og sport og andre temaer
Wellness Unge Børnefamilier Lægger vægt på indendørs og udendørs afslapning – ro Lægger middel vægt på temabaseret camping Mere fokuseret, men også interesseret i andre aktiviteter
Fire temabaserede målgrupper De traditionelle campister Begrænset vægt på temaer Cykel, dyr Seniorer, lav husstandsindk. Egen campingvogn Rejser i Danmark 45 pct. af campisterne De aktive traditionelle Natur, kano/kajak, fiskeri, cykling Ikke golf-spillere Rolige omgivelser Familier med større børn, men også andre Høj husstandsindkomst 24 pct. af campisterne De unge familier (passive) Ny camping målgruppe Middel/høj vægt på temaer Wellness og dyr Børn som nyt tema 36 år i gennemsnit 17 pct. af campisterne De unge aktive Cykling, kano/kajak, sport Ikke dyr og fiskeri Singles og par under 50 Telt Camperer også i udlandet Kulturelle aktiviteter 14 pct. af campisterne
Anbefalinger 1)Sats på temaer – det er vigtigt især for nye målgrupper 2)Gerne flere temaer 3)Kombinér temaerne rigtigt, fx cykel og dyr, wellness og dyr 4)Hvis du arbejder med golf og windsurfing, kan man fokusere 5)Gennemgå de efterspurgte faciliteter 6)Overvej at arbejde med ”traditionelle”, aktive traditionelle”, ”passive/unge” og ”yngre aktive” 7)Overvej ”børn”, ”sport” og ”natur/vandring” som helt nye temaer