Medarbejderkonference hos Blå Kors den

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Skoleparathed.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Præstationsangst!.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Mestring af ADHD som voksen.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Stress En folkesygdom?.
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Kursus for personer med demens og pårørende
Præsentationens transcript:

Medarbejderkonference hos Blå Kors den 30.09.10 Følelsesmæssige belastninger og mulige beskyttelsesfaktorer - når vi næres og tæres af arbejdet med andre mennesker

Familiesyn – det relationelle vi har alle betydning for hinanden vi er afhængige af hinanden vi har alle ansvar for at drage omsorg, hvis én i familien/gruppen har vanskeligheder

Det faglige fundament Vi har alle (ledere, medarbejdere, forældre, børn,…) brug for at føle os af værdi, og vi ønsker at samarbejde. Først når vi oplever, at vi har fået mulighed for at udtrykke os fuldstændigt er blevet hørt og set er blevet mødt og taget alvorligt kan vi blive fleksible og indgå i kreativt samarbejde.

Fagpersonlig udvikling - 1 Det er en fortløbende proces hvor vi undersøger erkender bearbejder de tanke- og handlemønstre som hæmmer eller hindrer os i at realisere vores engagement og potentiale i relation til den anden. ”Hvad har det med mig at gøre?”

Fagpersonlig udvikling - 2 I alt professionelt arbejde spiller fagpersonens udstråling væremåde gennemslagskraft en vigtig rolle. ”Er jeg autentisk og nærværende?”

Menneskets iboende konflikt At finde en sund balance mellem samarbejde og integritet. Integritet betyder her, at jeg kan mærke mine egne behov og følelser, og er i stand til at tage være på dem, når det er vigtigt for mig (ensomhed, forladthed?). Samarbejde betyder her, at jeg i samspil med andre mennesker har respekt for deres integritet, og vælger at tage hensyn til deres behov og følelser (selvudslettelse, opslugthed?).

Personlige rettigheder - 1 Jeg har ret til at: Bede andre om det jeg ønsker Sige nej uden at føle skyld Udtrykke mine følelser Være uafhængig af andres sympati og velvilje Begå fejl og tage ansvaret for dem Ændre mine standpunkter Undlade at forklare eller undskylde min adfærd og til at træffe ulogiske beslutninger Tage stilling til, om det er mit ansvar at finde løsninger på andres problemer

Personlige rettigheder - 2 Øvelse – to og to Den ene fortæller den anden om: Hvilken personlig rettighed har jeg sværest ved at praktisere for tiden? Hvordan viser det sig i hverdagen? I mit privatliv I mit arbejdsliv Derefter bytter I.

Begrebsafklaring Kontakttræthed – går over på en weekend Udbrændthed – en stressreaktion i arbejdet med mennesker og deres problemer Sekundær traumatisering – et mere snævert begreb med fokus på hvordan behandleren ”smittes” af arbejdet med traumatiserede mennesker

Professionel involvering og afstand - 1 Den almenmenneskelige ambivalens at hjælpe og lukke den andens smerte ind at slippe væk og undgå den andens (og egen) smerte

Professionel involvering og afstand - 2 at være professionel – fagligt dygtig, kølig, distant, uengageret? at tage det med hjem – drømme invaderes, ikke kunne slippe det og holde fri med god samvittighed? at kunne tåle mosten – ikke lade sig gå på af det følelsesmæssige pres, ”teflon”?

Professionel involvering og afstand - 2 at være professionel – fagligt dygtig, kølig, distant, uengageret? at tage det med hjem – drømme invaderes, ikke kunne slippe det og holde fri med god samvittighed? at kunne tåle mosten – ikke lade sig gå på af det følelsesmæssige pres, ”teflon”?

Signalerne Ved sekundær traumatisering kan symptomerne være Verdensbilledet Basal tillid Forholdet til egen identitet (fagligt og personligt) Forholdet til spiritualitet Overlevelsesskyld Angst Sikkerhed og kontrol Intimitet og kontakt Manglende koncentration Invaderende billeder

Kontakt, relation, empati ”Når vi gør vores ypperste for den anden, gør vi samtidig os selv mest sårbare”

Det empatiske ståsted Kontakt med egne følelser er afgørende for vores evne til empati Kræver dobbelt opmærksomhed

Det belastede ståsted Der hvor jeg bliver ramt eller rystet i mine egne følelser Kan ikke præstere empati Kan ikke være i god kontakt med sig selv OG den anden på samme tid Ofte er man ikke klar over at man er ramt, men oplever måske bare ulyst eller irritation i forhold til klienten Modoverføringsreaktioner (overinvolvering – tilbagetrækning)

Udsathed Nogle omstændigheder som gør os sårbare overfor sekundær traumatisering Graden af klientkontakt Erfaring og alder Faglig kompetence Privat netværk Personlighedstræk Selvindsigt og evne til selvrefleksion Ubearbejdede traumer Arbejdspladsens respons på reaktioner

Modforanstaltninger ”Medicinen” kan være Fordeling af arbejdsfunktioner Fagpersonlig udvikling og refleksion Debriefing Supervision Efteruddannelse Egen terapi ”Et almindeligt liv at komme hjem til” Fysisk aktivitet

Øvelse – i små grupper Fortæl til de andre i gruppen Hvad tror du dit arbejde har betydet for din udvikling? Og, for dine egne nære relationer? Hvad har det taget fra dig? Hvad giver dig næring i arbejdet?