Fortællertyper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
At bruge disse to ord rigtigt
Kløverstier - en forstadsfortælling om det gode liv.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
James Bond går tur i en park...
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Med dejlige varme farver
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Køb en hund!!. •Ønsker du en der bringer dig avisen uden at rive sportssektionen ud først…………………
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Det er ganske vist… (Klik for at komme videre). Der var engang en model… •E•En dag hun gik på podiet, tabte hun et hår •”•”Jo, flere jeg taber, desto.
Joken, der bringer dig held!
Kapitel 3 – nogle citater
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Religion er opium til folket”
De uanstændige Af Leif Panduro Kapitel 1.
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
En Moderne Saga Frøkongen.
Moderne Kvinder Frøkongen.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Animation - en bevægelse der fortæller.
Kommakursus ”light”.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
Et mærkeligt skib.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Samson Og Dalila.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Reportage Fluen på væggen.
Analyse af noveller.
Gruppevejledning på tæt hold
Synopsis.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Bulbjerg.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Kommunikation i kontekst
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Personkarakteristik “Mor”
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Fortællertyper

1. personsfortæller (jegfortæller) Refererer til sig selv som ”jeg” og er én af hovedpersonerne. Han/hun fortæller hvad han/hun ved og tænker. Læseren kommer derfor ofte til at kende fortælleren godt og vil muligvis også sympatisere med ham/hende. 1. personsfortællinger er ofte spændende, overbevisende og medrivende. Eks. Jeg gik en lang tur i de smukke skove.

3. personsfortæller Referer til personerne i fortællingen som ”han”, ”hun”, eller ”de” og deltager ikke selv i handlingen. 3. personsfortælleren er – oftest – som en flue på væggen. Eks. Hun gik en lang tur i de smukke skove.

Alvidende fortæller: Denne fortæller har det fulde overblik over historien og råder over det, man kalder en alvidende synsvinkel. Fortælleren kan gå ind og ud af flere personers tanker og følelsesliv, kender deres fortid og sågar ofte deres fremtid. Den alvidende fortæller ved, hvad der foregår mange steder på én gang og kan desuden kommentere handlingen (forfatterkommentar) og henvende sig direkte til læseren. Total viden om personernes indre liv (fordi der er adgang til alle personernes tanker og der kan fortælles ud fra fleres synsvinkler)