Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Veje og afveje i Mit forskningsprojekt: Kampen om den kolde krig
Digitalisering og medialisering
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Matematik er det nye sort!
Lærerprofessionen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Digital Content Creation Perspektiver fra Buckingham &Erstad.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Elevernes digitale dannelse
- fortsat midt i en flekstid?
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Lærerprofessionen - en definition.
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Turen går til Indien Engelsk, religion, historie og idræt 3.G, uge 41.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
IFLA-trends CB-ledermødet 16. juni 2014  TREND 3 GRÆNSERNE FOR PRIVATLIV OG DATABESKYTTELSE VIL BLIVE REDEFINERET.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Digitalisering og medialisering
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal Kick-off d.23. juni 2011.
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Globalisering, side
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Forskeren: Er spillet om supersygehusene overraskende? Og hvor er embedsmændene i dette spil? Oplæg ved Lektor Mads Leth Felsager Jakobsen Institut for.
”Blog som læringsplatform”
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
It i undervisning og læring
Biblioteker & kodning hvorfor & hvordan
Projekt: Koncept til formidling
Hvad er en Feltrapportage?
Didaktiske planlægningsmodeller
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

DIGITAL DANNELSE - Et overblik - Hans Siggaard Jensen The LimeGuild & Institut for Uddannelsen og Pædagogik Aarhus Universitet/CPH Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013 Agenda Kort Bio… Hvorfor digital dannelse? Hvad er nyt Mere om dannelse De vigtigste områder Digital dannelse og fremtidens krav til kompetencer og kvalifikationer Nogle eksempler Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013 Digital dannelse Hvorfor netop dannelse? Hvad er forskellen mellem kompetencer, kvalifikationer og dannelse? Dannelse og det internationale “Literacy”-begreb og dets udvikling “Digital literacy” som et Janus-begreb De to sider De uddannelsespolitiske sammenhænge Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013 Hvad er så nyt? Trends i IT-udviklingen Trends i arbejdet med kompetencer og kvalifikationer i relation til IT Det nye ekstra: værdier, etik, dømmekraft og sensibilitet Relation til det “traditionelle” dannelsesbegreb Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Mere om hvad ”dannelse” dækker Lidt om begrebets historie Begrebets betydning i uddannelse og pædagogik Dannelse som konkurrent til kompetence Eksempler på nogle diskussioner hvor det spiller ind IT, medier og dannelse Hvad er så det centrale? Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013 De tre områder Medier og “media-literacy” Information og “information-literacy” Teknologi og “technological literacy” Bestemmelse i relation til livsområder/dannelsesarenaer Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Digital dannelse og “21st century skills” De nye “retoriske” krav/kompetencer og relationen til dannelses-traditionen Multi-medialitet og udvidelsen af det retoriske felt De nye “analytiske” krav/kompetencer og evner til at håndtere problemløsning Former for ekspertise og tendenser Herning Bibliotekerne 26. februar 2013

Herning Bibliotekerne 26. februar 2013 Nogle elementer Multi-literacies Digital almen dannelse: fra browsers til searchers Digital stil og smag Demokratisk dannelse Relation til uddannelse og skoling – for ikke at sige opdragelse Herning Bibliotekerne 26. februar 2013