Usability ITU, efterår 2008 6. Informationsarkitektur ITU E2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Formularer (Access, del 3)
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
4. Usability i designprocessen
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
SEO PÅ AU.
Velkommen til E-business
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
6. Kvantitativ usability
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Perception og disposition af grænseflader
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008

Usability ITU, efterår Om information Reelle indhold på mange websites Det som interaktionen tilvejebringer Det der opfylder brugerens mål Internettets udgangspunkt (hypertext) Udfordringer: –Finde information –Forstå information

Usability ITU, efterår Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labelling, to support usability and findability. Garret: –Informationsarkitektur –Interaktionsdesign

Usability ITU, efterår Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information –Organisér, prioriter, gruppér Bestem navngivning og begreber Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Alternativ opstilling: –Rosenfeld/Morville Struktur Navigation Navngivning Søgning

Usability ITU, efterår Hvor ser vi informationsarkitektur?

Usability ITU, efterår

7 Der skal viden til… To tilgange slags viden skal være til stede: –Viden om brugs-situationen (hvad skal vi løse) Brugercentreret top-down tilgang –Viden om informationerne og deres sammenhænge Informationscentreret og bottom-up Husk den mentale model – det handler igen om mødet mellem brugerens behov og systemets strukturer.

Usability ITU, efterår IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst

Usability ITU, efterår Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? –Demografisk forholds betydning for behov og handlen –Forskellige måder at finde information på Husk brugsmønstre: –Satisficing –Prøve sig frem –Undo –Skimme, scanne, lede –Information scent

Usability ITU, efterår Hvordan er IA situationen? Opgaven? –Searching – Browsing – Asking Integration - iteration –Finde bestemte type informationer (s. 35) Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? Domænet Begreber WWW som kontekst (hypermedia)

Usability ITU, efterår Opgaverne 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed –Metode: Sammenhængsdiagram, analyse, kortsortering 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller Igen: Top-down og bottom-up 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

Usability ITU, efterår Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi –Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Prioritering – vægtning – rækkefølge Gruppering – chunking Navngivning – terminologi

Usability ITU, efterår Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps –Visuelle sammenhænge Affinity diagram –Brainstorm elementer –Gruppér elementer –Navngiv grupper –Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse )

Usability ITU, efterår Dokumentation Informationsmodel (datamodel, bottom-up) Informationsdiagram (flowdiagram) Wireframes (skabeloner) Forskellige ordbøger Skitser  prototyper

Usability ITU, efterår Hvilken struktur?

Usability ITU, efterår

Usability ITU, efterår

Usability ITU, efterår Værktøjer til at navigere i strukturen Browsing aids: –Global navigation –Lokal navigation –Kontekstuel navigation –Sitemaps / index –Guides og wizards Search aids: –Søge interface –Forespørgsels metodik –Søge zoner –Søge resultater Rosenfeld/Morville

Usability ITU, efterår Værktøjer til at navigere i strukturen, 2 Indhold og opgaver –Titler –Indlejrede links –Indlejret metadata –Chunking – klumper –Lister –Sekvenser –Identifikatorer Rosenfeld/Morville

Usability ITU, efterår Design af navigation

Usability ITU, efterår Proces navigation

Usability ITU, efterår Design af information

Usability ITU, efterår Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns)

Usability ITU, efterår Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? –Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? –”hvodan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? –Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

Usability ITU, efterår Evaluering af IA Adskillelse af IA og interaktion Heuristisk evaluering og brugertests –Stil opgave til situationen IA specifikke tests: Trunk test, Stress test –Tjek om de grundlæggende værktøjer er til stede Kortsortering (aftenens øvelse) Åben og lukket test Variation med flere brugere (tænke-højt) –Afprøv navngivning, gruppering, forståelse, etc. Logning (både automatisk og manuel) –Se hvad brugerne reelt gør, analyser input

Usability ITU, efterår Udført stress-test, (Keith Instone)

Usability ITU, efterår 2008 Spørgsmål? …