Domstolsstyrelsen August 2006 Digital tinglysning 2008 Domstolsstyrelsen August 2006
Tinglysningen 2006: Tinglysning i byretternes 82 retskredse 3,6 mio. dokumenter blev tinglyst i 2005 95% tinglyses inden for lovens 10-dages frist Gennemsnitlig ekspeditionstid 4,7 dage Tinglyst ”værdi” på ca. 600 mia. årligt Årlig tinglysnings- og opslagsafgift ca. 6 mia. Stort set ”fejlfri” tinglysning – få erstatninger
Den papirbaserede tinglysning 75 mio. A4-sider i 2,2 mio. aktmapper (kopier) Papirbaserede transaktioner med brugerne 2 mio. brevforsendelser årligt ”Edb i tinglysningen” for sagsbehandlerne Publikumsadgang: terminaler, udskrifter, OIS Online-adgang for realkredit, banker m.v.
Projekt digital tinglysning Mange interessenter – private og offentlige Første tilløb venter på den digitale signatur Tinglysningsudvalgets betænkninger 05-06 Projektorganisationen starter arbejdet 2005 Kravspecifikation i første udkast primo 2006 Udbud juni 2006 – frist for bud 1. september Overgang til digital tinglysning 26. marts 2008 Brugergruppe i hele forløbet
Grundlæggende arkitektur Klient system Browser Fx almindelig borger eller mindre virksomhed Klient system Klient system Fx ansatte i realkreditinst. Ekstern eTL portal Ekstern service snitflade eTL akt Database eTL motor Intern eTL portal Browser Ansatte i Tinglysningen Eksternt system Eksternt system Eksternt system Fx TDC, CPR, CVR, KMS, ESR
Digital tinglysning i Hobro2008 Fuld digitalisering (input er fuldt digitaliseret) Forventet automatiseringsgrad på 70% Resterende sager behandles manuelt, på grundlag af digitalt indberettede dokumenter Kompromis’erne: Anmelderordning (borgerne ikke direkte ”digitale”) Meddelelse til borgerne pr. brev (anmelderkontrol) Fuldmagtsordning (papirfuldmagt sendes til Hobro) De helt særlige tilfælde (ingen cpr, ingen signatur)
Digital tinglysning: Hvordan? Anmeldelse via internet-portal eller direkte systemadgang Automatisk kontrol af anmeldelsens data (digital signatur, standardkrav m.v.) Automatisk prøvelse (samme som i dag): Anmeldelse sammenholdes med registrerede data (ejer/disponent, tingbogsoplysninger om ejendom) Tidsstempling - løbenummer (retsvirkning) Kontrol af betingelser for tinglysning -> prøvelse Kontrolberegning af tinglysningsafgift
Digital tinglysning: Hvordan? Meddelelse retur ved automatisk tinglysning: Dokumentidentifikation, tidspunkt og løbenummer Eventuelle anmærkninger Eventuel fristdato og årsag til lysning med frist Meddelelse om eventuel manuel behandling Afviste dokumenter returneres med årsag Forkert afgift: sendes til afgiftsmyndigheden Lagring af ”dokumentet” i tinglysningsakten Relevante myndigheder underrettes
Databaser og registre: Den elektroniske tinglysningsakt (e-akten): Alle oplysninger i nuværende bøger (tingbog m.v.) Alle nye tinglyste ”dokumenter” (fra 2008) Alle medsendte indscannede dokumenter, kort mv Scannede genparter fra arkiver (75 mio. A4-sider) Microfilm med de gamle tinglysningsprotokoller Data hentes i CPR, CVR, KMS, DMR, ESR, TDC Anmelderdatabase: eksterne og interne Underskriftsdatabasen: tegningsberettigede Fuldmagtsdatabasen: registrerede fuldmagter
Særlige services Forespørgsler Prøvetinglysning Elektronisk postkasse (ventefunktion) Abonnement på tinglysninger Brugerformularer/egne standardvilkår
Den digitale tinglysning 08 Gevinster for borgerne i tid og penge Sparede kurssikringsudgifter Sparede gebyrer Besparelser i tid Gevinster for professionelle aktører Gevinster for staten: Personaleforbrug reduceres til 1/3 Bringer Danmark i den digitale spydspids