Den mindful terapeut. Overblik slides Mindfulness i individuel terapi (3) Transdiagnostik (4) Metode: Ingen teoretisk agenda (5) Egen praksis nødvendig?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
The Cape Cod Model.
Set i forældreperspektiv
Forskning, formidling og andre færdigheder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Mindfulness og ID - Lifecoaching
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
I dag er temaet Visualisering
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Mindfulness Psykinfo 2012 Lone Overby Fjorback, Psykiater,PhD
TERM modellen Introduktion til øvelse
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Maskulinitet.
Mindfulness er… 1 Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Acceptance and Commitment Therapy
- det kan læres.. Inspiration The New Toughness Training For Sports (PLUME, Penguin Group, 1995, ISBN ) Af James E. Loehr, sportspsykolog.
Meditation med hjertet som indgang Meditation med hjertet som indgang Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold, kapitel 10.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
DBT Dialectical Behavior Therapy SINDSTILSTANDE & FORMELLE ØVELSER
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse i forskellige retninger
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Aldrig mere stress igen
THE MENTORING JOURNEY.
De 6 kerneprocesser i ACT
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Stresshåndteringsgruppe
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

Den mindful terapeut

Overblik slides Mindfulness i individuel terapi (3) Transdiagnostik (4) Metode: Ingen teoretisk agenda (5) Egen praksis nødvendig? (6) Det dialektiske (8) ’Væren med’ skaber svar (9) ’Væren med’ kræver mod (10) Rolle ift klienter (11) Erfaring i krop og eksistens (12) Kompetencevækst (13) Gensvarskontinuum (14) Studie: Terapeutkompetencevækst (15) 2

Den mindful terapeut Mindfulness i individuel terapi Mange tilgangsmåder… Brug ACT Lær DBT egenskaber i individuel terapi Tilpas MBSR eller MBCT til individuel terapi Terapeuter leder øvelserne Terapeut og klient laver dem sammen Måske tilpas sessionslængde (75-90 minutters sessioner) Beskeden forskning indenfor denne måde at lave behandling på. Men kliniske eksperimenter er lovende. Se fx: Roemer, L. & Orsillo, S. (2009). Mindfulness- and acceptance-based behavioral therapies in practice 3

Den mindful terapeut Transdiagnostik Processerne ens i mange forstyrrelser Drøvtygning, tankeundertrykkelse, følelsesmæssig distance, selektiv opmærksomhed osv. Øvelser i mindfulness fremstår som at have indflydelse på mange forskellige diagnoser Måske netop fordi processerne er ens i mange forstyrrelser 4

Den mindful terapeut Metode: Ingen teoretisk agenda “This does not mean that I do not respond, that I am not myself when I work, that I do not care, or that I do not sometimes need to probe. But by not having a personal agenda in my therapeutic interactions, by putting my self on hold, I can make room for whatever appears on its own. We practice meditation when we listen to the feelings of another, to their pain, their distress, and their suffering. In this sense, psychotherapy and meditation are one.” Mark Epstein: Thoughts without a thinker: Psychotherapy from a buddhist perspective. Fra forord. 5

Den mindful terapeut Egen praksis nødvendig? Mange eksperter er enige om: Terapeuter som lærer mindfulness til klienter burde have vedvarende træning og erfaring i mindfulness meditation. For at kunne svare adækvat på patienters udfordringer med meditation For at træne mindful tilgang til vanskelige oplevelser Udviklere af MBCT fandt ud af, at de var ineffektive indtil de begyndte at mediterere regelmæssigt. 6

Den mindful terapeut (fortsat) Vigtigheden kan afhænge af typen af terapeut og terapi. Lange meditations øvelser (MBSR, MBCT): Enighed blandt eksperter om behov for personlig praksis med mindfulness meditation. Adfærds-mindfulness egenskaber (DBT, ACT): Mindre konsensus omkring personlig praksis. Dyb fortrolighed med alle øvelserne dog essentielt. 7

Den mindful terapeut Det dialektiske… Paradoks mellem accept og forandring Klienter kommer i terapi fordi de gerne vil ændre noget Reducere eller blive fri for negative følelser osv. Terapien giver svære tanker og følelser opmærksomhed og tillader dem at være som de er Kan føles som om man ikke har gjort noget Virker mærkeligt for deltagere til en start Husk: Mindfulness handler ikke om at blive fri for ubehagelige oplevelser 8

Den mindful terapeut ’Væren med’ skaber svar Paradoks mellem accept og forandring (fortsat) “…staying present with what is unpleasant in our experience…allows the process to unfold, lets the inherent ‘wisdom’ of the mind deal with the difficulty, and allows more effective solutions to suggest themselves.” Segal, Williams, & Teasdale,

Den mindful terapeut ’Væren med’ kræver mod At udføre mindfulness kræver mod Ikke bare afslapning (selvom det kan være afslappende) Ikke en måde til at føle sig godt tilpas (selvom det kan være behageligt) Svært materiale kan opstå Undgåelsesstrategier opstår 10

Den mindful terapeut Rolle i forhold til klienter Mobilisere klientens indre ressourcer Hjælpe klienten med at finde indre visdom (”det kloge sind”) Lære klienten at relatere mindful til sine oplevelser som de fremkommer 11

Den mindful terapeut Erfaring i krop og eksistens Brug dine egne oplevelser med mindfulness som substansfyldt baggrund Kropsliggør holdningen til mindfulness Læg mærke til at svære indre oplevelser er fælles for mennesker Kast dig ud i mindfulness praksis, som livslang forpligtelse til selv-udforskning og personlig vækst 12

Den mindful terapeut Kompetencevækst Opmærksomhedskapacitet: Dirigere, opretholde, skifte forgrund/baggrund, balancere indadrettet og udadrettet fokus Nuet: Være fuldt opmærksom på klienten Terapeuts attitude er: Ikke-dømmende, åben, tålmodig Selv-opmærksomhed og selv-medfølelse optimal Empati / compassion for klienten Følelsesregulering optimal 13

Den mindful terapeut Gensvarskontinuum MEDLIDENHED Uhensigtsmæssig, fordi du drænes og bliver i uheldigste fald martyr EMPATI / MEDFØLELSE En konstruktiv og følelsesneutral forholdemåde, når du møder andres lidelse COMPASSION / BARMHJERTIGHED Hjerteåben ’seen’ lidelsen, som du sender al det kærlige nærvær, som du kan ’dræning’ – du går med i den andens følelsesmæssige tilstand og slipper dit eget overskud ’neutralitet’ – du anerkender den andens lidelse, men fortaber ikke dit eget følelsesmæssige overskud ’semipermeabel’ – du tømmes ikke, tværtimod ’fylder du på’ den anden, giver fra en universel kærlighedskilde 14

Den mindful terapeut Studie: Terapeut-kompetencevækst 18 terapeuter i døgnbehandlingstilbud Alle lærte mindfulness meditation Tilfældigt valgt skulle halvdelen meditere regelmæssigt Patienter vidste ikke om deres terapeut mediterede Patienter med mediterende terapeuter havde bedre symptomreduktion og vurderede deres terapeut som mere effektiv (patienterne lærte ikke meditation) Grepmair et al,