Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Strukturelle niveauer
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Skat, inflation og kalkulationsrente
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Lektion 10: Makroøkonomi og den simple Keynes-model
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Grunde til at jeg elsker dig
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson. Oversigt Andenårsklasse, flere mindre forløb: Skriftlige opgaver i grupper Virtuelle forløb Diskussioner/Rollespil.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Lektion 10a: mikro, afløsning, evaluering og intro til makro
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Præsentationens transcript:

Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen 0. Lidt om læringsstile… uge 12-15: projekter Økonomiske nyheder Dagens pensum: Indkomstdannelsesmodellen Repetitionsspørgsmål/svar - gruppearbejde Dagens pensum: slide 32-47, lektion 10 a (?) Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Næste lektion

1. Økonomiske nyheder Tak til de der sender artikler… Ugens vits fra tekst-tv: ’Det største månedlige underskud nogensinde var mere end dobbelt så stort som økonomer.’ – dvs. ca. 3,60 meter Skal der lempes på finanspolitikken eller ej? (Hvad er en lempelse?) Her kommer den strukturelle ledighed ind… Givet der skal lempes – hvordan skal lempelsen så se ud? Hvor stor skal den være? (10 mia.?)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Kanon-kapitel (forfatterskift? Og skift til makro) Kun det balancerede budgets multiplikator ikke forklaret ordentligt Læs det langsomt og grundigt At tænke i bogstaver – lær udenad Lidt om Keynes og Keynes-modellen (og Kalecki!)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen ’På den ene side er der de, som tror, at det eksisterende økonomiske system på lang sigt er selvregulerende – om end med ’creaks and groans and jerks’ og forstyrret af timelag, indblanding udefra og fejl… På den anden side…er der de…som afviser ideen om, at det eksisterende system i nogen videre udstrækning er selvregulerende’ (Keynes)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Modeller bygger på antagelser: Kort sigt (0-1 år) Drevet af efterspørgslen – udbuddet tilpasser sig (elastisk) = keynesiansk model Ingen priser = realt => øget efterspørgsel ingen påvirkning af inflation (= urealistisk) Modellen udvides til at tage højde for inflation Kritik af Keynes, at han ser bort fra inflation (?)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Rette linier og 45 graders modellen BNP = produktion = værditilvækst = indkomst = Y(ield) gælder per definition linien angiver mulige ligevægte ved forskellige niveauer af indkomst og produktion – efterspørgslen ’udvælger’ hvilken (Y = AE = aggregeret (samlet/sammenlagt) efterspørgsel)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Hvad bestemmer, hvor meget der forbruges? Keynes antager: den løbende indkomst er afgørende (tyder empirien også på) Andre teorier: indkomst over livsforløbet (Friedman) og andres forbrug (Duesenburry – mere sociologisk)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Den samlede efterspørgsel bestemmes af de centrale efterspørgselskomponenter: C(onsumption/konsum), I(nvestment-off/privat), G(overnment forbrug) AE = Udbud = produktionen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Til et givet produktionsniveau svarer en vis mængde beskæftigelse - teknisk bestemt Det niveau af beskæftigelse kan (og vil oftest være) være mindre end fuld beskæftigelse = ledighed = underbeskæftigelsesligevægt el. ligevægt med ledighed Ligevægt: intet der automatisk korrigerer situationen (ex. faldende lønninger)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Hvis efterspørgslen øges – eksempelvis gennem øgede investeringer => En større indkomstfremgang end det investeringerne stiger = multiplikatoreffekten = ringe i vandet-effekten En mands udgift er en anden mands indtægt osv. (eksempel)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Egentlig sker tilpasningsprocesser som spring fra tilstand A til S (komparativ statik) Men her vist, hvordan det sker gennem flere ’runder’ (det økonomer kalder ’logisk tid’ – i modsætning til ’historisk tid’ = faktisk/virkelig tid)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Oftest illustreres ændringer i efterspørgsel ved parallelle skift i AE-kurven Men der kan også ske ’parameterskift’ = ændringer i hældningskoefficient: Hvis skatteprocenten eller forbrugstilbøjelighed ændres

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Vigtige pointer med modellen: Krise: vigende vækst og stigende ledighed Kriseforklaring: manglende efterspørgsel – ikke for høje lønninger, skatter, stift arbejdsmarked, for stor offentlig sektor, for meget regulering osv… Kan løses ved at øge efterspørgslen – ved at øge I, C og G. Hvordan øger man I, C og G?

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Hvis gennem finanspolitik – enten øger G eller mindre T(ax) => Statsunderskud – finansieres ved at udstede statsobligationer (ikke øget skat! Først næste år) eller lade seddelpressen rulle (monetær finansiering – forbudt i ØMU’en)

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen Det balancerede budgets multiplikator (p. 250) ved ΔG = ΔT = 10 mia. kr. Når øgede offentlige udgifter svarer præcis til en øget skatter – virker ekspansivt – har en multiplikator på 1 Hvorfor? Viser matematikken. Den økonomiske forklaring: øgede skatter på 100 kr. fører ikke til en tilsvarende forbrugsnedgang – tages fra opsparingen

2. Dagens pensum - indkomstdannelsesmodellen I = S(aving) per definition i ligevægt Hvis I øges => øget efterspørgsel og indkomst => en tilsvarende S fremtvinges Maren i kæret: S op => I op. Gælder kun, hvis opsparing overføres til investeringer (kornøkonomi) – ellers tages S fra efterspørgsel => faldende indkomst Øget S kan føre til lavere S – ’opsparingsparadokset’ Er øget opsparing så altid et problem?

5. Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Stram/lempelig finanspolitik (hvordan den påvirker efterspørgsel, indkomst og beskæftigelse) Multiplikatoreffekten Det balancerede budgets multiplikator Hvad er et statsunderskud, og hvad kan man gøre ved det?

6. Næste lektion – den pengepolitiske praksis i DK Penge og pengepolitik. Pengepolitik i Danmark (Nationalbanken). Beskrivende dansk økonomi, kap. 6 Hvad er kærnen i dansk pengepolitik? (at bruge den korte rente til at fastholde en ’fast’ valutakurs overfor euro) Find det generelle og teorielementerne (skim detaljer) Ikke kapitel 27 endnu – teorien.

6. Næste lektion - læsevejledning Fokuser på pengepolitik og ’gem’ valutapolitik (selv om de hænger nøje sammen). Læs: NB: 1.1.-1.1.2 (p. 14-18), p. 26-36, 1.5.2, 1.5.4., 1.5.5, 3.1.4, 3.3., 3.3.1, 3.3.2, p. 110-117, p. 126-38 (Meget er gentagelser fra BØ). BØ: 6.2, 6.3, 6.5.1, 6.5.2, 6.7 og 6.8