1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Hvordan vi arbejder på Hadsund Produktionsskole …..
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kreativitet og innovation i ALT
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Offer – krænker – frelser Dynamik specielt fokus på krænkere
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex.
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pædofili Pædofili.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Seksualpolitik.
Fokus på offeret. Overgreb
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Den vanskelige samtale
Simulering af en plenarforsamling. Din opgave i 6 etaper 1.Læs udtalelsen 2.Vælg en gruppe (hver elev vælger én gruppe), udarbejd og fremsend dine ændringsforslag.
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Det Inddragende Netværksmøde
Introduction to consent: ethical and legal issues
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Visioner for arbejdet i skolebestyrelsen på Rolloskolen.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Forberedelse af videoafhørring af børn udsat for sexuelle overgreb Saqqummiisoq: Oline Inûsugtok’, Qaammaaviup ningiua.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Respekt for Grænser Fakta
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Grænser.
Santa Lucia Her kommer flere billeder af Santa Lucia og Luciaoptog. Tal om hvad børnene ser på billederne. Børnene vil få mulighed for at øve sig i at.
Den kriminelle fødekæde i bander og
SIKKERHED ONLINE.
Værktøjslinier ved Kaj Kristensen
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Præsentationens transcript:

1 Handleplan

2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde Fremlæg mistanken Indhent supplerende oplysninger Lav en vurdering og referat Hvem gør hvad?

3 Handleplan Når man har viden: Orienter kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde Fremlæg mistanken Indhent supplerende oplysninger Lav en vurdering og referat Hvem gør hvad?

4 Handleplan Når man vil forebygge: Generel forebyggelse Specifik forebyggelse på egen institution

5 Handleplan Generel forebyggelse: Som enkelperson Som familiemedlem Som fagperson/samfundsborger Fra offentlig side

6 Handleplan Som enkelperson: Mærke egne grænser Holde fast i egne grænser Lytte til, hvad andre siger om deres grænser Forholde sig til andres grænser Oplyse om sin viden om grænseoverskridende sexualitet og skaden efter overgreb

7 Handleplan Som familiemedlem Respektere hinandens behov og grænser Fortælle sine børn om deres ret til at have deres egne grænser Forklare sine børn om teknikker til at undgå overgreb Give sin børn mulighed for at fortælle om overgreb Fortælle familiemedlemmer om sin faglige viden om sexuelle overgreb og skaden efter overgreb

8 Handleplan Som fagperson/samfundsborger: Være fagligt ansvarlig i sit arbejde Have antennerne oppe Tage ansvar, hvis man får mistanke Informere om sin viden om sexuelle overgreb og følger af overgreb Deltage i den offentlige debat

9 Handleplan Fra offentlig side: Oplysningskampagner i medierne Afholde debataftner Sikre at der holdes kurser om sexuelle overgreb på relevante uddannelsessteder Sikre at der fortælles om sexuelle overgreb i skolerne Etablere steder og telefonlinier for ofre Etablere handleteams i forhold til offer og krænker