Industrien som karrierevej

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
før Uddannelsesmessen
Forældremøde 8.klasse.
Forældremøde 9 klasse (skole)
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Industrien som Karrierevej 3 årigt udviklingsprojekt Hvordan stimulerer vi unges parathed og lyst til at tage en erhvervsuddannelse? 19. november 2014.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Skolens samarbejde med omverdenen Tanker og erfaringer fra Rudersdal Kommune Politiske møde om folkeskolen 3. december 2014 – Fredericia Martin Tinning.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
7. klasse.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Tilmelding til uddannelse 2018
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Industrien som karrierevej Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune Første møde Politisk følgegruppe Her kan man skrive noter 7. april 2017

2. Status for projektet v. Mette Højborg Dagsorden 1. Velkomst v. Joan Hansen 2. Status for projektet v. Mette Højborg 3. Ramme og initiativer for projektet v. Marianne Rahbek 4. Drøftelse af den politiske følgegruppes rolle v. Joan Hansen 5. Næste møde 6. Evt. Her kan man skrive noter 7. april 2017 Emne 2

Udfordringerne Hvad kan vi se: Næsten 1000 ledige unge under 25 år. Halvdelen er match 1/ jobparate, halvdelen er uddannelses eller aktivitetsparate Ca. 70 % af en ungdomsårgang går gymnasievejen. Vi har måske brug for 35 % Herningsholm Erhvervsskole har rekord lavt optag i år. Ca 13 % har søgt ind Vi kommer til at mangle 30.000 medarbejdere i industrien i 2020 på landsplan – det er lige om lidt 16 % af de almindelige studenter (STX), starter på en erhvervsuddannelse - 15 % læser ikke videre (Kilde: SFI, AE, HEE, Besk.) Hvad tror vi: Erhvervsskolernes status er faldet, middelklassen har svigtet – negative jobudsigter, finanskrise, udenlandsk arbejdskraft, vidensamfund, praktikpladser Ufaglærte får sværere ved at finde og holde på jobs Industrien som arbejdsplads er ukendt og ikke attraktiv Karrieremulighederne er svært gennemskuelig De unge er utrygge ved at skulle vælge allerede når de er 15 – 16 år – de udskyder valget Mor vil have gymnasiet Der er for store frafald på både erhvervsuddannelserne, HF og HG. Er 70 % afklaret efter 8. klasse? Hvorfor løser arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne det ikke bare selv? 7. april 2017 Emne 3

Afsender og organisation Herning Byråd: Herning kommune stiller sig til rådighed for at facilitere et tættere samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Politisk Følgegruppe Formand BFU, Næstformand ØKE, Formandskabet i LBR Administrativ styregruppe Udviklingschef BEK, Centerchef CBL, Beskæftigelseschefen, Leder af Ungeenheden, Sekretariatsleder besk, Udd. Direktør HHE. Administrativ styregruppe Udviklingschef BEK, Centerchef CBL, Beskæftigelseschefen, Leder af Ungeenheden, Sekretariatsleder besk, Udd. Direktør HHE. Administrativ styregruppe Udviklingschef BEK, Centerchef CBL, Beskæftigelseschefen, Leder af Ungeenheden, Sekretariatsleder besk, Udd. Direktør HHE. Administrativ styregruppe Udviklingschef BEK, Centerchef CBL, Beskæftigelseschefen, Leder af Ungeenheden, Sekretariatsleder besk, Udd. Direktør HHE. Administrativ styregruppe Udviklingschef BEK, Centerchef CBL, Beskæftigelseschefen, Leder af Ungeenheden, Sekretariatsleder besk, Udd. Direktør HHE. Projektleder Her kan man skrive noter Arbejdsgruppe Rep. Fra CBL, Besk, Erhverv, HHE. 7. april 2017 Emne 4

…Arbejdskraftens mængde og kompetenceniveau Vision ….At der er overensstemmelse mellem industriens behov for uddannet og faglært arbejdskraft og …Arbejdskraftens mængde og kompetenceniveau Dette på både kort-, mellemlangt og langt sigte. Push – Pull? 7. april 2017 Emne 5

Uddannelses og Karrierevej? Industriens som karrierevej – en afgrænsning Industri? Uddannelses og Karrierevej? Alle ungdomsuddannelser Alle erhvervsuddannelser Faglært Selvstændig Iværksætter Ingeniør Tekniker Mester Driftsleder Specialist Designer Direktør Konsulent Projektleder Oma. Erhvervsskole – Svendebrev – Industri- uddannelser Erhvervsskole – Svendebrev – faglært arbejde – Iværksætter/selvstændig Unge udenfor udd.systemet Folkeskole Erhvervsskole – Svendebrev – KVU/ – Teknisk/merkantil overbygning Erhvervsskole – Svendebrev – adgangsopdatering – AU-Herning - ? EUX – Student/Svendebrev – KVU/akademi/AU Herning - ? 7. april 2017 Emne 6

Positivlisten - metalindustrien Industri afgrænses til at være metal-industrien, og dermed følgende EUD og EUX uddannelser, samt virksomheder: EUD EUX Virksomheder (ikke udtømmende) Industritekniker Produktion og udvikling Klejnsmed ABC skilte CNC-tekniker AKK industri Smed Dansk Overfalde Teknik A/S Teknisk designer AK smede og staldteknik Værktøjsmager Birkstål Industrioperatør Cimbria Bulk Equipment Danstoker Kyocera Blücher Metal ES Stålindustri ApS FagerlundsVærktøjs- og metalvare fabrik a/s H. N. Coating A/S 7. april 2017 Emne 7

Formål I …At afprøve, etablere og institutionalisere samarbejdsfora/kanaler, der fremmer de unges valg af industriuddannelser…. Industrien som karrierevej skal bestå, når projektet lukker. Hvilke spor? Her kan man skrive noter 7. april 2017 Emne

Formål II Spor Aktører Flere unge skal vælg rigtigt første gang Flere unge skal ind på erhvervsuddannelserne Flere unge skal gennemføre erhvervsuddannelserne Flere kompetente unge skal vælge industrien Aktører Folkeskoler Erhvervsskoler Arbejdspladser UU – en del af hvad – en selvstændig aktør? Ungeenhed 7. april 2017 Emne 9

Projekttyper – forpligtigelsesgrad og omfang Mikro/ for de få - initiativer Rum 1 First-mover Den gode ide Kommunikation De der ”allerede er med” Smal målretning – aktør og spor Decentrale beslutninger Kortere planlægning og forberedelse Rum 3 Indgåelse af forpligtende samarbejdsaftaler med de få Kommunikation De der ser ”ideen” Bred og fokuseret målretning – aktør og spor Centrale og politiske beslutninger Frivilligt/ fra bunden/på egne vegne Forpligtende/ fra toppen/ på andres vegne Rum 2 Den gode ide i større skala Kommunikation Bredere målretning på aktør og spor Flere der er med Centrale og decentrale beslutninger Rum 4 De mange Forpligtende samarbejder Centrale og politiske beslutninger Fokuseret målretning – aktør og spor Længere forberedelse og planlægning Målretningen i arena 1 – er det nødvendigvis en smal målretning? Herning Kommune er Heterogen (se tabel) Arena 1: Virksomhedsforlagt undervisning (fx) Sunds Skole, UU, Kyocera Arena 2: Skoleskills Arena 3: Kompetenceudvikling for lærere i områderne, der har stærke ufaglærte traditioner/bred etnisk sammensætning; Brændgård, Haderup. Forpligtende udvidet praktik-aftaler med udvalgte virksomheder..? Arena 4: Samling af overbygningsenhederne og dermed andre muligheder for linjefag – obligatorisk erhvervspraktik relanceret, introforløb fra 7. årgang Makro/ for de mange - initiativer 7. april 2017 Emne

1 2 3 Målgruppe(r) Primær Målgruppe Sekundær målgruppe Tertiære Elever i overbygningen (7. – 9. årgang) Elever på mellemtrinnet (4. – 6. årgang) 10. klasse - Erhvervsskole-elever - Unge uden ungdomsuddannelse - Unge op til 25 år Folkeskoler: Ledere, Vejledere, Lærere (organiserede/enkelte) Fri- og Efterskoler: Ledere, Lærere, Vejledere (organiserede/ enkelte) Ungdomsskolen: Leder, lærere UU: Leder, Vejledere Ungeenhed: Leder, konsulenter, vejledere Erhvervsskoler: Ledere, Lærere Vejledere Industrien: Virksomhedsejer, Lærlingeansvarlig (Organiserde/enkelte) Forældre Skolebestyrelserne/ samråd Venner Søskende Erhvervsakademierne Jobcenter Andre udd. Institutioner Gymnasiet, Handelsskole, HTX, SOSUskolen, produktionsskolen Politikere Pressen/medier/socialemedier 1 2 3 7. april 2017 Emne 11

Projektoversigt…In progress 7. april 2017 Emne 12

Særlige venner… Blivende fora… Projekter…. Hvem skal arbejde sammen med hvem? Særlige venner… Blivende fora… Projekter…. 7. april 2017 Emne 13

Udvalgte skoler – ”en industrifremmende-loge” Aulum Skole Vildbjerg skole Sdr. Felding skole (Haderup skole) Brændgårdskolen Kibæk Skole Vestervangskolen Sunds skole Hammerum skole 10. Klasse Ungdomsskolen Her kan man skrive noter 7. april 2017 Emne 14