Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Randers Modellen Randers Modellen: Politikker - 1
Illustrationer til undervisningsbrug
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
PR Kampagne for folkeskolen
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Styring af styregrupper
Hvad siger medarbejderne?
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Kodeks for offentlig topledelse
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
- et udviklings- og dialogværktøj
Landsbystrategier Borgerinvolvering i Spøttrup Kommune.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Handlingsplan 2015.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Borgerens adgang til egne data
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Organisationsanalyse

Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering Adgang til information Forudsætninger for forandringer

Ændringsprocessen Etabler og visualiser et behov Diagnosticer den nuværende tilstand Definer den ønskværdige tilstand Definer aktiviteter og commitment som er nødvendige for at komme til den ønskværdige tilstand Udvikl strategier og handleplaner for at gennemføre ændringen

Mål med ændring Medarbejderne Få sammenhængende udviklingsplan Få klar feed-back på arbejdsindsats Sikre den enkelte medarbejders værdi på arbejdsmarkedet Lederne Øget kendskab til medarbejdernes ønsker og potentialer Sammenhængende planlægning Få klar feed-back Institutionen Få en stærk MUS Skabe sammenhæng mellem strategi, mål og kompetenceudvikling Frigørelse af potentialer Bedre udnyttelse af ressourcer

Behovsanalyse Hvem er interessenterne? Borgerne/brugerne Personalestyrelsen Organisationerne Lederne Medarbejderne Søsterorganisationer Samarbejdspartnere

Behovsanalyse Behov Organi- sationer LedereMedar- bejdere Persona- lestyrel- sen Borgere/ Brugere Interes- senter

x Lav x Medium xxx Høj Organisa- tioner LedereMedarbej- dere Personale- styrelsen Borgere/ Brugere Interes- senter Kræfternes størrelse Kraftanalyse

Ønsketilstanden Vores medarbejdersamtaler skal være karakteriseret ved ……….

Spørgeskemaer Interviews med nøglepersoner Observationer Fokusgrupper Debatmøder Net-snak Analyse af nuværende tilstand

Hvad kendetegner medarbejdersamtalerne i vores organisation i øjeblikket? Hvordan opleves de af forskellige interessenter? Hvilke gode historier findes om medarbejdersamtalerne? Hvad har de bidraget til i organisationen? På det individuelle niveau – på organisatorisk niveau Hvad er det i organisationen, som understøtter samtalerne? Hvem er især interesseret i at udvikle samtalerne? Hvor mange er der i gruppen? Hvilke styrker har gruppen, der kan understøtte udviklingen (eks. Vilje, viden, indflydelse, magt, færdigheder) Analyse af nuværende tilstand anerkendende undersøgelse

LavMediumHøjLavMediumHøj Nøgle person EvneVilje Analyse af nuværende tilstand

Ændringsfasen Hvor skal der sættes ind? Hvad skal der sættes ind med? Sammenhæng til andre aktiviteter? Tidsforløb Tilpasning

At skabe commitment Identificer enkeltpersoner og grupper Definer den kritiske masse Udvikl en plan for, hvordan opbakning kan skabes Etabler et opfølgningssystem

Kortlægning af commitment Nøgle Personer Intet com- mitment Lad det ske Hjælp det til at ske Få det til at ske xo xo X= nuværende tilstando= ønskværdige tilstand

Hvordan skabes commitment Inddragelse i afdækning af temaer Uddannelse Rollemodeller Ændret belønningssystem Tvungent samarbejde

Begyndelsesaktiviteter Fællesmøder Debatter Artikler Udstillinger Uddannelsesaktiviteter Studiegrupper Pilotprojekt Eksperimenter Parallelorganisation Netværk

Begyndelsesaktiviteter

Behovsanalyse Hvem er interessenterne?

Behovsanalyse Behov Interes- senter

Kraftanalyse Lav Medium Høj Interes- senter Kræfternes størrelse