Fastholdelsesvejledning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
institutionsleder Jette Melin
Høje Taastrup Gymnasium
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Mentorordning i Skive.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Program for orienteringsmøde d. 23. januar 2014 kl Velkomst og orientering/ Karin Hestbech 1. Elever og lærere fortæller om undervisning.
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
D-klasserne på Borupgårdskolen.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Oplæg vedr. ambulante funktioner i Psykiatrien, Region Nordjylland
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
C.f.S./ BUR-V1 Børneafdelingens håndtering af unge der har forsøgt selvmord Oplæg ved Hanne Rosenkrands Børnesygeplejerske og familieterapeut, Odense Universitetshospital,
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børn og unge med handicap siger deres mening
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Fremme af unges mentale sundhed
1 Socialrådgiver Rikke Holme Otterup Kommune Unge – Forældre – Skoler – Læge – Sygehus - Andre Opfølgning Fagligt beredskab Kontaktperson Handleplan Kommunalt.
Det Inddragende Netværksmøde
Eliteidræt på HHX Herning
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
MTU ELM 2012 Tietgen Summer Camp Tietgen Summer Camp Mål ”Fastholde flere unge i HHX på Tietgen Handelsgymnasium” – især elever med gymnasiefremmed.
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
På vej mod et godt ungdomsliv
Børn og voksnes rettigheder.
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Psykiatriens Hus – et konstrueret patientforløb. Kenneths situationProfessionel kontaktLovgivningDok-system Dag 1 Kenneth søger hjælp hos kommune pga.
Inklusion og Specialviden
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation skizofreni
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Stress, anmeldelse og behandling Nanna Eller Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, BFH.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Præsentationens transcript:

Fastholdelsesvejledning EN CASE – baseret på virkelige hændelser….

Fastholdelsesvejledning Navn ”Problem” Kontaktflader – udover studievejleder Elev A Massiv mobning i folkeskolen, mor med alvorlige psykiske problemer, stort fravær, omgænger, mistanke om diagnose (asperger? ADHD?) team, ledelse, psykolog, UU Elev B Spiseforstyrrelse team, ledelse, Augustenborg Elev C Ludoman ? Center for Ludomani? Elev D Svigt, depression, stort fravær Elev E Ehlers Danlos syndrom, selvskadende adfærd, stort fravær team, mentor (kommune), Augustenborg, forældre, klasse Elev F Trusler om selvmord, selvskadende adfærd, svært ved skole, struktur osv. politi, psykolog, team, mentor, mor, læsevejleder Elev G psykiatrisk afdeling - Kolding (lærer fra sygehus), team, ledelse, eksaminator (sygeeksamen), klasse Elev H Depression/angst team, ledelse, klasse Elev I Asperger psykolog, mor, mentor, team, klasse Elev J Far alkoholiker kommune, ledelse, team, mor, alkoholgruppe Elev K ADHD psykolog, forældre, mentor, team, klasse Elev L Depression team, ledelse Elev M Depression, omgænger team

Fastholdelsesvejledning Elev F (selvmordstrusler + generelle problemer i skolen)+ studievejleder Teamet henvender sig: eleven har svært ved skole + struktur Samtaler med eleven om struktur, da eleven har svært ved at overholde aftaler og samtidig henvises til læsevejleder Eleven har fortsat svært ved skole og struktur. En mentor kobles på. Møder med mentor og fortsatte møder med elev, som også har ”ondt i livet” Eleven henvender sig via sms. Truer med selvmord. Henvendelse til psykiatrisk skadestue samt politi. Eleven henvises til psykolog. Efter selvmordstrusler opfølgende samtale med elev, mor, psykolog, ledelse og mentor.

Fastholdelsesvejledning Elev E (Ehlers Danlos syndrom og selvskadende adfærd) + studievejleder Eleven henvender sig selv pga. sjælden diagnose og følelse af isolation Samtaler med elev. Team og ledelse informeres om årsager til fravær (nedture) Eleven begynder på selvskadende adfærd og indlægges på Augustenborg. Netværksmøde med elev, behandlere og forældre. Eleven henvises til NetopNu psykolog. Regelmæssige opfølgningssam-taler med elev, psykolog, team og ledelse. Eleven får tilknyttet en elevmentor. Møde med elev + mentor. Eleven får senere tilknyttet en mentor fra kommunen. Møder med elev samt ny mentor. Eleven tilknyttes et netværk på skolen (to andre elever i lignende situation). Samarbejde med psykolog ang. dette. Fortsatte samtaler med eleven (som nu går i 2g) og informationer til team og elevens klasse

Fastholdelsesvejledning Dette var blot et par eksempler på en studievejleders dagligdag, men kunne man forestille sig en hverdag uden en studievejleder som koordinator til at samle trådene? Og så er der jo alle de andre også….. Fraværssamtaler i almindelighed Hjælp til planlægning, strukturering osv. Hjælp til at vælge – fx studieretning, valgfag mm. ”Almindelige” problemer – fx lavt selvværd, baggrund med mobning, problemer i familien og meget andet Fortsæt selv listen……..