Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Demokrati og styreformer
Hvor meget bestemmer EU?
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
HACCP Comenius Skoleudviklingsprojekt
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
EU og det danske sundhedsvæsen
Politik og erhvervsliv i EU – den 1. september
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
EU’s Grænser Demokraticafé, Gefion Gymnasium, 27. januar 2012 Michael Birkkjær Lauritsen.
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
Peter Nedergaard: EU’s økonomiske politikker den 6. sept.
6 fortællinger om Europa
EU direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (ESU) Vedtaget i 1994 ( ) Revideret i 2008 ( ) Hvad er nyt?
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
11 Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 14. august 2013 Dagsorden: 1) Kommissionen som agent 2) DER/ Ministerrådet som principal 3) Kommissionen som.
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Peter Nedergaard: Introduktion til faget ”Politik og erhvervsliv i EU” den 25. august 2009 Dagsorden 1) Faget, Absalon, undervisningsform, studenteroplæg,
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
Dyrevelfærd i EU-kontekst
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Kapitel 3 Retssystemer.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION Den danske EU-repræsentation.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Driftsomkostningsbegrebet og retssikkerheden v/Søren Sønderholm Retssikkerhedspakke II CEPOS-arrangement den 9. februar 2016.
Kapitel 3 Domstole og retssager Magtens tredeling – se fig. 3.1 – Lovgivende magt – Dømmende magt – Udøvende magt.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
En lille morgensang
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen
Hvor meget bestemmer EU?
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 12. august 2015
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 9. august 2017
Ligebehandling: principper og begreber
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 15. august 2018
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle Magtens tredeling i EU Hvorfor en uafhængig domstol? EU’s legale system Domstolens arbejdsfelter Forfatningsmæssiggørelsen

Magtens tredeling 1) Lovgivende magt – Parlamentet 2) Udøvende magt – Regeringen: a) politisk (forslag til love) b) administrativ (implementering af love) 3) Dømmende magt EU’s politiske system afviger fra den rene magtdelingslære

Lovgivende magt EU’s 2-kammersystem: Ministerrådet - repræsenterer staterne Europa-Parlamentet (EP) – repræsenterer borgerne

Udøvende magt EU har en ”dobbelt” udøvende magt: • Regeringsrepræsentanterne i Det Europæiske Råd/ Ministerrådet (langsigtet) + Kommissionen (kortsigtet)

Dømmende magt - Hvordan er den dømmende magt nedfældet i EU’s forfatningsgrundlag? - Hvad betyder nedskrivningen heraf politisk? - Hvordan udspiller kampen sig mellem lovgivernes intentioner og domstolenes uafhængighed?

Domstole er etableret for at sikre optimale løsninger på politiske problemer. Kan bedst illustreres via fangernes dilemma-spillet: Medlemsland B Medlems- land A Gennemfører ikke indre marked-regler (snyder) Gennemfører indre marked-regler (samarbejder) A: 0 B: 0 A: + 7 B: -3 Gennemfører indre markedsreglerne (samarbejder) A: - 3 B: + 7 A: + 4 B: + 4 En uafhængig domstol kan sikre denne løsning

Fordele (og ulemper) ved uafhængige domstole: - Uafhængige domstole er nødvendige for at sikre samarbejdet. - Men uafhængige domstole giver også en stor magt. - Det gælder sikkert især i de første år, hvor lovgiverne ikke kender domstolenes præferencer. Og det gælder især, hvis der er mange veto-spillere, som kan blokere for forandringer i Domstolens fortolkning. Dilemmaet består i, at uafhængige domstole er nødvendige, men at uafhængige domstole også kan virke udemokratiske.

EU’s legale system 1) EU’s primære ret: EU’s traktatgrundlag med ændringer. 2) EU’s sekundære ret: Afledt af EU’s traktatgrundlag. Foreslået af Kommissionen og vedtaget af Ministerrådet og Europa-Parlamentet: a) forordninger, b) direktiver, c) beslutninger og d) anbefalinger/ udtalelser.

EU’s legale system 3) EU’s retlige principper: legalitetsprincippet (retssikkerhed, proportionalitet), fire friheder (varer, tjenesteydelser, personer, kapitel), fundamentale menneskerettigheder (menneskerettighedskonventionen, Det europæiske Charter om fundamentale rettigheder), politiske rettigheder (transparens, subsidiaritet).

Domstolen Domstolen; karakteristik: 1. Én dommer pr. medlemsland 2. Procedure. Generaladvokaturen forbehandler/indstiller. Domstolen dømmer 3. Stærkt stigende arbejdsbyrde

Domstolens arbejdsfelter - Sager vedr. traktatbrud (f.eks. medlemsstat mod medlemsstat) - Sager vedr. gyldigheden af EU-retsakter (hvis en juridisk person er utilfreds med en retsakt) - Præjudicielle afgørelser (nationale domstole anmoder om en fortolkning af EU-retsakter) - Sager om passivitet (f.eks. Europa- Parlamentet mod Kommissionen om passivitet i forbindelse med transportpolitikken) - Tjenestemandssager vedr. EU-ansatte

Forfatningsmæssiggørelsen ”Forfatningsmæssiggørelsen” af det europæiske samarbejde - en gradvis proces, som især er iværksat af Domstolens skelsættende afgørelser: 1) Direkte effekt: van Gend en Loos-sagen = traktatgrundlagets artikler skal anvendes direkte i forhold til borgere og virksomheder. Det samme gælder direktiver, som ikke er implementeret, men som er forholdsvis præcise. EU-retsakter ligner med andre rod nationale love mere end internationale ”love”.

Forfatningsmæssiggørelsen 2) Forrang: Costa vs. ENEL-sagen = Domstolen slår fast, at forrangprincippet også gælder EUretsakter og –principper i tilfælde af konflikt mellem EU-regler og nationale regler. 3) EU-intern handel har primat: Dassonville- + Cassis de Dijonsagerne (gensidig anerkendelse) = nationale love, som hindrer fri samhandel (uden at meget væsentlige f.eks. sundhedsfarer er på spil) er ulovlige.

Forfatningsmæssiggørelsen Samlet om EU’s ”forfatningsmæssiggørelse”: - EU’s halvstatslignende træk går igen på lovgivningsområdet: - a) EU kan indgå aftaler og traktater med andre lande, som binder medlemslandene nu og i fremtiden, - b) medlemslande SKAL opfylde traktatgrundlagets bestemmelser og - c) EU-love er trængt dybt ned i den nationale lovgivning.

Accept af forfatningsmæssiggørelsen – hvorfor? Hvorfor accepterer medlemslandene ”forfatningsmæssiggørelsen” af EU og domstolenes rolle heri? Forskellige forklaringer: 1) Domstolen har blot gjort, hvad man har bedt den om. Den har udfyldt legale ”huller” og dømt efter bogen. Problem: Direkte virkning og forrang havde medlemslandene ikke regnet med. Samt naivt at udelukke domstolenes egne interesser.

Accept af forfatningsmæssiggørelsen – hvorfor? 2) Domstolen er en politisk aktivistisk aktør med en selvstændig interesse i at fremme europæisk integration. Problem: Aktivismen er ikke lineær. Venter til tiden er moden.

Accept af forfatningsmæssiggørelsen – hvorfor? 3) Nationale domstole har styrket Domstolen på EU-plan, idet a) nationale domstole har fået mere magt via EU-samarbejdet, som hviler på juridiske redskaber og b) lavere nationale domstole anvender EU-retten til at få mere magt og prestige via muligheden for præjudicielle afgørelser. Problem: Ikke alle medlemslandes nationale domstole har taget EU-retten til sig med samme entusiasme.

Accept af forfatningsmæssiggørelsen – hvorfor? 4) Private interesser har styrket Domstolen p.g.a. lave søgsmålsomkostninger: a) kvindegrupper, fagforeninger, forbrugergrupper, b) importører/eksportører af varer og c) ”juristmiljøet”, et elitemiljø af advokater, som har fået mulighed for politisk magt. Problem: Virker konspirationsteoriagtigt.

Accept af forfatningsmæssiggørelsen – hvorfor? 5) Domstolen virker som medlemslandenes forlængede arm. Varetager blot deres langsigtede interesser og venter til tiden er moden. Domstolen holder sig altid tilbage, hvis en dom indebærer store omkostninger for medlemslandene. Problem: Der har været konfrontationer mellem medlemslande og Kommissionen.