Loyalitet Gitte Simonsen
Udgangspunkt loyalitet, (afledt af fr. loyal, via oldfr. leial, loial fra lat. legalis 'lovlydig', af lex 'lov', gen. legis), lovlydighed og trofasthed over for magthavere, arbejdsplads mv. Kilde: Gyldendals åbne encyklopædi
Loyalitets konflikter Virksomhedens behov er forskelligt fra den rejsendes! Leverandørerne tilgodeser den rejsende! Leverandørens forretningsbetingelser understøtter IKKE loyalitet
Simonsen Den rejsendes behov Nb. Frit efter ”Maslows behovspyramide” Hvor langt tid skal jeg bruge? Hvad får jeg ud af min rejse? Hierarki? Komfort? Forplejning? Ventetid? Bagage? Rejse økonomi Travel policy
Indkøb / TM behov Tilfreds Management Økonomi Effektiv politik Nb. Frit efter ”Maslows behovspyramide” Leverandør loyalitet
Loyalitets kløften LEVERANDØRER Loyalitets- programmer målrettet mod den der rejser Jo flere samtidige bookinger / dyrere pris Handling fee = % af samlet udgift til arrangement VIRKSOMHEDEN Effektiv rejse politik Øget loyalitet = øgede omk. Afregningsprincipper
Vil vi have loyalitet? Fokus på kundens (virksomhedens) behov –Forstå din virksomhed Aftaler på serviceklasser Gennemsigtig tilgængelighed Prissætning