Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
LEAN Akademy.
Erfaringer fra pakkeforløb i Danmark
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Teststrategi Engrosmodellen
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Det Nye Universitetshospital i Århus I Styregruppemøde I d Orienteringsmøde Akutcenter Det Nye Universitetshospital i Århus.
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Faldforebyggelsesprojekt
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Date :31 1.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Lægens Uddannelsesbog
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i Region Sjælland
Identifikation af spild
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Jobudvikling og -glidning
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Statistik.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Gynækologisk klinik Randers
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Vision Strategi Handleplan Fokusområder:
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvad er mål/resultat (output)?
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
LEAN-værktøjet som øjenåbner til fælles fremadrettet fokus
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Bitten Gøtzsche Onkologisk speciale Klinik Kirurgi - Kræft
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Patientforløb for onkologiske patienter
(1) Patientstrategien Fokus på kommunikation og information (LUP) Implementere den danske kvalitetsmodel Optimere ”Hjertepakke-forløbene” Fysisk træning.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Jobglidning. Jobglidning arbejdsstyrkens sammensætning lægeprognoserne.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Kvalitetsudvikling hvordan
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Præsentationens transcript:

Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland

Formålet med vores Lean projekt At sikre optimal udnyttelse af afdelingens kapacitet At skabe en jævn og rolig hverdag for medarbejderne At etablere en kultur hvor der arbejdes systematisk med løbende forbedringer Projektet fokuserede primært på CT og MR

Selve Lean-projektet blev gennemført fra september 2009 til februar 2010 21/8-2009 1/9-2009 21/10-2009 6/1-2010 Opstart Analyse Design Implementering Her kortlagde vi processer, fandt spild og mulige løsninger Her udarbejdede medarbejderne konkrete løsninger …og her tog vi de nye løsninger i brug Men det var bare starten – nu drøfter og implementerer vi forbedringer løbende

Vi brugte mange forskellige værktøjer i analysen Tidsforbrug Aktivitet Kapacitet Proces, VSM og spild Diagnose og vision

Og endte med at implementere en lang række løsninger Øget brug at elektroniske henvisninger Ny måde at håndtere mangelfulde henvisninger Visitation efter protokoller Hyppigere visitation Målstyring og tavlemøder Styringsoverblik for ventende beskrivelser

Hvad er personalegruppernes oplevelse Ledelse ”Vi har fået et værktøj til at involvere medarbejderne i afdelingens drift” ”Det er blevet legalt at stille spørgsmål til måden vi gør ting” ”Personalet tager nu ansvar for afdelingens produktion” Radiografer ”Vi har bedre mulighed for at hjælpe med visitering fordi vi har indført protokoller” ”Vi er blevet mere opmærksomme på de fejl der opstår og forbedrings- mulighederne” Radiologer ”Vi har øget hyppighed og kvalitet i visitationen” ”Vi har en bedre snitflade til radiograferne” ”Vi får færre opkald fra radiologer og klinikere” Sekretærer ”Vi har fået skabt klarere ansvar for opgaverne på den enkelte dag” ”Det er blevet nemmere at booke fordi vi nu bruger protokoller” ”Vi får færre opkald og ofte ros fra andre afdelinger fordi vi reagerer hurtigere

Hvad siger de hårde fakta? Vi har – fra 2009 til 2011 - øget antallet af procedurer med 28% for Røntgen 61% for MR 107% for CT 26% for Ultralyd Dette er gjort uden tilførsel af nye scannere pånær i MR, hvor der i 2010 er indkøbt en ny MR scanner Personale gruppen er den samme pånær en forøgelse af antallet af radiologer og læger I samme periode har vi oplevet en øget kompleksitet i vore case- mix Samlet set har vi haft en betydelig produktivitetsstigning blandt Radiografer og Sekretærer og opnået en bedre udnyttelse af vores scannerkapacitet

Hvad arbejder afdelingen så videre med nu? Igangværende tiltag Kortlægning af enhedsomkostninger på afdelingens ydelser (ABC-projekt) Indsatser der afventer igangsætning Yderligere synliggørelse af målopfyldelse, f.eks. i forhold til gennemførte beskrivelser Arbejdsorganisering omkring Radiolog-opgaverne Forbedring af arbejdsplanlægning Systematisk kompetencescoring og –udvikling us, SKS, case-mix, us tider,…historien

Vores tal i detaljer Aktivitet og undersøgelsestider Antal procedurer (SKS-koder) 2009 Januar - Juli 2011 Januar – Juli Difference i pct. Røntgen 20367 26101 28% MR 702 1131 61% CT 1973 4089 107% Ultralyd 2482 3130 26% Gns. under-søgelsetid pr. patient 2009 Januar - Juli 2011 Januar – Juli Difference i pct. Røntgen 11,14 13,73 23% MR 100,60 45,73 -55% CT 20,78 19,25 -7% Ultralyd 21,19 21,65 2% 1) En patient-undersøgelse er defineret som en undersøgt patient (et CPR-nummer) på en given dag

Vores tal i detaljer Personale og udstyr Gns. personale normering 2009 Januar - Juli 2011 Januar – Juli Difference i pct. Ledelse 2 0% Radiografer, Sygeplejersker og SOSU 31 Radiologer 3 4,3 43% 1. og reservelæger 5 67% Sekretærer inkl ledende sekretær 9+ flex 9 + flex Afdeling rad/sygepl Antal scannere 2009 Januar - Juli 2011 Januar – Juli Difference i pct. Røntgen 4 0% CT 1 MR 1( 0.23T) 1(1,5T) 22% Ultralyd 2