Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Relationer – Omgangstone
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Ordklasser.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Ordklasser.
Læsning.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Prinsesse Arabella blander farver
Mimbo Jimbo har det sjovt
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Mons i blæsevejr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Future Vejle inspiration
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans temaer Idræt Løb, spring, kast, færdigheder, konkurrence, kamp Leg Universelle lege, rollelege, regellege Bevægelse Motorik, sanser, puls, rytme, koordination x Pædagogisk idræt Fysisk Psykisk Social Kognitiv Fokuspunkter Vestibulær Kinæstesi Taktil x Sanser Bagved Foran Med x Placering Beskrivelse af leg HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato: Børn Justeringer Star wars Legens navn De børn der skal i skole bordtennis bolde med tal/ bogstaver/farver sættes på kroppen af en voksen m. tape barnet skal slå boldene af m. lyssværd ( de farvede stave fra forhindringsbane) i en given rækkefølge hulahopringe i tre forskellige farver hænges op i motorik stangen over ringene sættes bogstaverne ABCDEFGHI over den ene ring JKLMNOPQRS over den næste TUVXYZÆØÅ over den sidste eller tallene på samme måde som bogstaverne Barnet kan vælge enten en bogstav, tal eller farve kombination som den voksne giver dem f.eks. A K K Å eller rød, blå blå grøn og så skal barnet kaste bolde igennem ringene i den givne rækkefølge. Længere eller kortere kombinationer Sig et ord, som barnet skal stave – Svært! Barnet gør det alene eller sammen to og to

LæringsmålTegn på læring Hvad gør vi Hvem gør hvad Pædagogisk bagdør Barnet kan selv vælge bogstaver, tal eller farver samt hvor mange… Kan evt selv vælge hvilke bogstaver Børnene kan være sammen to og to eller flere i en gruppe Børnene bliver bedre til tal/bogstaver/farver Øvelse i rækkefølge – hukommelses øvelse Når børnene rammer rigtig rækkefølge Når børnene vælger flere bogstaver/ tal eller nye bogstaver /tal To voksne – ved fægtning En hjælper med at fægte og en er ham med boldene på Forklare legen/viser legen Hjælper med at variere legen så alle ikke vælger de samme bogstaver hver gang…

Dokumentation - metode Dokumentation - indsamling Foto og observation