Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
”Intet” af Janne Teller
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Chat og SMS på den fede måde!
Læringsstile og lektier
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Opstandelsesfest.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Menneskets fald og genoprejsning
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Engelbert H – og den sidste chance
Skriftlighed og læring
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Uge 7 Unge og seksualitet.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Lidelsens problem (teodicé)
Guds glæde gennem generøsitet
Quiz om kristendom Klik.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Gud er opofrende Vi brød relation til Gud,
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Vædderen Af Cecil bødker.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Erik Skammelsøn.
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Lede til Jesus – leve i Ham
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Pythagoras.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler 2.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
LYDSPOR MELLEMTRIN Spørgsmål til grundlæggende temaer i de bibelske fortællinger.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Ungdommens Folkemøde
Hvordan skal vi leve som kristne i hverdagen
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Introduktion til historie
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bibelens domsberetninger – er de et dilemma for kristne.
Unges uddannelsesvalg
Innovation.
EN TJENESTE FOR SJÆLEVINDING
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Menigheden - privilegier og ansvar
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9 Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9. klasse Livet på godt og ondt – Adams Æbler

Jobs Bog - Drøftelse Læs rammen i Jobs bog og snak om historien i klassen. Hvad synes I om historien? Hvad er dens pointe? Diskuter Guds rolle i historien. Kan man bekende sig til en Gud, der opfører sig på den måde? Satan siger i starten af historien, at Job kun er god og from, fordi han er rig og lykkelig. Har han ret i det? Er det nemmere, at være god, hvis man har det godt? Og omvendt: Er det nemmere at forstå, at nogen handler ondt, hvis de har det dårligt? Prøv at give eksempler. De fleste fortællinger i Bibelen fungerer som det, man kalder lignelser. Det vil sige, at man kan overføre fortællingen på sit eget liv. Er der noget i fortællingen om Job, man kan bruge i dag?

Diskuter sammenhængene mellem Jobs bog og "Adams æbler". Jobs Bog - Drøftelse Diskuter sammenhængene mellem Jobs bog og "Adams æbler". Hvilke ligheder er der og hvilke forskelle? Kan man sige, at "Adams Æbler" er en moderne version af Jobs bog?

Overnaturlige hændelser I Bibelen accepterer vi uden videre overnaturlige hændelser. Det må vi til en vis grad også gøre i "Adams Æbler". Prøv at skrive de forskellige overnaturlige hændelser i filmen op på tavlen. Kan de forklares rationelt? Del evt. klassen i to og tag en diskussion, hvor det ene hold argumenterer for, at det er Gud, der styrer begivenhederne i filmen, mens det andet argumenterer for, at det hele kan afvises som tilfældigheder.

Bibeltekster - Opgaver Hvad er syndefaldet, og hvilken betydning fik det? Hvad er Livets Træ? og hvilken betydning har det? Hvad er kundskabens Træ? og hvilken betydning har det? Hvem udfordrer Gud til at sætte Job på prøve? Hvordan viser Jobs lidelser sig? Hvad mener Jobs venner, at Jobs lidelser skyldes? Forklar sammenhængen mellem synd og straf i forhold til Job. Forklar teodicéproblemet i forhold til Job. Forklar det deuteronomistiske historiesyn i forhold til Job.

Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver Ivan er en moderne Job Hvilken betydning har Jobs Bog for Ivan? Hvilken betydning har Jobs Bog for Adam? Hvordan bruger Adam Jobs Bog? Hvilken rolle har Adam ? Hvilken betydning har æbletræet? Hvilken sammenhæng er der mellem æbletræet og syndefaldsmyten? Hvem bliver sat på prøve i filmen? Hvem sætter hvem på prøve? Byttes Ivans og Adams roller? Hvad er Adams skæbne? Accepterer Adam sin skæbne/sit ansvar?

Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver Hvem eller hvad er det, der får Bibelen til at slå op på Jobs bog, hver gang den falder på gulvet? Hvorfor forhindres Adam i at plukke æbler? Hvem/hvad styrer dette? Hvorfor må Adam have fat i et æble fra træet? Hvilken symbolsk betydning har træet? Hvilke etiske principper handler Ivan uf fra? Hvilke etiske principper Adam ud fra? Hvilke etiske principper handler Gunnar ud fra? Hvilke etiske principper handler Khalid ud fra Ændrer de etiske principper sig for de fire personer?

Figurer i Adams Æbler og Bibelen Udfyld X skemaet og drøft det Ond God Tro Job Ivan Adam Gunnar Khalid

Adam og Ivan Ivan/Ondt Ivan/Godt Adam/Ondt Adam/Godt

Adam og Ivan - Gudsforhold Hvordan ændres Ivans forhold til Gud sig? Hvordan ændres Adams forhold til Gud sig? Hvad er det, Ivan og Adam erkender i deres Gudsforhold? Hvorfor hedder filmen: Adams Æbler?

Allusioner Allusioner er der tale om, når en tekst henviser til religiøse tekster. Ordet allusion stammer fra latin alludere, som betyder at spille på eller at henvise til. Det er en form for intertekstualitet. Hvor har du fundet allusioner i Adams Æbler? Hvilke bibeltekster henviser de til?

FP 9 Kristendomskundskab Bestemmelser om FP 9 udleveres Kilder og spørgsmål udleveres