Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for læring
Barnet skal kunne Være en del af en gruppe, det ikke selv har valgt Fastholdes i en bunden proces Lege forskellige roller Være motiveret for læring
Bruger eller Borger Bruger:Borger: - individuelle behov- aktiv -passiv- ansvarlig -klager- kompetent -ingen pligter, intet medskaber i fht. medansvar i fht. helheden helheden -ingen kompetence i fht. beslutningsprocessen
samarbejde
åbenhed/rummelighed
kommunikation
tryghed
loyalitet
Trivsel spørge ind til de positive ting – hvad er der lykkedes ikke bore i småkonflikter, men spørg, hvad barnet kan gøre for at undgå det en anden gang brug hinanden (forældrene) til at få talt ud
traditioner Generelle Skolebestyrelsen / arbejdsgruppen Elevråd / eleverne Forældrene Skolen
Hvordan – struktur 3 grupper – varierer hvert år 3 arrangementer 3 møder i trivselsgrupper (min.) 3 møder med klasselærer/skolepædagog Dagsorden: arrangement og klassens trivsel
TRIVSELSMODELLEN barnet loyalitet samarbejde åbenhed tryghedkommunikation / information barnet tillid rummelighed respekt
Fortæl mig – Jeg glemmer Vis mig – Jeg husker Involver mig – Jeg forstår