Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjælpemidler eller? Overvejelser……
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Mindreåriges patientrettigheder
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
FSGOS SEMINAR MIDDELFART, APRIL 2014
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
INDENRIGS- OG SOCIALMINISTERIET Barnets Reform Nina Eg Hansen, Kontoret for Børn, Indenrigs- og socialministeriet BILLEDE/TEKST DIAS Indsæt.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Ret og pligt Øhavets Lærerkreds Skarrildhus den 9. september 2009.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Muligheder og rettigheder
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Den professionelle underretning. Dagen i punkter – Den første kontakt til adfærden – Tavshedspligt eller underretningspligt
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Investering i efterværn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Grundkursus i at være plejefamilie
Grundkursus i at være plejefamilie
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde Den 10. maj 2011 Birgitte Randbøll Leth

Målsætning med barnets reform At understøtte udsatte børn og unges mulighed for at trives og få et godt liv At flere udsatte børn og unge gennemfører en ungdomsuddannelse At flere oplever stabilitet i indsatsen At udsatte børn og unges helbred og sundhed forbedres At udsatte børn og unges problemer opfanges tidligt

Indsatsområder At tidlig indsats forbedres At børn og unges rettigheder styrkes At indsats tilrettelægges ud fra det enkelte barns/unges behov At kontinuitet understøttes af bedre samarbejdsmuligheder mellem myndigheder At styrke efterværn til de 18-22 årige

Rådgivning generelt Servicelovens §§ 1 og 10 Rådgivning en del af kommunes ydelse på det sociale område Servicelovens § 11 Særlig rådgivningsforpligtelser i forhold til børn, unge og familier

Fire overordnede temaer Nærhed, omsorg og tryghed Børns rettigheder Tidlig indsats Kvalitet i indsatsen

Formålsbestemmelse § 46 5 opmærksomhedspunkter (præcisering) 1. Kontinuitet i opvæksten og nære, stabile relationer til voksne 2. Personlig udvikling 3. Skolegang og uddannelse 4. Sundhed og trivsel 5. Forberedelse til et selvstændigt voksenliv

Nærhed,omsorg og tryghed Nye tiltag på familieplejeområdet Samvær med både familie og det brede netværk Støtteperson fra familie eller netværk Støtte til forældrene, når barnet/den unge er anbragt

Plejefamilier Plejefamilier Kommunale plejefamilier Netværksplejefamilier En plejefamilie eller en kommunal plejefamilie skal være godkendt som enten generelt egnet af den stedlige kommune eller som konkret egnet af den anbringende kommune

Samvær og kontakt Barnet har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige familiemedlemmer, venner mv. Kommunen skal ud fra barnets bedste sørge for at forbindelse holdes ved lige (§71, stk. 1) Barnet anbringes så vidt muligt sammen med andre søskende (§68b,stk.3)

Støtteperson fra familie eller netværk § 68, stk. 4 Pligt for kommunen til forud for anbringelse at hjælpe barnet eller den unge med at finde en støtteperson – ikke kontaktperson Ikke ansat Mulighed for at få dækket udgifter til aktiviteter

Støtte til forældrene §54 I forbindelse med anbringelse tilbyde støtteperson jf. § 52,stk. 3, nr. 7 Under anbringelse vurdere om der er behov for støtte med henblik på hjemgivelse eller ved samvær Ved afgørelse Særskilt plan for støtte til forældre

Børn og unges klagerettigheder Børn fra12 år får klageret Høringsret for anbringelsessteder Ankestyrelsens egendriftsbeføjelse udvides

Ankestyrelsens egen drift § 65 Mulighed for at tage alle sager om særlig støtte efter kap. 11 og12 samt §§ 123 og 140 Hvor der ikke er foretaget eller truffet de fornødne sagsbehandlerskridt eller afgørelse Ved behov selv træffe afgørelse efter §§ 51, 58, 63 og 68a Pålægge kommunen at gennemføre afgørelser Fastsætte tidsfrist Præcisering af mulighed for at underrette til Ankestyrelsen, hvis der er grund til at antage, at der af kommune ikke foretages det fornødne

Styrkelse af efterværn § 76(1) Formålet med efterværn fremgår af lovteksten og skal ses i lyset af formålsbestemmelsen i § 46 Kommunen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 52, stk. 3, nr. 6 kan opretholdes efter det fyldte 18. år - kontaktperson kan fungere som mentor, eks. til unge kriminelle For unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det fyldte 18 år kan kommunen træffe afgørelse om At opretholde døgnophold At udpege en fast kontaktperson At etablere en udslusningsordning At tildele andre former for støtte (psykologsamtaler eller støtte via netværks-eller samtalegrupper)

Styrkelse af efterværn (2) Genetablering af støtte indtil det fyldte 23.år Den unge fortryder at have takket nej Den unges situation ændrer sig Støtte er ophørt, da formål er nået og behov opstår igen Ret til kontaktperson for unge, der har været anbragt uden samtykke hvis ikke tilbud om opretholde døgnophold

Tidlig indsats Adgang for fagpersoner til at udveksle oplysninger om rent private forhold Præcisering af underretningspligten for fagpersoner Pligt til efter anmodning fra underretter at oplyse om underretningens udfald Præcisering af mulighed for anonym rådgivning for børn/unge med særlige behov og deres familier

Tavshedspligt forvaltningslovens § 27 Alle fortrolige oplysninger om børn, unge og deres familier Oplysninger via ens arbejde Sikre at udveksling kun sker, når det er nødvendigt og har et sagligt formål Mulighed for sanktion efter straffelovens § 152

Udveksling af oplysninger efter persondataloven § 8, stk. 3 - forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det sociale område Hvis der foreligger udtrykkeligt samtykke Hvis videregivelse sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysningen angår (værdispringsregel) Hvis videregivelse er nødvendig for at foretage nødvendig sagsbehandling eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver

Udveksling af oplysninger efter sundhedsloven § 43 – inden for og udenfor loven Samtykke Overordnet interesse videregivelse er nødvendigt for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre (værdispringsregel).

Udveksling af oplysninger § 49a(1) Lempelse af tavshedspligt Kommunale myndigheder, der løser opgaver indenfor området ”Udsatte børn” herunder skole, SFO, dagtilbud og sundhedspleje kan ved en afklarende samtale eller et afklarende møde udveksle oplysninger om rent private forhold om det enkelte barn/ung

Udveksling af oplysninger(2) Styrke tværfagligt samarbejde (SSD) Oplysninger er nødvendige i det tidlige eller forebyggende arbejde Ret til at videregive Ret til at undlade at videregive Udveksling kun én gang U: Opfølgende møde

Fagpersoners skærpede underretningspligt § 153 Præcisering af hvornår fagperson skal underrette Hvis fagperson får kendskab til eller grund til at antage, at: Et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte pga. vordende forældres forhold Et barn eller ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb Kommunen forpligtet til efter anmodning at oplyse om ur. har givet anledning til under-søgelse eller foranstaltning

§ 11, stk. 1 og 2 En gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien Kommunen forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov Også til vordende forældre Anonymt og åbent tilbud

Konsulentbistand § 11, stk. 3 Barn/ung med særlige behov for støtte Til børn, unge og forældre med behov for længerevarende eller mere konkret rådgivningstilbud end efter § 11, stk. 1 og 2 Bistand ikke svarende til støtte efter kap. 11 Ikke tale om en afgørelse

Kvalitet i indsatsen Mest formålstjenlig foranstaltning Opfølgning af handleplanen 2 gange om året Styrkelse af efterværn Styrkelse af kommunernes godkendelse og tilsyn Ændring af B- og Uudvalgets sammensæt- ning

Mest formålstjenlig foranstaltning Kommunen skal vælge den foranstaltning, der er nødvendig og tilstrækkelig til at dække barnets reelle behov. Ikke den mindst indgribende foranstaltning, hvis barnet har behov for et mere omfattende tiltag, der også på længere sigt kan afhjælpe barnets problem. Det forvaltningsretlige princip om proportionalitet er stadig gældende.

Børnefaglig undersøgelse (1) Så vidt muligt i samarbejde med forældre og den unge, der er fyldt 15 år Må ikke være mere omfattende end formålet tilsiger Inddrage fagfolk som har en viden om barnet/den unges og familiens forhold Mulighed for at lade den unge undersøge En undersøgelse kan gennemføres som én samlet undersøgelse for flere børn i familien Beslutning om at iværksætte §50-undersøgelse er en afgørelse

Børnefaglige undersøgelse (2) Helhedsbetragtning Udvikling Familieforhold Skoleforhold Sundhedsforhold Fritidsforhold og venskaber Andre relevante forhold

Hvis du vil vide mere Bekendtgørelse om lov om social service af 4.2.2011 nr. 81 Socialministeriets vejledning nr. 11 af 15.2.11 www.sm.dk; www.retsinformation Dialog om særlig indsats – Servicestyrelsen Socialjura§, www.socialjura.dk