Offentlig ledelse New public management

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Digitalt medborgerskab
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Head Lean Netværks-gruppe.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Selvejende institutioner i Danmark
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
”FORRETNING OG LEDELSE”
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Offentlig ledelse New public management
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Empowerment og sundhed
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Ledelsestilsyn, hvad er det?
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fokus på det specialiserede område
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledere mellem profession, management og demokrati
IDRÆTS- OG FOLKEOPLYSNINGS- OMRÅDET Tid for periodisk syn? ‘KL’s Kultur- og Fritidskonference’, Hotel Marienlyst, Helsingør, 21/05/2015. Analytiker Malene.
Erfaringer fra samarbejdet med virksomheder og Væksthus Nordjylland v./ virksomhedskonsulent John Chr. Aasted Aasted Consult 23. september 2008.
DJØF’ernes fremtidige rolle DJØF’s Mødecenter 10. januar 2010.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Menneskets forhold til naturen – i samfundsvidenskabeligt perspektiv
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Imellem faglighed, ledelse og styring
Politikernes og borgernes forventninger
Er der et liv efter New Public Management?
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Offentlig ledelse New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Offentlig ledelse New public management Styringsparadigmer i den offentlige sektor

New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor – ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) - hvis det er noget så er det en liberalistisk reformbølge – der har hentet stor inspiration fra UK Modernisering der ser tager udgangspunkt i hvordan private virksomheder styres, markedet som reguleringsmekanisme, og konkurrencen som drivkraft. Ønske om mindre bureaukrati og større fleksibilitet og responsiveness i forhold til borgere og brugere Skatteborgerperspektiv. (for) brugerperspektiv Borgerne kan afgive sin stemme til valg Brugerne kan stemme med fødderne og give sig tilkende i bruger undersøgelser Medierne som vagthund

Thatcherism: Forretning og Ledelse – Lektion 11 Deregulering af finansmarkederne, transport og forsyning Privatisering: BA, Jaguar, RR, BS, BG Slog fagbevægelsen (29m – 2m) Skat 83% -> 40% Inflation 27% i 1975 til 2,4% i 1986 I DK blev Københavns Lufthavne TeleDanmark Girobank Datacentralen privatiseret

New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Ønske om effektivisering via privatisering og konkurrence Klarere ansvarsforhold mellem politikere, adm. Og virksomheder . Mål for mængder, kvalitet og udgifter/pris - styrbarhed og gennemsigtighed Frit valg for offentlige services Brugerbetaling til begrænsning af overforbrug af gratis goder Belønning efter indsats og ikke lønstigninger pr. automatik Incitamentsstyring Fleksibilitet i styringen ved eksempelvis nettostyring af indtægter og udgifter Prof. ledelse

Ledelse i den offentlige sektor - kompleks dagsorden og bundlinje

New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Køber-sælger relationer/ bestiller –udfører relationer internt og decentralisering, udlicitering af opgaver til efter bedst og billigst princippet Konkurrence mellem offentlige udbydere, inddragelse af private virksomheder som leverandører af offentlige ydelser. Fokus på forbrugernes frie valg og mulighed for at vælge fra Markedskontrol frem for demokratisk kontrol, efterspørgslen bestemmer i stedet for en ”plan-komite ”. Politisk ledelse og administrativ ledelse adskilles - bestiller -udfører-relation etableres s Skifte i fokus fra proces til resultat/output, mål og resultatbaseret styring (mål- ramme- og resultatstyring). Bevilling gives på baggrund af kvantitative krav om resultater. Virksomhedsregnskaber dokumenterer økonomi, aktiviteter og resultater

Forvaltningsrevision: Sparsommelighed, Produktivitet og Effektivitet Forretning og Ledelse – Lektion 11 Rigsrevisionen: Forvaltningsrevision: Sparsommelighed, Produktivitet og Effektivitet

New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Incitamentsstyring – ny løn med mulighed for løn-differentiering og resultatløn og resultatløns kontrakter. Individualisering og krav om personale og ledelsesudvikling Strategisk tilgang til ledelsesopgaven og ansvarlig-gørelse af ledelsen Faglig ledelse ikke nok – Ledelse ( og top-ledelse) er i sig selv en faglig disciplin Inspirationen hentes fra Management og business skolerne, management-udtryk bliver en del af den offentlige jargon . Ny teknologi bliver et hit og det offentlige bliver digitaliseret – ledelsesmæssigt er der dog fortsat udfordringer med at få forretning og teknologi svejset sammen - fortsat svag it-governance

New public management Forretning og Ledelse – Lektion 11 Traditionel offentlig produktion: Politi og forsvar og retsvæsen Udlicitering: Rengøring og hjemmepleje, bygge og anlæg Brugerbetaling: Visse uddannelser Frit valg: Praktiserende læger, sygehuse Privatisering: Lufthavne, transport etc

New public management Hvem bestiller musikken? Hvem spiller? Forretning og Ledelse – Lektion 11 New public management Hvem bestiller musikken? Hvem spiller? Hvem betaler? Det offentlige (O), det private (P) eller borgeren (B)? Traditionel offentlig produktion Udlicitering Brugerbetaling Frit valg Privatisering

Hvem bestiller musikken? Hvem spiller? Hvem betaler? Forretning og Ledelse – Lektion 11 New public management Hvem bestiller musikken? Hvem spiller? Hvem betaler? Traditionel offentlig produktion: O/O/O Udlicitering: O/P/O Brugerbetaling: O/O/B Frit valg: B/O/O ellerB/O/B Privatisering: P/P/B

Det professionelle paradigme Bureaukratiske paradigme Forretning og Ledelse – Lektion 11 Styringsparadigmer Det professionelle paradigme Bureaukratiske paradigme New Public Management Det humanistiske paradigme

Det professionelle paradigme: Forretning og Ledelse – Lektion 11 Styringsparadigmer Det professionelle paradigme: Stærke faggruppers styring, eksempelvis på hospitaler, folkeskoler, universiteter, forsvaret, status efter uddannelse og faglig kunnen. Brugerorienteret og medarbejderstyret Decentrale organisationer, stor grad af autonomi, modstand mod regelstyring

Bureaukratiske paradigme: Forretning og Ledelse – Lektion 11 Styringsparadigmer Bureaukratiske paradigme: Max Weber; en rationel organiseringsform, regelstyring, standardisering, hierarki, klar arbejdsdeling og ligebehandlingsprincip, lighed for loven, dokumentation og skriftlighed. Høj faglighed, legitimitet, og legalitet (accept og orden) Meritokrati, loyalitet rygraden i offentlig styring, især i departementer og styrelser – i mindre grad på velfærdsområdet

Styringsparadigmer Forretning og Ledelse – Lektion 11 Det humanistiske paradigme: Udviklingsorienteret, fokus på medarbejderressourcerne og på effektivitet og innovation HRM – organisationsudvikling, kompetenceudvikling, moderne anerkendende og situationsbestemt ledelse etc. samarbejdsfokuseret, teamorienteret Flade organisationer bottom up beslutningsprocesser, minimalt hierarki

En firkantet ramme for offentlig ledelse Forretning og Ledelse – Lektion 11 En firkantet ramme for offentlig ledelse Lederens direkte udfordringer: Balance mellem politik og faglighed Rådgivning af politisk niveau og ledelse af organisationen Kompleks bundlinje: effektivitet, kvantitet, kvalitet balanceres med demokratiske værdier, retssikkerhed og fællesskabet Særlige værdier: Generelt samfundsansvar Åbenhed og offentlighed Retssikkerhed Normer om uvildighed, saglighed og loyalitet Fornyelse og innovation – følge med udviklingen i samfundet i øvrigt Governance: Hierarki, marked, profession, netværk

EKSAMEN Artikel: ”Mere udlicitering kan skaffe 9 mia. Kr” Børsen jan. 2010 Spørgsmål: 1. New Public Management – hvad er det nye? 2. Hvad er de væsentligste bevæggrunde for at udlicitere? 3. Hvilket værktøj bruger artiklens forfatter for at afdække emnet?

Opgave: Forretning og Ledelse – Lektion 11 Beskriv forskellene mellem NPM og det bureaukratiske styringsparadigme. Beskriv forskellene mellem NPM og det professionelle paradigme Giv eksempler på konflikter der kan opstå når forskellige styringsparadigmer støder sammen

Tak for i dag