Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Imellem faglighed, ledelse og styring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Imellem faglighed, ledelse og styring"— Præsentationens transcript:

1 Imellem faglighed, ledelse og styring
V. Leon Lerborg BUPL 9. august 2018

2 IFOS Institut for Offentlig Styring Forsker
Om design af offentlige organisationers styringsmiks Ejer Analyser Organisationsudvikling Foredrag Ekstern lektor Underviser Vejleder Censor IFOS Institut for Offentlig Styring M: Blog:

3 Ledelse eller styring? Section dividers med farvet baggrund bruges kun til præsentationer på skærm – aldrig til print.

4 Overvågnings- kamera Værdier Moral Vejbump Informations- kampagne Skolepatruljer Skilte Lov

5 Mindre styring – mere ledelse
Ledelse og styring Central styring – decentral ledelse Mindre styring – mere ledelse

6 vs Ledelse og styring Ledelse Styring Mennesker Systemer Tale Skrift
Nærhed Afstand vs Autencitet Fremmedgørelse Fleksibilitet Stivhed Personlig Upersonlig

7 Ledelse og styring Ledelse Mange lederes comfortzone I fokus i ledelseslitteraturen Styring Overset af mange ledere Kompetancehul Misligeholdt område Effekt af neglegt af styring Travlhed Stresshåndtering Konflikthåndtering ..... Effekt af neglegt:: Skaber frustration og Skaber stress blandt medarbejdere

8 Styringsparadigmer Section dividers med farvet baggrund bruges kun til præsentationer på skærm – aldrig til print.

9 GRUS Drømme Ny Løn Præcedens Situationsbestemt ledelse BUM
Flad struktur Incitamenter Teambuilding Tilsyn Handleplaner Konfliktløsning Supervision Standarder Inddragelse Love OPP Kvalitetsindikatorer Stillings-beskrivelse Forandrings-ledelse Stillingsstruktur Frit valg Hierarki Workshops Empowerment Arbejdsklima-undersøgelse Regler Kontraktstyring Deregulering Værdibaseret ledelse Overens-komster Best practice Minnesotakur Bestyrelser Assertion Videre-uddannelse Arbejdsdeling Ja – og ...! Stillings-struktur Dokumentation Evidens Resultatstyring Reflekterende teams Benchmarking MUS Konfliktløsning Motivation Efteruddannelse Revision Cirkulære spørgsmål Selvejende institutioner GRUS Møder Kulturanalyse Decentralisering Proceskonsulenter Udlicitering Privatisering De 9 intelligenser Peers review Afbureaukratisering

10 Det relationelle paradigme Forskellige perspektiver
Fornyelse Det relationelle paradigme Forskellige perspektiver Anerkendelse og positivitet NPM - marked Konkurrence Innovation og effektivitet Drømme BUM Privatisering Deregulering Reflekterende teams Ny Løn Cirkulære spørgsmål OPP Selvejende institutioner Frit valg GRUS Ja – og ...! Bestyrelser Resultatstyring Økonomiskeincitamenter Udlicitering Decentraliseringer Situationsbestemt ledelse Flad struktur Konfliktløsning Handleplaner Det humanistiske paradigme Mennesker Uformel organisation og omsorg Arbejdsklima-undersøgelse Afbureaukratisering NPM - kontrakt Kontrakter Resultater og dokumentation Workshops Teambuilding Best practice Konfliktløsning MUS Forandrings-ledelse Benchmarking Kontraktstyring Proceskonsulenter Kvalitetsindikatorer Assertion Kulturanalyse Evidens Værdibaseret ledelse Dokumentation Motivation Empowerment Systemer Mennesker Standarder Minnesotakur Videre-uddannelse Præcedens Stillings-beskrivelse Decentralisering Det professionelle paradigme Autonomi Faglighed og normer Det bureaukratiske paradigme Orden Formalisering og hierarki Stillings-struktur Hierarki Supervision Revision Stillingsstruktur Peers review Regler Møder Arbejdsdeling Inddragelse De 9 intelligenser Overens-komster Tilsyn Love Efteruddannelse Tradition

11 Styringsparadigmer og koordinationsformer
Innovation Relations- paradigmet Adhokratiet Gensidig tilpasning Selvstyrende teams NPM-marked Den simple organisation Direkte ledelse Konkurrence Humanistiske paradigme Den religiøse org. Standardisering af normer, værdier NPM-kontrakt Koncernen Outputstyring Menneske- orientering System- orientering Professionelle paradigme Fagbureaukratiet Standardisering af kompetencer Bureaukratisk paradigme Maskinbureaukratiet Standardisering af processer Tradition

12 Styringsparadigmer og ledelsesformer
Fornyelse Relations- paradigmet Selvledelse Refleksiv ledelse NPM- marked Direkte ledelse Prioritere Strategi Humanistiske paradigme Menneske-ledelse Motivation, kultur værdier, grupper NPM-kontrakt Planlægning Resultatledelse Opfølgning Menneske- orientering System- orientering Professionelle paradigme Faglig ledelse Supervision Kollektiv ledelse Bureaukratisk paradigme Hierarkisk ledelse Overreference Konsistens Tradition

13 Har vi brug for nye styringsteknologier?
NEJ!

14 Afledningstesen

15 Alternativ: Overbelastningstesen

16 http://www. furniturefashion
Hvor brænder tampen?

17 Faglighed Section dividers med farvet baggrund bruges kun til præsentationer på skærm – aldrig til print.

18 De professionelle i fokus
Humanistiske paradigme Personaleledelse NPM- marked Effektivitet Fornyelse NPM-kontrakt Resultater Evidens Professionelle paradigme Viden Bureaukratisk paradigme Eksternaliteter Overenskomster Økonomi Koordination …. Relations- paradigmet Alternative Perspektiver Medarbejderfokus Metafagligt paradigme Fag-faglig kritik

19 Kvalitetstrekanten Politikere Professionelle Brugere

20 Fire motivationstyper
Idealisten Arbejder for at frelse verden – en større sag Selvmotiverende Internaliserede værdier Selvledende Pragmatikeren Arbejdet er væsentligt – men ikke hele livet! Der skal være en balance mellem arbejde og privatliv Motiveres af faglige normer, kolleger, anerkendelse, løn – lidt af hvert! Fagpersonen Vil opnå resultater – og anerkendes for dem Realiserer sig selv via arbejde Søger sandhed, eksponering, selvudvikling og lignende Internaliserede værdier Selvledende Lønarbejderen Arbejde er et middel til at tjene penge, som er et middel til det væsentligste liv: Udenfor arbejdspladsen Der skal være balance mellem indsats og løn! Inspireret af Helle Hein

21 De professionelle i krydspres
Ansættelsesrelation Brugerrelation Politisk-adminis- trativt system Professionssystem Brugersystem Mål Ressourcer Regler Lydighed Loyalitet Knaphed Kategorier Kontrol Lukkethed Ydelser Behov Forståelse Åbenhed Indadad Udad

22 Professionelle udvikler uformelle rutiner
Efterspørgselsbegrænsende rutiner Formelle: ventelister, kø, åbningstider, adgangskriterier Uformelle rutiner: Udelade informationer Urimelig/nærgående adspørgen af brugere Tolker reger, der giver mindre anvendelse af ydelser Ændrede opfattelse af brugere Undskylder suboptimal indsats Sociale klienter: Er selv ude om det! Studerende: Dummere end tidligere! Forbrydere: Uforbederlige! Sænke ambitionsniveau Overfladiske Uengagerede Forstærkes af manglende anerkendelse af godt arbejde Medieres af løn-indsats balancen

23 Den professionelle autonomi
1. Personale-organisationer Faglig søjle Organisationssøjle 2. Uddannelse af professionelle 3. Løn og arbejdsforhold A. Inputniveau 4. Arbejds-metoder 5. Stillinger og opgaver B. Procesniveau 6. Ydelser 7. Brugere C. Outputniveau

24 10 grunde til at styre de professionelle!
Styrbarhed 10 grunde til at styre de professionelle! Kultur/ Værdier Konservative Snævertsynede ”fagidioter” Negative Kritiske Styrings-modstandere Egoistiske? Hvor dygtige er de egentlig? Stærke fagforeninger Lukrative aftaler? Hvor ambitiøse er de? Faglighed Fagloyalitet fremfor institutionsloyalitet Loyalitet Virker deres metoder?

25 Og i øvrigt mener jeg, at TV bør afskaffes ….

26 Leon Lerborg – seneste publikationer
Lerborg, Leon (2010), Dialog om ledelse, Økonomistyring & Informatik. - Årg. 25, nr. 6 (2009/2010). S Lerborg, Leon. (2011). Styringsparadigmer i den offentlige sektor. 2. udg. København. DJØFs Forlag Lerborg, Leon (2011), Fire moderniseringsstrategier for den offentlige sektor, in Jens Jonatan Steen (2011). Velfærd med et menneskeligt ansigt - Fremtidens styringsparadigmer i den offentlig sektor, København. Frydenlund Lerborg, Leon (2012), Styring, kontrol og evidens, Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr Pp Lerborg, Leon (2012), Kommunikation på tværs. Når faggrænser krydses. Handelshøjskolens Forlag.


Download ppt "Imellem faglighed, ledelse og styring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google