Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Advertisements

Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
// Tv - Dokumentar film.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Arbejdspladsudvikling
Hvad er mediefag?.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Mediefag fra C- til B-niveau
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Projektopgave klasse.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
?.
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding
Kortfilm – de 7 parametre
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Tendenser og brudflader i moderne dansk reality-tv
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Genre - et overblik.
Animation - en bevægelse der fortæller.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Dannelse og kompetencer
Filmanalyse - et grundkursus -
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
2 StorylinepunktNøglespørgsmålAktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Tv-reklame.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Skriv jeres egen novelle!
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Tema: Danske debutanter Bliv inspireret i temaet på.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Dokumentar.
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Hvad er dokumentarfilm?
Novelleanalyse introduktion.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk

Definition af kortfilm: Genren dækker både: fiktions-, dokumentar-, eksperimental- og animationsfilm. Fiktionsfilm på ca.7-8 min. = kortfilm. Fiktionsfilm på ca. 25-40 min. = novellefilm. (Kært barn har mange navne…) Definition af kortfilm:

Kortfilm 2-15 min., Novellefilm Stærk komprimeret fortælling/inte ns (ala. et digt) 15-60 min. Mindre komprimeret fortælling (novelle) Historier forankret i et øjeblik Grundlæg- gende hos en hovedperson Både med og uden dialog Dialog-baseret

Kortfilm: Fiktionsfilm En handling, som tilskueren kan leve sig ind i. Økonomisk fortællemåde. Kortfilm: Fiktionsfilm

Kortfilm: Eksperimentalfilm Form-eksperimenter, der nedprioriterer fortællinger. Billeder i fokus => associationer => skildrer sindstilstande. Kortfilm: Eksperimentalfilm

Kortfilm: Dokumentarfilm Ikke kun ren registrering af virkeligheden. Iscenesættelse og konstruktion af optagelser. Grænsen mellem fiktionsfilm og dokumentarfilm er ofte flydende => den iscenesatte dokumentar. Fiktion og virkelighed/fakta = faktion. Dokudrama = rekonstruktion af allerede skete begivenheder. Fælles for doku-genren: Opleves som ikke-fiktion af tilskueren. (STOP  - se Jørgen Leths Det perfekte menneske) Kortfilm: Dokumentarfilm

De 7 parametre Person-fokus  person- interaktion Kausalitet  valg Overraskelse Billede  lyd Person  ting Enkelhed  dybde Økonomi  helhed (se s.51 for oversigtsskema) De 7 parametre

I arbejder med et af de syv parametre og skal lave et slide med stikord til jeres parameter. Vi ser filmen Kom, og I skal nu redegøre/analysere filmen ud fra jeres parameter samt berettermodellen. Fremlæggelser. Opgave