Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mediefag fra C- til B-niveau

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mediefag fra C- til B-niveau"— Præsentationens transcript:

1 Mediefag fra C- til B-niveau
Fra C- til B-niveau – teori/analyse. Et overblik over forskellene: Dramaturgi Analysemetoder Genrer Produktionsforhold Perspektivering Målgruppetænkning Film- og tv-historie

2 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Forskellige dramaturgiske principper, dvs. typiske træk og greb som anvendes i tv og på film som set up-pay off, cliffhanger og forskellige fremdriftselementer modeller for strukturering af film og tv-produktioner, eksempelvis berettermodellen, tre-aktsmodellen, plotpoint-modellen, perlekædemodellen, cirkulær dramaturgi og bølgemodellen Eksempler på hvordan: Arbejdsspørgsmål til Fokus Arbejdsspørgsmål til Trine Breum – ”Film, fortælling, forførelse 2 – om filmdramaturgi og manuskriptskrivning”, Forlaget Frydenlund 2001 Den første strukturering af ideen – knyt teori og praktik Filmdramaturgi-oversigt Trine Breum puslespil Masser af eksempler – f.eks. anslag og kortfilm

3 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Forskellige analysemetoder – redskaber og strategier til analyse. F.eks. genreanalyse, analyse af programformat, receptionsanalyse, auteuranalyse, feministisk filmanalyse, analyse af programflade eller shot-to-shot-analyse. Eksempler på hvordan: Typisk ifm. de større forløb i teori/analyse Samme film – flere analysemetoder Genreintroduktion Shot-to-shot: Øve/repetere filmiske virkemidler Egen produktion (receptionsanalyse)

4 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Også redegørelse for genreblandinger F.eks. blandingsformer på tv (realityformer, dokudrama, dramadok), F.eks. postmodernistiske tendenser i tv/på film Eksempler på hvordan: Ifm. genreintroduktion Egentligt genreforløb – ’hver elev sin genre’ Ifm. forløb i teori/analyse Egen produktion

5 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Basale produktionsforhold i film og på tv – nationalt og internationalt Filmsiden: den betydning den finansielle organisering og lancering har på produktionen af film i USA, Europa og Danmark Tv-siden: Hvad kendetegner hhv. private og offentlige tv-stationer, kommercielt og ikke-kommercielt tv. Eksempler på hvordan: Fokusbogen Mogens Svane: ”Filmproduktion i fugleperspektiv. Det bevidste valg” in Dansk film , red. Ib Bondebjerg m.fl. Opdatering og aktualitet hos Fagportrætter - Station Next-dvd Tv-stationernes hjemmesider Besøg på tv-station/produktionsselskab

6 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på film og tv-programmer Eksempelvis af genremæssig, film- og/eller tv-historisk karakter. Det betyder at nogle af de film og/eller tv-udsendelser der er arbejdet med i undervisningen skal kunne relateres til en bredere sammenhæng,– f.eks.: hvilken betydning får det for faktaformidlingen på DR at der kommer konkurrence fra TV2 i 1988? Hvorfor er der forskel på krigsfilm fra 1950’erne, 1970’erne og idag? Kan fremstillingen af mænd og kvinder i reklamer forklares ud fra samfundsmæssige forandringer i kønsrollemønsteret? Hvorfor er talkshowet en populær genre? Hvad er årsagen til at tv-nyheder ser ud som de gør? Kan forståelsen for film noir-æstetikken udbygges med også en historisk dimension?

7 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Forholdet mellem et medieprodukts udformning og dets målgruppe. Hvordan kan indholdsmæssige og formmæssige træk i et medieprodukt (f.eks. en reklame, en musikvideo, en film og/eller en tv-produktion) sættes i forbindelse med medieproduktets målgruppe. Målgruppeovervejelser Formidlingssituation Eksempler på hvordan: Ifm. konkrete forløb i teori/analyse Egne produktioner

8 Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse
Filmens og tv-mediets historie Eksempler på hvordan: Selvstændigt forløb: Filmhistorisk oversigt med eksempler Tv-historisk overblik via model til Fokus-lektie Ifm. konkrete forløb i f.eks. en tv-genre

9 Eksempler på konkrete forløb:
Road-movies Animationsfilm mellem tradition og fornyelse Tim Burton TV-dokumentarisme Dansk børne-tv før og nu David Lynch Hovedlinier i italiensk film Filmgys – fra Nosferatu til Nattevagten TV-portræt Tarantino NY i spillefilm og NY 9/11

10 Ideer til forløb i teori/analyse
Typisk strukturering af forløb Kompendier – så materialet er samlet og overskueligt Sekvensoversigter til notetagning Opsamlingspapir – hvad har vi set? Hvad har vi læst? Hvad har vi gjort? Hvad kan I? Forbindelse mellem teoriforløb og praktik (mindre øvelser), f.eks. ved forløb om tv-portrætter, tysk ekspressionisme, dokumentar

11 Mediefag fra C- til B-niveau
Fra C- til B-niveau – praktik. Et overblik over forskellene: Selvstændig og nuanceret anvendelse af optage- og redigeringsudstyr Flere produktioner – 2 -3 Udarbejde manuskript Anvende viden om dramaturgi Principper og arbejdsmetoder ifm. fakta- og fiktionsproduktioner Målgruppetænkning

12 Mediefag fra C- til B-niveau – praktik
Anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret, dvs. udstyrets muligheder skal udnyttes til at formidle historien. Mindst tre større medieproduktioner i grupper: Én produktion skal være fakta, én produktion skal være fiktion, mens der i forbindelse med eksamensproduktionen kan vælges frit mellem fakta og fiktion.

13 Mediefag fra C- til B-niveau – praktik
Kurser på Station Next (evt. med eget udstyr) Bundne opgaver (evt. med stram tidsplan, evt. som ’surprise’) Klip-i-kameraet-øvelser Faktaprogrammer af kortere format: Nyhedsindslag til gym-tv-avis, portræt, reportage om aktuelt emne, formidlingsopgave (f.eks. i samarbejde med andre fag), reklame, præsentationsfilm Midtvejsevalueringer / råklip-forevisning / testpublikum Professionelle skuespillere (er godt for arbejdsmoralen!) Filmfestival på skolen Produktioner for f.eks. lokale institutioner med ’ægte’ modtagere Studietur med mediefag

14 Mediefag fra C- til B-niveau – praktik
Udarbejde manuskript Eksempler på hvordan Manuskriptkursus ifm. den første større produktion. Trine Breum – ”Film, fortælling, forførelse 2 – om filmdramaturgi og manuskriptskrivning”, Forlaget Frydenlund Kapitel 15 handler om manuskriptskrivning

15 Mediefag fra C- til B-niveau – praktik
Anvende viden om dramaturgi i udformningen af fakta- og fiktionsprogrammer Anvende og redegøre for principper og arbejdsmetoder i tilrettelæggelsen af fakta- og fiktionsprogrammer FAKTA: F.eks. Interviewteknik (spørgsmålstyper, interviewroller, spørgeteknik, briefing) Aktantmodel FIKTION: F.eks. arbejdet med dramaturgi, valg af locations, karakterer. Eksempel på materiale: Michael Thorsen og Hans-Georg Møller: ”TV-journalistik” (s ) Kurt Strand: ”Spørg bedre. Interview og interviewteknik i radio og tv”

16 Mediefag fra C- til B-niveau – praktik
Redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, formidlingssituation og målgruppe Til hvilken forevisningssituation er medieproduktet tænkt? Er der f.eks. tale om en kampagnefilm, der har til formål at få unge til at bruge biblioteket mere, og som skal vises i en undervisningssituation? Er det en lille smal fiktionsfilm, der tænkes forevist på DR2 en sen aftentime? Eller er det en reklame, der skal vises på en kommerciel tv-station i prime time? Hvilken betydning har valg af formidlingssituation for kontakten til målgruppen? Eksempel på materiale Elevfremlæggelser om forskellige segmenter, Gallupkompasset

17 Skriftlig dimension på mediefag B
Godt med samspil mellem aktuel undervisning og skr. opgave – evt. opsamlende funktion Forskellige former for respons Individuel opgave og gruppeopgave

18 Skriftlige opgaver til praktik
Synopsis Treatment Manuskript Storyboard Produktionsrapport – evt. til eksamensproduktion: filmpræsentation, kommunikationsanalyse, formidlingstype – komposition og fortælleforhold, formidlingsæstetik, konklusion, tillæg, model Lanceringsmateriale til egen produktion

19 Skriftlige opgaver til teori/analyse
Shot-to-shot af filmcitat Næranalyse af filmcitat Filmanalyse og -perspektivering Hjemmeside om genre, instruktør… Udformning af pressemateriale til (egen) produktion (evt. med andre fag: dansk, billedkunst, sprog) Filmproduktion i Danmark

20 Eksamen på B-niveau – i tre dele:
Del 1: Præsentation af produktionen – GRUPPE (max. 15 minutter) Del 2: Prøve i eksaminandens produktion – INDIVIDUEL Eksaminandens laver kort, indledende oplæg – med overvejelser af teoretisk-analytisk/perspektiverende karakter

21 Eksamen på B-niveau Del 3: Prøve i teoretisk-analytisk stof – INDIVIDUEL Forberedelsestid på 30 minutter Analyse og perspektivering af ikke-gennemgået citat på max. 7 min. Bedømmelse: Én karakter ud fra helhedsvurdering af produktion, individuel redegørelse for produktion og individuel prøve


Download ppt "Mediefag fra C- til B-niveau"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google