Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Sponsorater/Reklamer
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Grundbegreb + Priselasticitet
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
5.lektion: Økonomisk politik
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.lektion: De økonomiske mål
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.lektion: De økonomiske mål
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Lektion 26: svar på repetitionsspørgsmål 1.Hvorfor er udviklingen i erhvervsstrukturen afgørende for udviklingen på handelsbalancen? Det er afgørende for.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Præsentationens transcript:

Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle Repetitionsspørgsmål (eksamenssp.m.) Forårspakken i 2004 i avisen Børsen Om penge og om nationalbanken Tilbagemelding på eksamensopgaven Færdiggør eksamensopgave Evaluering og mulige ændringer http://politiken.dk/erhverv/article440271.ece - bemærk vismændenes kritik og regeringens modtagelse heraf – ’revider jeres teorier!’. Nationalbankbog…

1. Repetitionsspørgsmål Hvad sker der med SRAS(upply), når lønningerne stiger? Hvad sker der med AD(emand)? Nævn et eksempel på et udbuds- og efterspørgselschok og forklar, hvorfor det hedder henh. et udbuds- og efterspørgselschok Hvad sker der med Y og priserne, når AD stiger som følge af et chok? (Hvad afhænger det af?)

Stigende lønninger medfører stigende priser medfører faldende udbud i faste priser. AD antages konstant i denne model. Politikskifte – et efterspørgselsschok – sænket skatter. Moms – er et efterspørgselschok. Udbud – omkostningssiden. Positive og negative chok. Y stiger og priserne.

Repetitionsspørgsmål Hvorfor er hældningen på SRAS-kurven ekstremt vigtig? Hvorfor tenderer reallønnen til at stige med produktiviteten? Hvorfor mener lærebogen, at en fuldt fleksibel løn kan fjerne arbejdsløshed? Men lønningerne er ikke fuldt fleksible (de falder ikke under en lavkonjunktur). Hvorfor?

1. Repetitionsspørgsmål Hvorfor giver stive lønninger (nedad) en lempelig finanspolitik en rolle i en lavkonjunktur? Hvad kan finanspolitikken gøre ved et outputgab (forklar først hvad et outputgab er)? Forklar hvordan de automatiske stabilisatorer virker. Hvorfor er de vigtige? Hvorfor er det ifølge de fleste økonomer uhensigtsmæssigt at balancere budgettet i hvert finansår? (Hvorfor kan det være nødvendigt at tillade overskud/underskud?)

1. Repetitionsspørgsmål 13. Hvad er argumenterne for, at man kun undtagelsesvist bør føre en aktiv finanspolitik? 14. På lang sigt er der ifølge teorien hverken ledighed eller produktionsgab. Hvorfor? 15. Hvordan kan man øge produktionen på kort sigt? 16. Hvordan kan man øge produktionen på langt sigt? 17. Hvilken rolle spiller efterspørgslen på langt sigt for væksten i økonomien?

2. Avisen Børsens argumenter for forårspakken 2004 Børsen vil gerne ”pille illusionerne ned hos de politikere, som stadig mener, at de via finanspolitikken kan udligne konjunktursvingninger og økonomiske chok” (Børsen, 4.6.2002). Men i foråret 2004 støtter Børsen Forårspakken – en ufinansieret skattelettelse - fordi: behov for vækst på kort sigt – ellers vil ledigheden kunne stige yderligere (26. april) pakken virker (lempelsen har vist sig at sætte gang i forbrug og beskæftigelse) (op.cit.)

2. Avisen Børsens argumenter for forårspakken 2004 fire ud fem topledere i erhvervslivet støtter Forårspakken (26. april) ingen fare for overophedning (12. maj) forbrugerne reagerer relativt afdæmpet på skattelettelsen (op.cit.) et vigtigt bidrag til en generel nedbringelse af skatterne (17. marts) letter lønforhandlingerne (mere moderate lønstigninger) (23. marts) giver privatforbruget et større ansvar for væksten – det danske privatforbrug er i bunden i Europa (26.4/17.3) en vigtig psykologisk effekt (13.7 – betones mange gange…) gavner regeringen politisk (26.4.2004).

3. Om penge og om Nationalbanken (NB) Eksamensrelevant pensum gengivet som eksamenspørgsmål og svar nedenfor 1. Hvad er penge(mængden)? Mange pengemængdemål, men principielt den likviditet, som borgerne umiddelbart kan få adgang til Indskud i banker og kontanter uden for Nationalbanken (hvad med kontanter i Nationalbanken?)

3. Om penge og om Nationalbanken 2. Hvorfor udgør kontanter kun en lille del af pengemængden? Fordi betaling primært sker uden udveksling af kontanter (dan-kort, overførsler og betalinger i bank eller over internet)

3. Om penge og om Nationalbanken 3. Hvordan kan Nationalbanken ændre på pengemængden? direkte ved at opkøbe eller sælge statsobligationer (den I skal huske!) indirekte ved at ændre på den korte rente – ændrer efterspørgslen efter penge, hvilket påvirker udbudet af penge = pengemængden

3. Om penge og om Nationalbanken 4. Prøver NB at styre pengemængden (monetarisme = vækst i M = vækst i BNP)? Nej, ikke længere. Pengeudbudet bestemmes af pengeefterspørgslen. NB regulerer renten og herigennem primært inflation og sekundært den økonomiske aktivitet hvordan er det i England? I EU?

3. Om penge og om Nationalbanken 5. Hvordan påvirker en øget pengemængde priserne? priserne stiger – (neo)klassisk opfattelse Hvorfor er det ikke rigtigt – står mange steder? Transmissionsmekanismen – hvordan får NB pengene ud i systemet? - Proces/tilstand (der var den igen, men her klar!) nej, pengemængden stiger, fordi priserne stiger (omvendt kausalitet/årsagssammenhæng) – keynesiansk – nævnes af bog p. 444 (!) nej, der er slet ingen sammenhæng – empiri (se udleverede figur) skulle jeg nøjes med at nævne 1.? Mindre kompliceret, eksamensrelevant, men også ubrugeligt… Hvad skal I kunne/sige? Fokus på renteændringer og glem pengemængden (renten styrer efterspørgslen efter penge, som så bestemmer, hvor meget NB udbyder af penge = M).

3. Om penge og om Nationalbanken (NB) 6. Hvad er seigniorage/møntningsgevinst? (1,6 milliarder (billion) pund i et år indtægt til den engelske stat). ved at trykke penge selv eller tvinge bankerne til at deponere indskud hos nationalbanken får NB et rentefrit lån. Gevinsten opstår som renten på de obligationer, NB opkøber for det beløb fantastisk vigtigt for USA – verdenen yder USA rentefri lån

3. Om penge og om Nationalbanken (NB) 7. Forklar kreditmultiplikatoren (hvad bestemmer dens størrelse, hvorfor er den vigtig?) Den enes indskud er den andens lån – hvis en bank har 10 kr., må den låne 8,5 kr. ud. De 8,5 kr. ender i en anden bank, som må udlåne 85 % af de 8,5 kr. osv.

3. Om penge og om National(central)banken (NB) Denne multiplikatoreffekt udvandes af to forhold – NB’s krav til likviditet i bankerne, og hvor mange kontanter, vi har på os til løbende transaktioner. Multiplikator 30 i England, fordi disse to parametre meget små Multiplikatoreffekten er vigtig, fordi det betyder, at systemet løbende kan tilpasse sig pengeefterspørgslen, uden at NB behøver at gøre noget

3. Om penge og om Nationalbanken (NB) 8. Hvorfor stiller Nationalbanken krav om, at banken skal have en vis likviditet (15 % af…) Har I set ’Det er herligt at leve’? Dansk eksempel: Der blev run på Kronebanken, og så måtte den lukke… Bemærk – kun otte spørgsmål – sytten til sidste gang, fordi så centralt Hvordan fungerede denne måde at gennemgå stoffet på?

4. Tilbagemelding på eksamensopgave Opgave 1, p. 104 Sprog Beskrivelse/redegør ikke lig ’forklare’ Konjunkturnedgang (lavkonjunktur/krise?) Højkonjunktur = høj vækst (3 %) – lavkonjunktur = lavvækst (1-2 % - sjældent under 1 %). Konjunkturen bliver forværret/forbedret – falder ikke eller bliver lavere Væksten(raten) aftager/stiger. Faldende vækst = betyder lavere vækstrater (dvs. de kan være både positive og negative). Faldende produktion = negativ vækst. Faldende produktivitet = negative produktivitetsvækstrater

4. Tilbagemelding på eksamensopgave Pointer Husk privatforbruget (’fylder’ meget) Selv om importen er stor, er eksporten stadig vigtig… Skattelettelser påvirker først og fremmest efterspørgslen – udbudseffekten mere usikker Hvad sker der med saldoen? Her er i usikre… Passer jeres resultater med, hvad der skete efter skattelettelsen i 2004? (Mange skriver ’vil’ ske…). Husk teori – vi ved det ikke med sikkerhed, men nogen sammenhænge mere sikre end andre

4. Tilbagemelding på eksamensopgave Kort: BNP og Beskæftigelse stiger, en vis prisstigning, forværret ’betalingsbalance’, negativ effekt på saldoen Og med lidt mere prosa: BNP og beskæftigelse vil blive påvirket positivt på kort sigt af en skattelettelse, fordi privatforbruget stiger. Ifølge teorien burde inflationen stige lidt, hvis vi er tæt på kapacitetsgrænsen - men i praksis har det vist sig mere usikkert (afhænger også af lønudviklingen, ECB’s rentepolitik og skattelettelsens størrelse/sammensætning)

4. Tilbagemelding på eksamensopgave Givet et øget privatforbrug vil der være en øget import (eksporten antages konstant) med en forringelse af handelsbalancen til følge En negativ effekt på saldoen af skattelettelsen isoleret set, fordi man ikke kan regne med, at skattelettelsen øger skatteindtægterne med et tilsvarende beløb (kun delvist selvfinansierende) (men saldoen kan være positiv, når der er høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed)

5. Færdiggør eksamensopgave Opgave 3, p. 102. Uden hjælpemidler. Skriftlig aflevering. Start på opgave 2, p. 86, hvis I er færdige med Opgave 3 (skriftligt, men gør den færdig næste gang).

6. Evaluering Tak! Især fordi mange også skrev noget… Læreren: motivation 8,6 – formidling – 7,2 Fagligt udbytte – 6,6 Bogen – 5,7 (bedre end jeg havde frygtet) Motivation – 7,3 Klima – 7,5 (hvad kan vi gøre her?) Vi kan gøre noget ved: formidling, fagligt udbytte og klima

6. Og ændringer – foreslået af jer Meget, meget få forslag Ordliste – Christinas (kunne I bruge min til denne gang?) Start med repetition hver gang Langsommere gennemgang af figurer (sagt mundtligt) Kom til tiden og stille, når underviseren snakker (mail) Kritik: Især kritik af bog. Undervisning: ordet forvirrende går igen 3 gange. Faresignal, som jeg har tolket på... Og så er det blevet klart bedre [men kan blive bedre]… Er bagud…

6. Ændringer foreslået af mig - baseret på fornemmelser Fokuser mere på det eksamensrelevante (og ikke det interessante for læreren – eller det spændende…) Som her i dag? (Mindre usikre på, hvad I skal kunne?) Sænk ambitionsniveauet, herunder: Pas på med problematiseringer Problem: Hvad gør jeg, når bogen er på tynd is? Tier? Et pædagogisk problem, jeg har bokset meget med… Øg ambitionsniveauet – pas på med spørgsmål uden svar – præciser vigtigste pointer mere

6. Ændringer foreslået af mig Mere inddragelse af studerende (mere tid til at lytte til og kommentere på indspark) Vil gerne være lærer for alle Også respekt for de, der bare vil bestå…

6. Flere ændringer? Andre forslag (flere kritiske røster, men ingen ændringsforslag)?: X Y Z Mål? Fagligt udbytte, formidling og klima i klassen mindst 8! Husk ISLM appendiks til næste gang!!