ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Journalistiske virkemidler
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Vedrørende præsident Kennedy
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Det svære liv i en sportstaske
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus i BL: Beboerinformation - sprog
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Bytte   PowerPoint  .
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet E 2003
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Folkeskolens afgangsprøve
Beboerkommunikation: Skriv så du bliver forstået
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
- Opgaven som et argument
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
- Opgaven som et argument
Vejlederens kommunikation
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Den populærvidenskabelige artikel
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Ved Pernille Almlund skriv tilgængeligt. Skriv tilgængeligt Hvilken sprogkode skriver vi i? Hvad betragter vi som almindelig viden? Første step i formidling.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Oplæsningens byggeklodser
SRO 2018 hHx.
Informationssøgning og referencer
- og hvordan du undgår dem…
Informationssøgning og referencer
Præsentationens transcript:

ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann Skriftlig formidling ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann

Hvem taler vi med - målgruppe? De tre HV-ord Hvem taler vi med - målgruppe? Hvad taler vi med dem om – genre? Hvordan taler vi med dem - sprog?

Konflikter i faglig formidling Ekspert Interessekonflikt Perspektivkonflikt sprog Forståelseskonflikt Formidler Målgruppe

Trekantsdramaet for skribenten Læser Skribent System Faglighed

Forstår vi altid ordene?

De er en besværlig kunde GiroBank har modtaget et giroindbetalingskort, hvor De desværre ikke har påført “0” foran Deres girokontonummer.  Dette medfører ekstra arbejde for os, da det ikke er til at se, hvor det manglende ciffer skal placeres. Deres giroindbetalingskort er ekspederet, men vi beder Dem om fremover at påføre nullet foran Deres girokontonummer. Kilde: Yngve Søndergaard, www.ys.kom, materiale til kursus om Sprogpolitik, Kforum, 28.9-2010)

Hvad taler vi med dem om –genre? Den videnskabelige genre Den journalistiske genre

Den videnskabelige genre – en definition Dokumentation af en undersøgelse af ét fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab Kilde: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den gode opgave,2. udgave, s. 21

Lige et par tilføjelser Undersøgelse: Man løser ikke nødvendigvis problemet – man analyserer, fortolker, diskutere og vurdere Overbevise: At kunne argumentere for sin undersøgelsesmetode, analyse, validitet og dokumentation Fagfælle: Målgruppen har samme faglige grundlag, men IKKE særviden om det felt, opgaven handler om Det faglige diskursfællesskab: Faglig formidling, standard/normalitet inden for den akademiske genre, forskel for uni til uni

En svær tekst – et eksempel

Fordele og ulemper ved teksten Præcision Indforståethed mellem faglige begrebsfæller Der spares på ord Viden (Magt) Ulemper Abstraktion (det tager lang tid at læse og forstå) Forstår forfatteren, hvad han/hun skriver Overlegenhed Svære tekster gør læserne sure eller får dem til at føle sig dumme (Magt)

Den journalistiske genre Fordele: Objektiv(ideal) Skal kunne forstås af (næsten) alle. tæt på hverdagssproget variantion enkelt bygget op renset for unødvendige fremmedord og ord fra fagområder Det vigtigste først Skarp vinkel

Den journalistiske genre Ulemper: få nuancer/forenkling argumentation skæres (ofte) væk kun en vinkel

Det er butleren der er morderen! En god artikel er det modsatte af en lang roman. I journalistik afslører vi pointen i første sætning. Når du læser avisen, så skimmer du teksten for at finde det, der er interessant for dig. Normalt læser du kun fem procent af teksten i avisen. Og jo lettere det er for dig at finde de fem procent jo bedre. Let at forkorte Men der er også andre fordele ved den journalistiske artikel. Det er let at forkorte artiklen fra neden, hvis den er for lang. Redaktøren kan slette de sidste fem linjer, hvis der skal være plads til en ekstra annonce på siden.

Nyhedspyramiden Overskrift + evt. underoverskrift Budskabet! 1 2 3 4 5 Budskabet! + evt. hovedkonklusion Udbygget sammenfatning Detaljer Faktaoplysninger Kontaktpersoner

Andre genre Retoriske – talen Litterære – roman, digte, manuskript Brev Undergenre Essay, kommentar, kronik Faglig tekst

Videnssprog Erfaringssprog Logisk Tankeorienteret Upersonligt Abstrakt Billedfattigt Løsrevet fra situation Offentligt Rødder i skriftsprog Sanseligt Handlingsorienteret Personligt Konkret Billedrigt Knyttet til situation Privat Rødder i talesprog

Videnssprog - erfaringssprog Videnskabssprog: Formidlingssprog: Bruges til at: Analysere Definere Systematisere Fortælle Fortolke Udlægge Derfor er det: Statisk Abstrakt Generelt Billedfattigt Logisk-ræsonnerende Upersonligt Dynamisk Konkret Specifikt Billedrigt Narrativt Personligt Med: Overordnet synsvinkel Skiftende synsvinkel

Faglig formidling i rapporter Forene journalistikkens forståelighed med videnskabens præcision: Præcise og definerede begreber Færrest mulige fremmedord, lange sætninger og ord, etc.

Hvordan taler vi med dem? Gode råd til en forståelig tekst

De syv dødssynder Lange sætninger Forvægt og bagvægt Passiv Verbalsubstantiver Lange ord Højtidelige ord Fagord

1. Lange sætninger Svære at huske, især hvis der er mange indskudte og foranstillede led. ”Hvis du skal opereres for en anden sygdom, er det vigtigt at du eller den læge, der skal operere, kontakter en læge på Neurologisk Klinik for at høre, om der skal tages specielle hensyn i forbindelse med operationen.” ”Du skal kontakte Neurologisk Klinik hvis du skal opereres. Vi kan fortælle om der skal tages specielle hensyn.”

Lange sætninger Én sætning, ét budskab. Sæt mange punktummer og ”rigtige” kommaer. Bryd sætningerne op. Undgå lange sætninger og indskud. Varier sproget med lange og korte sætninger. Brug helt korte sætninger som stopeffekt. 16-17 ord er bedst - 25 maks.

Eksempel Lave driftsomkostninger Det særdeles lave vandforbrug til vask og skyl betyder, at energiforbruget til opvarmning af vandet er meget lavt, hvilket bevirker at forbruget af sæbe, salt og afspændingsmiddel bliver tilsvarende lavt.

2. Forvægt og bagvægt I sætninger med forvægt står budskabet sidst. Budskabet står først i sætninger med bagvægt. Forvægt gør det svært at overskue sætninger fordi vi skal vente på budskabet. I sætninger med bagvægt ved vi straks hvad budskabet er, fordi det kommer først.

Forvægt: ”Skulle det hænde, at De en enkelt gang måtte glemme at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer, skal De alligevel tage hele den ordinerede dosis.” Bagvægt: ”De skal tage hele den ordinerede dosis selv om De glemmer at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer.”

3. Passiv To former -s-passiv: Der spises. blive-passiv: Du bliver kørt. Begge former skaber afstand mellem skribent og læser gør det uklart hvem der handler gør teksten abstrakt og upersonlig trækker andre plager med sig, fx “Hoslagt fremsendes”.

Passivt sprog Passivt ”Ved lumbalpunktur udtages spinalvæske, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Med en speciel nål opnås adgang mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra væsken kan tappes.” Aktivt ”Ved lumbalpunktur tager vi en prøve af spinalvæsken, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Vi fører en speciel nål ind mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra vi tapper væsken.”

4. Verbalsubstantiver Ændrer et udsagnsord til et navneord og ender ofte på -ing og -else. blodprøvetagning tage en blodprøve håraffald hår falder af tobaksforbrug ryge sårheling hele sår påsætning sætte på tandudtrækning trække tænder ud journaloptagelse skrive journal

Verbalsubstantiver gør teksten kompakt og svær at læse kan puste teksten unødigt op skaber uklarhed: Hvem gør hvad? skaber afstand og gør teksten upersonlig fordi subjekterne forsvinder gør teksten udynamisk og abstrakt fordi vi ændrer en handling til et begreb trækker passiver med sig

Øvelse Den rustfri stålbeklædning ud- og indvendig samt den lukkede bund og bagside gør rengøringen af maskinen let.

5. Lange sammensatte ord Sammensatte ord eller sætningsord kan være svære at overskue. Opløs dem hvis du kan Rygmarvsvæskehulrummet = hulrummet om væsken i rygmarve Medicindoseringsæsken = æske til at dosere medicin Undersøgelsesresultat = resultatet af undersøgelsen Lægesamtale = samtale med en læge

Tyg lige på den… Stigningen i timelønnen, erstatningen for den kortere arbejdsuge, forhøjelsen af arbejdsgiverafgiften samt virkningen af kronens styrke betyder, at arbejdsenhedsomkostningerne i andet kvartal 2001 er ca. 14-15 pct. Højere end for et år siden, og denne udvikling er ødelæggende for eksportindustrien.

6. Højtidelige ord anvende forløbne år indeværende år samt samtlige vedrørende angående finde sted forefindes bruge sidste år i år og alle om sker, foregår er

Højtidelige ord også ligeledes sådan således hvis derfor til, så, fordi ligeledes således såfremt, ifald, dersom hvilket betyder at hvorfor det skal oplyses på grund af dette med henblik på

7. Faglatin ”Fyret på grund af utilregnelighed” ”Utilregnelighedspension” Fyret på grund af årsager der ikke kan henregnes til personen selv

Fagord og fremmedord lumbalpunktur koagulere interkraniel ambulant akut anti føre en nål ind ved lænden størkne inden i kraniet uden indlæggelse pludselig, hurtig, heftig mod

Fagjargon skadestuefunktion åndedrætsfunktion fejlsynkning indtage frit flydende gentage proceduren komplikationer indlæggelsesområde skadestue åndedræt få noget galt i halsen drikke gøre det igen problemer klinik

Øvelse:Jeres fagord Find de fem typiske fagord fra jeres hverdag Find erstatninger for dem

Andre gode råd Læs teksten højt - får du tungeknuder eller åndenød - så er teksten ikke klar Lad andre læse dine tekster - forstår de den ikke så gør dine læsere det heller ikke! Ved større skriftlige opgaver – lav en test på målgruppen

Læsbarhedsindeks - LIX Tjek læsbarheden ... Læsbarhedsindeks - LIX LIX = X + Y Antal ord Antal perioder = X Antal lange ord x 100 Antal ord = Y 20: meget let 30: let 40: middel 50: svær 60: meget svær 70: nærmest umulig

Lange ord per punktum - LOP Tjek læsbarheden ... Lange ord per punktum - LOP 1 2 3 4 5 6 7 8 MEGET LET (Børnelitteratur) LET (Skønlitteratur) MIDDEL (Dag- og ugeblade) SVÆR (Faglitteratur) MEGET SVÆR (Fa glitteratur)

Om citater, referater og kilder Der findes en del forskellige modeller for, hvordan man kan lave litteraturlister, henvisninger og fodnoter. Vigtigst er at man er konsekvent

”American Psychological Association” Tjek APA-dokumentet ”American Psychological Association” Udarbejdet på CBS http://formidlingogmetode.wordpress.com/?s=apa