Læsestrategier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
LÆSNING.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
”Intet” af Janne Teller
Elsker DU også at læse lektier?
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
LæseUdviklingsSkemaet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Studieretningsprojekt
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
SEO PÅ AU.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vejledning i projektarbejde
Præsentation af Det retoriske kompas
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Introduktion til opgaveskrivning
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Skriftlighed i biologi
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Skrivekursus 1.e ..
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Notatteknik.
Litteratur.
Præsentationens transcript:

Læsestrategier

Før-læsningsstrategier Tekstens formål? Læseformål – aktiv læsning Bestemmer, hvordan teksten læses Hvilken type tekst? Hvilken type sprog?

Orienteringslæsning Layout Billeder og grafer Titel Overskrifter Første sætning i hvert afsnit Nøgleord - gentagelse Struktur Indledning, udfoldelse, konklusion Læs indledning og slutning Læs resumé

Orienteringslæsning ved bøger Bagsidetekst og resumé Indholdsfortegnelse Indeks Indledning og slutning Bladr bogen igennem Illustrationer og figurer Vigtigste kapitler Læses som artikler Roman og novelle Miljø, persongalleri, tid, sted, tematik

Skimming Skimmemåder Lodret Slange Diagonal

Scanning At få svar på spørgsmål At kigge efter oplysninger At lede målrettet efter oplysninger Ord, navne, som har betydning for spørgsmål

At forudsige (predicting) Hvad tror jeg, teksten handler om? Bekræftelse og afkræftelse af det, jeg tror Hvad bliver bekræftet? Hvad bliver afkræftet?

Transfer Hvad ved jeg i forvejen om emnet? Er der repetition af viden i teksten? Er der ny viden i teksten? Er der nye vinkler på det, jeg ved i forvejen? Får jeg ændret mine holdninger?

At turde gætte (guessing) Informed guesses Baseret på skimming, scanning, transfer og forudsigelse Gæt på ords betydning først Ud fra kontekst Ud fra viden om emnet Slå aldrig ord op i ordbogen, før du har gættet

Læsning i forskellige tempi og med forskellige formål Ekstensiv læsning Hurtig læsning Generel/global forståelse Intensiv læsning Baseret på ekstensiv læsning Detailforståelse

Læsehastighed Øjenbevægelser og læsehastighed Hurtiglæsning Fartkort Læsning i forskellige tempi A-B-C og 5-5-5-træning

Studielæsning Orienteringslæsning Skimming Scanning Transfer og kobling af viden Ny terminologi Slå ord op Notatteknik Repetition Fastholder informationer Forbedrer hukommelsen

Læseforståelse Opmærksomhed og forståelse Hvornår forstået? Inddel teksten i mindre afsnit Lav overskrifter Lav nye overskrifter, der passer bedre Genkald med egne formuleringer Fasthold

Forståelsesmodeller Grafiske modeller Tid Mængde Sammenhæng Gruppering og rangordning Organisation

Notatteknik Notater i teksten Notater på løst papir Lytte eller læse, vurdere, forkorte, formulere og notere Stille spørgsmål Ingen forkortelser Egne formuleringer Mind map – kreativ notatteknik

Læsemiljø Fysisk Psykisk

Skrivestrategier

Førskrivning Brainstorming Mind map Emne Problemformulering

Skrivning Processkrivning/kreativ skrivning Tekstbehandling Organisering af stoffet Skriveformål Tænkeskrivning Formidlingsskrivning Struktur Coaching – stil åbne spørgsmål Respons – kun på det, du bliver bedt om

Talestrategier

Talestrategier Omskrivning Sproglige øer ”Gratis” ord Fra andre deltagere Fra grundtekst Fra opgaveformulering Fra ordjagt (universets ord)

Nonverbal kommunikation Gestik Mimik Billedmateriale Grafer

Præsentationsteknik Præsentationsprogrammer OHP PowerPoint Lexis Kort

Lyttestrategier

Register Samtalens formål? Lytteformål? Hvilken type samtale? Hvilken type sprog Hvilken kontekst? Deltagerne? Situationen?

Lyttestrategier - énvejs Transfer – hvad ved du om emnet, situationen og deltagerne i forvejen? Forventninger (hypoteser) – hvad tror jeg, samtalen handler om? At forudsige At gætte Se tv-programmer uden undertekster DR – s. 399 TV2 – s. 333 F.eks. ”Friends”, ”Beverly Hills 90210”, CNN, MTV

Lyttestrategier – tovejs Stil spørgsmål undervejs ”Do you mean that…?” ”What does…mean? Kend spørgeordene Vær ikke bange for at stille spørgsmål Ask the speaker to rephrase his statement Ask the speaker to repeat his statement