Hinduisme 2013 Fjernøsten i elevnært perspektiv. Hvad er JyllandsPostens mening?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Tal på familieområdet.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Danskfaget – beholder eller genstand?
Nøgler til menighedens vækst
Sigrid .
Elevernes digitale dannelse
Religion og Oldtidskundskab
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
”Kaldet til kærlighed”
Samtidshistorie på HHX
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Livet som kristen - det koster -
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
Kulturforståelse niveau C
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Elevaktiverende undervisning
Statistik.
Almen sTudieforberedelse AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Religion og videnskabsformer
Fagenes samspil november 2009
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Intro og Problemformulering
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Økonometri 1: Dummy variable
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Eksamen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Gymnasiet (Stx)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Årsplan – en kort en lang
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Ungdommens Folkemøde
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

Hinduisme 2013 Fjernøsten i elevnært perspektiv

Hvad er JyllandsPostens mening?

Kvindesyn

”Indisk forår” i verdens største demokrati Massevoldtægt kan blive starten på et ”indisk forår” (Politiken 2013)

Almendannelse i 2005 reformen Almen dannelse udvikles i en gymnasial undervisning, der omfatter de almene dele af de videnskaber og fag, som samfundet har adgang til og brug for med henblik på elevernes modning og refleksion over deres eget forhold til medmennesker og omverden (Haue, 2003, 9-10)

Wolfgang Klafki (1927-) ”Eksemplarisk” og ”orienterende undervisning” …er ikke modsætninger. Det gælder om at etablere et produktivt forhold mellem de to undervisningsprincipper og at gøre dette forhold tilgængeligt for eleverne. (Klafki, 1985/2001) Dobbelt åbning: Jeg åbner mig for verden og verden åbner sig for mig. (Klafki, 1985/2001)

Dannelse i gymnasiet Material dannelse: ”Du skal lære det og det indhold” Den objektive dannelse, den fagviden, der skal formidles. Formal dannelse:” Du skal lære at kunne det og det” Den subjektive dannelse, udviklingen af evnerne, metoderne til at (ud) danne sig, ikke specifikke tema’er. Kategorial dannelse: ” Du skal lære noget – fagets kategorier og grundbegreber - som er væsentligt at vide og som du kan bruge til noget”: selvbestemmelse, medbestemmelse og solilaritet

Læreplanen i religion Eleverne tilegner sig forudsætninger for at tage stilling til og agere i forhold til de udfordringer, som religioner udgør i en moderne national og global sammenhæng.

Intro til hinduisme Brug det første kvarter på at opfange duften, lyden og synet af Indien. (udefra) (indefra) (indefra) Afslut med en quiz: Lærermateriale: iBog: Religion og tradition i et globaliseret Indien, Guxi Maria Abel, 2010

Terminologi Hermed en masse begreber indenfor hinduisme, som du ikke kender, men som du bør kende, når forløbet er slut. Prøv vha. jeres bog og links på nettet at finde ud af, hvad de enkelte ord betyder, og hvor de hører hjemme.

Vedaerne Purushahymnen (Rig Veda X 90) Det vediske offerritual (Rig Veda 125, 4-6) Ægteskabsannoncer Danske tamiler foretrækker kasteægteskab, Information, 2009.

Ægteskab - statistik KvinderMænd Hindu Brahmin Søger kun samme religion og kaste 57%49% Søger samme religion men kaste underordnet 26%19% Egen rel. eller specificeret anden religion 3%1% Religion og kaste underordnet 3% Partnerpreferencer ikke udfyldt 12%28%

Kvinder i de klassiske tekster Manu (ca. 100 evt.) ”Kvinder skal holdes i ære af deres fædre, brødre, ægtefæller og svogre”. "Dag og nat skal kvinder holdes i afhængighed af deres families mandlige medlemmer, og de må holdes under kontrol, så at de ikke falder for sansenydelser".

Kvinder i Puranaerne Sita: Ramas hustru. Den ideelle hustru. Lakshmi: Vishnus hustru, gudinde for lykke og skønhed

Upanishaderne Atman, brahman, karma, samsara, moksha, yoga.

Bhagavatgita Krig og pacifisme

Krigen som allegori Gandhi’s yndlingscitat fra Bhagavad Gita 2.55: Krishna sagde: ”Når han opgiver alle ønsker, Oh Arjuna, som hidrører fra sindet, og han er tilfreds i sig selv alene i kraft af selvet, da siges han at være fast i indsigten”.

Hindutempel i London (1995)

Hinduisme i Danmark Peace love and harmony Tamilske hinduer i Brande

Religion og Politik om/index.php

Oplæg om hinduisme Forslag til emner Ganesha Hinduer i DK Sai Baba Gandhi Hindu templet i London BJP Kvindesyn Kastesystemet Arrangerede ægteskaber Produktkrav Lav et fokuseret oplæg på 10 minutter. Sørg for, at det er forståeligt og spændende for kammeraterne. Brug minimum 3 billeder og ca. 10 linjer tekst I skal referere til det, I har lært. Læg jeres materiale i Lectio: både tekster, billeder og egne noter. I behøver ikke inkludere alle jeres pointer i oplægget.

Forløbet afsluttes med en test 1. Hvilket materiale skabes verden af ifølge den skabelsesmyte vi har læst 2. Hvornår er Vedaerne skrevet 3. Hvornår er Upanishaderne skrevet 4. Hvornår er Bhagavadgita skrevet 5. Hvad var målet med den religiøse praksis i Vedaerne 6. Hvad var målet med den religiøse praksis i Upanishaderne 7. Hvad var målet med den religiøse praksis i Bhagavadgita 8. Hvordan kommer man ud af samsara i Upanishaderne 9. Hvordan kommer man ud af samsara i Bhagavadgita 10. Nævn hovedpersonerne i Bhagavatgita. Hvad er deres status og funktion 11. Hvad betyder karma 12. Hvad betyder samsara 13. Hvad betyder atman 14. Hvad betyder brahman 15. Hvad betyder yoga 17. Hvad betyder moksa 18. I hvilken tekstgruppe bliver kastevæsenet introduceret: 19. Hvor mange kaster er der (varna og jati) 20: Hvordan bruger Gandhi de religiøse tekster. Hvilke lægger han vægt på 21. Hvordan bruger RSS og BJP de religiøse skrifter. Hvad lægger de vægt på?

God fornøjelse med hinduisme Grundbog til hinduisme: Hinduismen, Allan Poulsen, Systime, Bhagavadgita Ny dansk oversættelse GG Munk, BW Olesen og K Pedersen, Forlaget Gammelmark