Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelse for Forskning og Innovation EuroCenter EuroCenter.
Innovation og iværksætteri
Interessenter og interessentanalyse
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Ledelse af innovative medarbejdere
Projektlederen som procesleder for øget engagement
Step 6: Evaluering og læring
Innovation i byggeriet Debatmøde ”Research is the process of turning money into knowledge. Innovation is the process of turning knowledge into money.
Kompetenceudvikling på KU
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Forskningsprojektets grundideer
Forum Budget
Optimering af videnarbejderens produktivitet
Research in the Humanities in the 21 st century Interdisciplinary International Formalised collaborations.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Danske Lægesekretærer
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Mød Aalborg Universitet
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Fagligt selskab i fremtiden Oktober e Afrunding af seminar: Tak til alle oplægsholdere, der har beriget os med deres perspektiver på temaet – I.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Efterskoleforeningens initiativer
Fra ildsjæl til strategi
Ledelse i synet af de unge
Humanistisk Entrepreneurship 11 Drucker: The discipline of Innovation Brunson: The Value Ladder forår 2017 Pillon - KU.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark ”Hvad ville der ske i en produktionsvirksomhed, hvis man håndterede sine vigtigste ressourcer, som videnvirksomheder oftest håndterer deres viden?” "The most important, and indeed the truly unique, contribution of management in the 20th Century was the fifty-fold increase in the productivity of the MANUAL WORKER in manufacturing. The most important contribution management needs to make in the 21st Century is similarly to increase the productivity of KNOWLEDGE WORK and the KNOWLEDGE WORKER.” Drucker (1999, p135)

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Alle er enige om, at vores viden er det vigtigsteAlle er enige om, at vores viden er det vigtigste Måske er det banalt – fordi viden jo er vores opfattelse og forståelse af verden, som sætter os i stand til at handle, og det er jo nødvendigt for at få succes og skabe resultaterMåske er det banalt – fordi viden jo er vores opfattelse og forståelse af verden, som sætter os i stand til at handle, og det er jo nødvendigt for at få succes og skabe resultater Viden er også – intuition, erfaringer, dokumentation, procedurer...Viden er også – intuition, erfaringer, dokumentation, procedurer...

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Et nyt videnbegreb? Industrisamfundet Særlige videninstitutioner Videnskab og metode Uddannelse Forskning Skarpt skel mellem manuelt og intellektuelt arbejde Viden som ressource Vidensamfundet Viden udvikles alle steder Søgning og samarbejde Læring Innovation Alle forventes i dag at arbejde med viden Viden som flow

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Hvor henter vi vores viden, i dag? Hvilken betydning har formel uddannelse – i går, i dag og i morgen? Undervisning erstattes af søgning, samarbejde og læring. Hvor udvikles viden? Fra ”elfenbenstårnet” til åben innovation

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Hvad er VidenDanmark? Netværk Debatforum Videnplatform Fokus: Innovation, videndeling og læring

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Hvad er VidenDanmark? Nyhedsbrev – hver anden uge Videngrupper (erfa- og inspirationsgrupper) Seminarer og arrangementer Samarbejde og videndeling – vi bruger en internetbaseret videndelings- og samarbejdsplatform (Podio)

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Hvad er VidenDanmark? Videngrupper: –Innovationsledelse –Metoder til videndeling –Videnledelse –Knowledge Managers –Sharepoint –Vest –Sociale Medier

VidenDanmark Innovation, videndeling og læring VidenDanmark Kommende VidenDanmark arrangementer: Maj: Videndeling med wiki Juni: Gurteen Knowledge Café September: HR og sociale medier Oktober: Læring flytter ud November: Videnarbejde – lean, proces og digitalisering.

Fortsat god fornøjelse med jeres seminar