Talforståelse og regneregler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Naturvidenskab 1 TalentWeek Naturvidenskab 1 TalentWeek 2013.
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
At Dividere.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Undervisningsevaluering i matematik
Regler og lovmæssigheder i matematik
Fremtidens folkeskole i Aalborg
At Dividere Decimaltal.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Heraki for de forskellige regnearter
Udregning af kvadratsætninger
Reduktion AM 2009.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
BRØKER Dette er en enhed
Ligninger af første grad i en variabel
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Bytte   PowerPoint  .
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
tæller Fakta om brøker Brøkstreg 7 Nævner
   HUSKESPIL – grundlæggende regneregler + ( )  - ) - ± + ± ( ) ±
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Procent til decimaltal
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Matematik i 4 klasse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Reduktion AM 2009.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Ligningsløsning Mål Find den værdi af x, som gør ligningen sand.
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Niclas kønig nielsen Skive handelsgymnasium 3. øma
Læring i bevægelse Motivation
Uligheder.
Andengradspolynomier
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Socialgrupper og social klasser
Delprøve (reduceret) i kurset ”Calculus og indledende lineær algebra” den 7. maj 2014 Delprøve i M2CAL2, Betragt matricen til højre. Hvilket.
Dagens og ugens program - uge 6
Andensgradspolynomier
Talforståelse og regneregler
Velkommen til Clio Island
læse- skrivevanskeligheder
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Thomas Birch, Ørestad Gymnasium katastrofe.
Portfolio! Jacob, 7.B.
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
Reduktion AM 2009.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Excel regneark intro KUU Jan Christiansen.
VEKTORER AM 2006.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

Talforståelse og regneregler

Titalssystemet Et positionssystem Tallets position i forhold til komma har betydning. Enere 10 0 Tiere 10 1 Hundreder 10 2 Tusinde 10 3 Tiendedele 10 −1 Hundrededele 10 −2 Tusindedele 10 −3 Eks. 23045,567=2∙ 10 4 +3∙ 10 3 +0∙ 10 2 +4∙ 10 1 +5∙ 10 0 +5∙ 10 −1 +6∙ 10 −2 +7∙ 10 −3 =2∙10000+3∙1000+0∙100+4∙10+5∙1+ 5 10 + 6 100 + 7 1000

De fire regnearter Hvad ved vi om de fire regnearter? Plus – Addition Minus – Subtraktion Gange – Multiplikation Divider – Division Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Løs opgaverne ”De fire regningsarter”

De fire regnearter Er det sandt at 5∙7∙9=7∙5∙9=9∙5∙7 ?

De fire regnearter - multiplikation +∙+= +∙−= −∙−= −∙+= Lav selv nogle opgaver ud fra ovenstående stående og afprøv dine teorier.

De fire regnearter – division + + = + − = − − = − + = Lav selv nogle opgaver ud fra ovenstående stående og afprøv dine teorier.

De fire regnearter – opgaver Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Læs ”Negative tal” Løs opgaverne ”Regn med negative tal”

Typer af tal ℕ De naturlige tal er alle positive hele tal, altså 1, 2, 3... Også kaldet tælletallene. ℤ De hele tal inkluderer både positive og negative heltal samt 0, altså fx … -3, -2, -1, 0, 1,2, 3... ℝ De reelle tal består af alle rationale og alle irrationale tal. Irrationale tal er tal, der ikke kan skrives som endelige eller periodiske decimaltal (fx π og ). ℚ De rationale tal er alle hele tal, samt tal der kan skrives som et endeligt eller et periodisk decimaltal, og de tal, der kan skrives som brøker. De irrationelle tal, er decimaltal der ikke er edelige eller periodiske. Fx 2 eller π

Typer af tal

Typer af tal - tallinjer De naturlige tal på tallinjen ℕ= 1,2,3,4,… Alle positive hele tal De hele tal på tallinjen ℤ= …,−4,−3,−2,−1,0,1,2,3,4,… Alle hele tal

Typer af tal - tallinjer De reelle tal på tallinjen ℝ= −∞,…,∞ Alle de tal man kan placere på en tallinje fra minus uendelig til uendelig. Alle rationelle tal (brøker) og irrationelle tal.

Typer af tal - opgaver Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Løs opgaven ”hvilken talmængde”

Typer af al - opgave Facit til opgaven ”hvilken talmængde”

Opstilling på en tallinje Typer af tal Opstilling på en tallinje Alle for udleveret et tal, hvorefter I skal ordne jer efter tallenes størrelse

Decimaltal Endelige decimaltal Periodiske decimaltal Fx 1 2 =0,5 𝑒𝑙𝑙𝑒𝑟 7 10 =0,7 Periodiske decimaltal Fx 1 3 =0,33 33 Fx 3 44 =0,068181 81 Ikke periodiske decimaltal Fx 2 =1,41213562 𝑒𝑙𝑙𝑒𝑟 𝜋=3,141592654 Decimaltal på lommeregneren – hvordan ser det ud?

Decimaltal – opgaver Opgaver på www.matematik.gyldendal.dk Læs ”Decimaltal” Løs opgaverne ”Regn med decimaltal”

Parenteser Der er to slags parenteser Fortegns-parentes 3− −4 ”Regn-mig-først”-parenteser 3 3−7

Parenteser - regneregler Se på regnestykkerne, hvilke regler kan du udlede af disse? 5 + 10 + 7 = 22 -5 – 7 = -12 5 ∙ 2 + 4 = 14 -5 – (-7) = 2 5 ∙ (2 + 4) = 30 6 : 3 + 5 = 7 5 (2 + 4) = 30 6 : (3+5) = 0,75 -5 + 8 = 3 (6:3) – 5 = -3 5∙ 8 + 7 -3∙3 = 38 (6:3) 5 = 10

Regnearternes hierarki

At gange og dividere ind i en parentes Bruges når der er en ubekendt inden i parentesen. 𝟑 𝟒+𝒙 husk: - Der er et ”usynligt” gange mellem 3 og parentesen 3∙ 4+𝑥 - Den ubekendte kan også betegnes med andre bogstaver Man ganger ind på hvert led i parentesen. 𝟓 𝐱+𝟕 = 𝟓∙𝐱 + 𝟓∙𝟕 =𝟓𝐱+𝟑𝟓 Man dividere ind på hvert led i parentesen. 2: 𝐱+𝟒 = 𝟐 𝒙 + 𝟐 𝟒 = 𝟐 𝒙 +𝟎,𝟓

Parenteser - opgaver Find opgaver på bloggen ”Træningsopgaver med parenteser”

Potenser Hvad betyder potenser? Hvordan skrives potenser

Potenser– regneregler

Potenser – opgaver Opgaver op www.matematik.gylendal.dk Læs ”Potenser” Løs opgaverne ”Potens og rod”

Opsamling Ret sammen med en makker de opgaver I har lavet til i dag. Facit til ”Regn med kvadratrod” ligger på bloggen. Facit til ”Regn med parenteser” skal I diskutere i makkerpar. Hvilke regneregler kende vi for potenser? Hvilke regler kender vi for parenteser? Hvilke regler må gælde for rødder? Potens og rod er hinandens modsætninger Hvilke andre modsætninger kender vi?

Rødder Hvad betyder kvadratrod? Hvad betyder den n rod?

Rødder - regneregler

Rødder - regneregler

Rødder – opgaver Opgaver op www.matematik.gylendal.dk Læs ”Kvadratrod” Løs opgaverne ”Regn med kvadratrod”

Reducer Hvad betyder reducering? Hvornår og hvorfor reducere man? Hvordan reducere man? 2+3∙2 − 3+9 +1 4+5 −2 3−4 =? 2𝑥+3 − 3𝑥+7 +2 4𝑥+5 −3 3−4𝑥 =? Løs opgaver på matematik.gyldendal.dk ”Reduktionsopgaver”

Ligningsløsning Hvad betyder ligningsløsning? Hvornår og hvorfor løser man ligninger i matematik? Hvordan løser man ligninger man? 2𝑥+33=4𝑥−3 2 𝑥−1 +3𝑥=16 −𝑥 Lav opgaver på matematik.gyldendal.dk ”Løsning af ligninger”

Lektie til tirsdag Findes på bloggen Reducer 1 Ligningsløsning 1 Mandag vil Gurli have undervisningen