Medarbejderportal og sagsstyring i ”Den Digitale Amtsgård”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Kortdage oktober 2004 Elektroniske Ejendomme - data om DSB’s bygninger og arealer samlet digitalt.
Skabelon til strategisk plan
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
“Hvad har vi på hylderne?”
LIMAks Ny LIMA-version der passer til MIA i miniMAKS version -
E-commerce hos Bon’A Parte
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
GetOrganized for SharePoint
Servicecentre i København
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
Sektorstandardisering for Tinglysning
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Domstolsstyrelsen August 2006
Løsninger og teknik
»Vi åbner os for verden over nettet«
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Det ”offentliges” vision for brug af geodata. Tommy Mostrup.
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
10. sep Nordjyllands Amt Digital Signatur Kristian Alstrup Baden  Den Digitale Amtsgård ”Den Digital Amtsgård” Digital Signatur.
V. Birgit Larsen og Bent Villadsen Geoforum arrangement, d. 5. oktober 2004 Anvendelsen af data fra OIS i GIS hos NJA.
Integration mellem GIS og ESDH
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Intranet & Portaler Eksempler på kundeløsninger Tonny Rønnow
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Geoforum – den 5. oktober Bent Hulegaard Jensen, Geopartner, landinspektørgården a/s Anvendelse af de ejendomsrelaterede datasamlinger - OIS-data.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Rekvirent Landinspektøren Indsamler data Opmåling, beregning Høring hos berørte myndigheder Godkendelse i kommunen Godkendelse og regi- strering hos KMS.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Microsoft CRM 3.0 Bjørn Eilertsen Christian Cletus.
Executive Circle - Portal Teknisk Spor. Agenda – Teknisk Spor Velkommen til det tekniske spor Henrik Albrechtsen, Solution Specialist, Microsoft.
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Den papirløse styrelse.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Effektiv vækst - Workshop
digitaliseringsstrategi
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Nye digitale løsninger
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Medarbejderportal og sagsstyring i ”Den Digitale Amtsgård” Microsoft Executive Circle Brunch - Intranet og Portaler version 1.0 Claus Jørgensen, Netcompany IT and Business Consulting Arken den 8. oktober 2002

Nordjyllands Amt har gennemført en række initiativer for at opfylde visionen om ”Den Digitale Amtsgård” Nordjyllands Amt vil med afsæt i ny teknologi skabe en åben og digital forvaltning, der sætter borgere og erhvervsliv i centrum med døgnåben selvbetjeningsservicer på internettet og effektiv og hurtig sagsbehandling Elektronisk blanket system IT-arkitektur Elektronisk sags- og dokumenthåndtering Interaktive kort Digital signatur Elektroniske skadesanmeldelser Nyt Internet og Intranet Medarbejderportal og sagsstyring Projektrum …

Initiativerne har et vist overlap og understøtter i mange tilfælde hinanden Sagsstyringssystemet giver amtets medarbejdere adgang til arbejdskøer, samt oversigt over behandlingstider og liggetider Elektroniske blanketter giver amtet mulighed for at sammensætte formularer til elektroniske henvendelser Det nye Internet er kundens indgang til elektronisk kommunikation med Amtet Elektronisk sagsbehandling Interaktive kort Elektronisk blanket system Projektrum Internet Intranet Medarbejderportal Medarbejderportalen understøtter en effektiv arbejdsplads ved at give en samlet adgang til alle amtets dokumenter og værktøjer Journalisering i FICS Øvrige systemer Projektrum giver amtets medarbejdere mulighed for at samarbejde og udveksle dokumenter eksterne partnere i lukkede fora …

Formålet med medarbejderportalen er at understøtte effektiv vidensdeling og samarbejde, samt muliggøre en opgaveorienteret arbejdsplads Medarbejderportalen bygger på nogle fundamentale antagelser omkring effektiv vidensdeling Del viden med udgangspunkt i de processer og værktøjer, som allerede anvendes Forretningskritisk viden kommunikeres og formidles bedst umiddelbart i forbindelse med at den viden opstår og dokumenteres Vidensdeling er ikke en primær proces og vil altid opfattes som besværlig dersom den ikke faciliteres let og automatisk

De effektivitetsfremmende tiltag bygger imidlertid også på at samle alle medarbejderens værktøjer i én og samme desktop - medarbejderportalen Medarbejderportalen integrerer kontor- og effektivitetsværktøjer, samt adgange til fagsystemer, ERP og ESDH Kontorprodukter og skabeloner er integreret så dokumenthåndtering bliver ”usynlig” Kalender, opgavelister, adresseinformation og elektronisk post er integreret En række selvbetjeningsydelser som tidligere var manuelle eller lå dybt i fagsystemer er integreret i portalen Portalen er ”indbygget” i MS Outlook for at sikre synlighed og bekvemmelighed

Fraværs- registrering Medarbejderportalen bygger på Microsofts Sharepoint Portal Server som er tæt integreret med de mest anvendte daglige værktøjer Kernen i Nordjyllands Amts medarbejderportal vil løbende kunne udbygges med yderligere selvbetjeningsydelser og integration til fagsystemer Medarbejderportal Dokument håndtering Vidensdeling Projektrum Søgning Selvbetjening Personali- sering Sagsstyring Integration Versions kontrol Abonne- ment Nyheds formidling Dokument- håndtering Filer Fraværs- registrering Nyheds- kategorier Sagslister Kontakt- information Office Check ind/ud Søgning Quick links Diskussions- fora Intranet Reservation Opdater egne data Sags- oplysninger Kalender Mail … Publisering Kategori- sering Vejledninger Opgave- lister Internet- sider Rekvisitioner ”Min afdeling” Fag- systemer Lotus Notes Kategori- sering Personale- profiler Kalender Metadata Service- anmodninger ”Mine projekter” ESDH Workflow Historik Bruger- håndtering Eksterne kilder ”Mine dokumenter” Konfigurerbar standardfunktionalitet Egenudviklet funktionalitet, samt udvidelsesmuligheder

Sagsstyringsløsningen er et eksempel på at mange fagsystemer med fordel kan stille kernefunktioner til rådighed i den sammenhæng hvor de anvendes Fagsystemer kræver som oftest at brugerne ”kommer til” fagsystemet for at udføre deres handlinger, samt at de er bekendt med langt mere funktionalitet end nødvendigt er Systemer med Web interface er umiddelbart integreret som web parts, med single sign-on via Active Directory Windows applikationer bliver launched via LaunchIE. I nogle tilfælde sker det kontekstafhængigt Enkelte funktioner er bygget med integration på database niveau via ODBC kald Sagsstyringen er bygget via soap enabling af web services som stilles til rådighed af fagsystemet

Sagens faglige behandling Formålet med sagsstyrings-initiativet er at anvende digitalisering til at opnå en betydelig reduktion i sagsbehandlingstiden på udvalgte sagstyper Effektivisering af sagsbehandlingen skal opnås gennem decentralisering af sagsallokeringer, synliggørelse af liggetider og effektivitet, samt understøttelse af relevante videnskilder Proces-omlægning Digitalisering Sagens faglige behandling Sagsstyring Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 1 Gennemsigtighed i sagsstyring med simpel IT-støtte Begrænset indflydelse på faglig behandling og arbejdsprocesser Mulig Fase 2 Gradvis øget digitalisering af sagens dokumenter og arbejdsgange Effektivisering af sagsstyring på basis af erfaringer fra Fase 1 Mulig Fase 3 Etablering af ”endelige” arbejdsprocesser baseret på højt niveau af digitalisering

Den nuværende sagsgang afvikles sekventielt og er styret af den fysiske sags vej gennem amtsgården hvilket ofte resulterer i unødvendige liggetider Illustrativ     O Indgående post Sagens akter journaliseres i FICS Fysisk sag sammensættes og sendes til sektorleder Sektorleder vurderer sagen politisk og videresender til afdelingsleder Afdelingsleder allokerer og videresender sag til sagsbehandler  Sag høres og svar sendes retur til sagsbehandler  O  Sagsbehandler behandler sagen og sender afgørelse til kunde. Sag sendes eventuelt til høring. Akter journaliseres i FICS Kunde modtager afgørelse

I fremtiden styres sagsgangen af et sagsstyringssystem som understøtter decentral fordeling og styring af sager, parallel afvikling af høringer, samt fuld gennemsigtighed i sagsgange, liggetider og effektivitet Illustrativ  Sektorleder vurderer sagen politisk    Indgående post Sagens akter journaliseres i FICS Sags- styrings- system + FICS Sagsbehandler behandler sagen og sender afgørelse til kunde. Sag sendes eventuelt til høring. Akter journaliseres i FICS Kunde modtager afgørelse NJA.dk Elektroniske blanketter fra Internettet journaliseres automatisk i FICS  Sag sendes via sagssystemet til høring og svar sendes retur til sagsbehandler

Sagsstyringssystemet er baseret på simpel web-enabling af eksisterende ESDH kernefunktioner, hvilket tillader andre applikationer at tilgå ESDH back-end uden at skulle opgradere og konvertere det eksisterende ESDH ESDH ”tyk” klient (Windows) Sagsstyring Internet Gem sag Hent sag Gem sag Opret sag Web front Hent sag Gem akt Hent akt Opret sag ESDH integration services Gem sag Hent sag Gem akt Hent akt Application server ESDH data services Stamdata Bruger Admin. Sagsakter Database server

Medarbejderportalen er sammen med de øvrige initiativer bygget af et dedikeret projektteam på tre måneder Projektteamet har været sammensat af 5-8 dedikerede Netcompany medarbejdere og 3-4 dedikerede medarbejdere fra Nordjyllands Amt Internet Intranet Medarbejder portal Sagsstyring Opstart Design Implementering Test Design Implementering Test Design Implementering Test Design Implementering Test 18.03.02 25.03.02 29.04.02 10.06.02 08.07.02