Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

Akkrediteringsrådet i Danmark Velkommen til UHR.
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Living on the Edge of Chaos Hans Henrik Knoop 2003, The Danish University of Education Contact:
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Positivitet og Performance
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Center for Undervisningsmidler. SPEAKERS PROFESSOR DANIEL N. STERN, GENEVA PROFESSOR STEIN BRÅTEN, OSLO Dynamics of Lived Experience and Participant Learning.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kapitel 4.
Linking international students and Danish businesses.
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Denitrification in the root zone
Hvor er værdien af intern kommunikation?
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
The Nested Splat! Series
Maynooth University Placement
Præsentationens transcript:

Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern democracy?

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008 Human Nature Human Culture

Hans Henrik Knoop 2008 High degree Practical usability Low degree Blind practice Simple competence Low degree Theoretical under- standing Complex competence Empty theory High degree THEORY WITHOUT ACTION IS EMPTY. ACTION WITHOUT THEORY IS BLIND.

Hans Henrik Knoop 2008 (legitimate– illegitimate) (legitimate– illegitimate) (legitimate– illegitimate) Economy - Pedagogy/Culture - Politics Demands for Learning Desire to Learn Natural science - Psychology - Social science The mutually respectful, acknowledging encounter… THE EDUCATIONAL ENCOUNTER …characterized by a balance between meaningful challenges (demands) and own engagement (desire)

Hans Henrik Knoop 2008 IF the demands for learning choke the desire to learn, here is the predictable outcome:  Participants have a duller life  They learn less (slower)  They forget more (quicker)  They become less creative  They become less socially responsible  They will be less motivated for further studies To no one’s benefit Everyone loses by this – except the competitors of course

Hans Henrik Knoop 2008 SOME PROMINENT BENEFICIARIES

Hans Henrik Knoop 2008 EVALUATION MUST CONTRIBUTE TO HAPPINESS AND WELL-BEING - BY EASING AND ENRICHNING DAILY WORK

Hans Henrik Knoop 2008 Really GOOD work is simultaneously: Psychologically good (engaging, learning-rich, creative) Disciplinarily/technically good (living up to the standards) Societally good (contributing to a better world) - and it provides three STABLE anchors in a turbulent world GoodWork Project®

Hans Henrik Knoop 2008 COMPETENCE? HAPPINESS? PROGRESS?

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008 THREE ASPECTS OF HAPPINESS AND WELL-BEING Brief positive emotions – order in body and mind Re. the past: pride, serenity, satisfaction etc. Re. the now: physical health, physical and psychological energy, inspiring settings, food, music etc. Re. the future: security, confidence, trust, optimism, hope etc. Important preconditions for learning and creativity but rarely so in itself Longer lasting engaged immersion (flow) – order in attention E.g. play, hobbies, reading, exiting work Often a very learning-rich and creative state of mind because it implies the combination of optimal challenge and concentration More permanent experience of higher meaning – social and existential order The experience of being important part of something much larger than oneself Deeper foundation for learning and creativity (Inspired by Csikszentmihalyi, 1991 and Seligman, 2002)

Hans Henrik Knoop 2008 ∞ Anxiety HighA3 A4 Chal- lenge LowA1 A2Boredom 0 0LowCompetenceHigh∞ ASPECTS OF HAPPINESS AND WELL-BEING (Knoop, 2002 after Csikszentmihalyi, 1991)

Hans Henrik Knoop 2008 GENERAL PRECONDITIONS FOR FLOW 1.Good opportunities for self-initiative and self- regulation – under responsibility to the surroundings 2.Concrete, energizing goals 3.Manageable, unbureaucratic rules 4.Flexibility to regulate challenges and competencies to match 5.Ongoing, clear, non-humiliating, information about how well one is doing 6.The possibility of being able to screen out distractions making concentration possible (Knoop, 2002 after Csikszentmihalyi, 1991)

Hans Henrik Knoop 2008

Hans Henrik Knoop 2008 THANK YOU !

Hans Henrik Knoop 2008 RELATED LITERATURE IN DANISH

Hans Henrik Knoop 2008 Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag.Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug.Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund.Når lysten til at lære overlever mødet med skolen Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.Creativity, Wisdom and Trusteeship Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass.Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University.Good Work in a Complex World Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag.Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk ForlagKognition & Pædagogik My homepage at DPU / Aarhus Universitet LITERATURE AND LINKS