Danske skoleelevers matematikvanskeligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Advertisements

Ligninger og uligheder
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Skolereform august 2014………………
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Matematik er det nye sort!
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Gode råd og eksempler på faldgruber
Arkitektur - data.
Ligninger af første grad i en variabel
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Database-begreber (databaser, del 2)
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Økonomiske kompetencer
Matematik afgangsprøve 2013
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mdl. eksamen Emilie & Emil.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Lena Lindenskov, 3/10-14, DanSMa’s seminar 2014
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Niclas kønig nielsen Skive handelsgymnasium 3. øma
Uligheder.
Problemformuleringer med matematik
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Fælles mål 2009 Isboden.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Potensfunktioner og anvendelse af matematiske modeller
Matematik efter reformen
1. Database-systemer, introduktion
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Integraler og differentialligninger
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Stxstudentereksamen.
Dronninglund 2/2-05.
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
It i folkeskolens matematikundervisning
Ligninger og uligheder
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Simulering af binomialforsøg
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Danske skoleelevers matematikvanskeligheder

Matematikvanskeligheder Det er vigtigt at skelne mellem på den ene side: dyskalkuli, som ofte regnes for at være mere neurologisk betinget; og matematik-vanskeligheder, som bl.a. omfatter følgende: Vanskeligheder med matematisk begrebsdannelse Vanskeligheder med matematisk ræsonnement og bevis Vanskeligheder med matematisk problemløsning Vanskeligheder med matematisk modellering og modeller Osv.

KOM-blomsten Niss & Jensen (2002)

Matematisk modellering (PISA) Lindenskov & Jankvist (2014)

To kilder PISA 2012 kan fortælle os, hvilke slags matematikvanskeligheder danske 15-årige har; både i forhold til matematiske emneområder og i forhold til matematiske processer Roskilde Universitets matematikvejlederuddannelse til gymnasiet kan fortælle os om de vanskeligheder elever har i forhold til forskellige matematiske begreber, logiske ræsonnementer, bevisførelse, modellering, mv.

Pisa 2012: områder For danske elever går det bedst mht. ”størrelser” og ”usikkerhed og data” Danske elever klarer sig på det jævne mht. ”forandringer og sammenhænge” Danske elever har sværest ved ”rum of form”

PISA 2012: Processer Danske elever er over gennemsnittet mht. at ”fortolke” (afmatematisere) Danske elever er gennemsnitlige mht. at ”formulere” (matematisere) Danske elever er under gennemsnittet mht. at ”udføre’ (dvs bl.a. at ”regne”; anvende korrekte formler i korrekt sammenhæng; flytte rundt i formler; mv. ...)

RUC: eks. I forhold til talbegreb En mulig forklaring: ”0” opfattes ikke som et egentlig tal, på lige fod med andre (naturlige tal), men derimod som en ”pladsholder” for fraværet af et tal... (Mogens Niss & Uffe Thomas Jankvist)

RUC: i forhold til ligninger Problemer med at forstå: hvad en ligning er; hvad en løsning er; hvad lighedstegn betyder; negative tal, brøker, osv. giver ofte besvær... ”Regler” som at ”rykke rundt” og ”flytte over” er ofte uheldige, hvis de ikke ledsages af relationel forståelse... Kilde: Schou & Pihl (2014)

Ruc: en mat.vejleders rolle I gymnasiet bliver en matematikvejleders rolle at finde ud af præcis, hvori vanskeligheden består Og så at sætte ind overfor denne ved design af en målrettet og matematikdidaktisk, forskningsbaseret intervention Lignende begrebsvanskeligheder kunne gives ifht. funktioner, differentialregning; differentialligninger; ... Og vanskeligheder kan selvfølgelig også formuleres i termer af komptencer

Et behov for dialog Større dialog mellem matematiklærere i folkeskolen og matematiklærere i gymnasieskolen er påkrævet Matematiske begreber Matematikkompetencer Matematikforestillinger (beliefs)