Forældremøde august 2011. Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Skolebestyrelsens opgaver
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Den brændende platform
Hvad render vi rundt og laver?
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Pædagogens univers.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Inklusion – også et forældreanliggende
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Forældremøde august 2011

Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan

Mål og indholdsplaner – Indskolingsplan Skolens strategi for samarbejde ml. SFO og uv. del Fysiske rammer og faciliteter Værdier og lærings-grundlag Skole-hjem- samarbejde Struktur og organisering af aktiviteter Anvendelse af den samlede personale- ressource Træning/ “hjemmearbejde” Sammenhæng i børnenes opvækst og skoleforløb Børn med særlige forudsætninger/ særlige behov

Gennemgående pædagogisk tema: Hvordan skabes udviklende fællesskaber – inklusion? Fokus nationalt og lokalt: Udvikling de seneste 10 år – flere og flere børn ekskluderes – normalitetsbegrebet er blevet smallere Rejseholdets 360 graders eftersyn og KL’s anbefalinger Rudersdal kommune – strategi for den gode inklusion

Rummelighed - inklusion Definition i Rudersdal kommune Dynamisk og vedvarende proces, hvori sociale og faglige fællesskaber øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle børn og unge – Det betyder; At alle børn og unge har ret til at indgå i faglige og sociale fællesskaber, hvis det giver mening for det enkelte barn og fællesskabet som gruppe Inklusion kan defineres som Fysisk tilstedeværelse Interaktion Gensidig berigelse Jørn Nielsen Klinisk psykolog ph.d v. oplæg i Rudersdal kommune aug. 2011

Hvem bidrager til inklusionen? Børnene Inklusion De professionelleForældre

De professionelle F aglighed- specialpædagogisk viden ind i normalområdet Pædagoger Lærere AKT medarbejdere (pædagoer og lærere) Trivselsbånd Undervisningsvejledere Støttecentret Støttekorpset – decentral placering på institutionerne PPR – psykolog, tale-/hørelærer, fysioterapeut m.m

Børnene – børn lærer af børn… Al læring, udvikling og bevægelse finder sted i samvær med andre – det er relationelt betinget Børn opdrager børn – de kan inkludere og de kan ekskludere Børn har brug for positive rollemodeller og voksne der intervenerer I mødet med ”det anderledes” lærer vi om os selv og vores grænser og vi udvikler kompetencer Adfærd skal forstås som invitationer til kontakt og dialog

Forældre – ansvar og bæredygtige fællesskaber Etablering af fællesskaber der rækker ud over skolen Åbenhed - information Ansvar og kontakt Forventninger – kommunikation ”Individ og fællesskab er ikke modsætninger, men hinandens forudsætninger” Jørn Nielsen Klinisk psykolog ph.d v. oplæg i Rudersdal kommune aug. 2011