1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Finsnitteren registrerer fugtighed og udbytte
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Kundeværdi.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Tag med til Thailand 15. til 21. november og mød 300 thailandske og 200 virksomheder fra de 25 EU-lande der søger samarbejdspartnere inden for brancheområderne:
Den Regionale LEAN Enhed
26.2 Kapacitetsomkostninger
28/10-3/11, 2003 ROB-EX Gantt Optimizer kursus ROB-EX Gantt Optimizer - kursus -
Foderforsyning til den rigtige pris
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
SVIGT I BYGGERIET BEDRE SAMSPIL FRA PROJEKTERING TIL BYGGEPLADS SOM MIDDEL TIL FÆRRE SVIGT V/ANDERS KIRK CHRISTOFFERSEN, NIRAS.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Udarbejde af den fremtidige flow
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Kapacitetsstyring.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
De 8 spildtyper i Lean Administration
Kortlægning af værdikæder
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
Scenarieanalyse og realoptioner
Documentation methods
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
DLG i bevægelse Information om projektet. Hvorfor? DLG ønsker at give timelønnede medarbejdere muligheden for at forbedre deres sundhed Både medarbejderne.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
at få sund fornuft til sund adfærd….
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.
Løftestænger til forbedring af leverandørudvikling 1 ProduktivitetKvalitet Produkt og specifikationer Logistik og planlægning Arbejdskapital.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Strategisk investering og finansiering Målsætning for investeringer Kapitel 7.
Emneopgave i sandsynlighedsbegreber 2.G HHX. Opgave 2 DefektOKProduktion Maskine A40% Maskine B60% 100% En fabrik har to maskiner, A og B, som producerer.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Rundvisning i BLÜCHER produktion
IC Companys Distributionskæde Varens vej til butikken
Processer Proces parameter
Tilfredshed over hele linjen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
28. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Præsentationens transcript:

1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne

2 Carsten Lindorf De 7 spildtyper Over-produktion Ventetid Transport Lager Defekter Bevægelse Over-processering

3 Carsten Lindorf Ventetid Hvor er flaskehalsene? Hvad er hovedårsagen til tabt maskin-kapacitet? Hvad gør vi for at forbedre maskin-kapaciteten? Venter medarbejderne på maskineriet?

4 Carsten Lindorf Over-produktion og lager Hvilke operationer producerer hurtigere end nødvendigt i forhold til kundekrav. (Takttid)? Hvilke operationer der producerer til lager, kan ændres til løbende flow? Hvor sker der ophobninger af materialer? Hvordan styrer vi komponenter i arbejde? Hvilken operation sætter hastigheden for produktionen på fabrikken? (Flaskehals!)

5 Carsten Lindorf Defekter Hvad er niveauet for defekter og skrot? Hvilke operationer er egentlige reparationer? Følger vi konsekvent god kvalitets-praksis? Er kritiske arbejds-sekvenser belyst? Hvordan kan vi bruge fejlfinding til at undgå og forebygge defekter? Hvad gør vi for at forbedre kvaliteten? Hvordan kan flowet optimeres, så det bliver mere overskueligt at producere et kvalitets- produkt?

6 Carsten Lindorf Bevægelse og transport Hvordan kan layoutet forbedres for at minimere bevægelse og transport? Hvordan kan arbejdspladsen organiseres og forbedres for at minimere bevægelse? Har vi det korrekte udstyr til at minimere bevægelse af produktet? Hvordan kan vi fjerne dårlige arbejdsbevægelser (række, bøje, dreje og gå).

7 Carsten Lindorf Over-processering Er ordremængden af samme mængde som kundekravet? Hvordan kan arbejdet gøres mere enkelt eller automatiseres? Hvilke operationer kan kombineres eller fjernes? Hvilke operationer er overflødige?

8 Carsten Lindorf Fjernelse af spild Værdi skabes SPILD Traditionel Fokus Arbejd længere-hårdere- hurtigere Tilføj medarb. eller udstyr Optimering af processen med det formål at fjerne spild GENNEMLØBSTID

9 Carsten Lindorf Den “8.” spildtype Uudnyttet menneskelig potentiale

10 Carsten Lindorf Eksempel på indtjent spildtid 10 minutter pr. medarbejder pr. dag 120 medarbejdere x 10 min.1200 minutter 1200 min. X 220 arbejdsdage min min. : timer 4400 timer x kr. 300,- Kr

11 Carsten Lindorf Ventetid Ventetid i DSB i dage= 482 år