Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | 21-11-2014 | Analyse af vejafgifter for lastbiler og afledte regionale effekter - Implementering af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Landbrugets indtjeningsevne sammenlignet med de øvrige EU lande
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Beboermøde
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
mulige reformstrategier
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Effektivitetstabet (fig. 11)
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Fundamentale datastrukturer
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
1 Forskellige jordbearbejdningssystemer Effekt på jordbundsforhold, udbyttepotentiale, vandforsyning, erosion m.v. Af: Carsten Petersen Inst. for Jordbrugsvidenskab,
1 Festforelæsning Den danske Landinspektørforening 125 år.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Trafikale og miljømæssige effekter
Behov for drikkevand i Region Midtjylland – udvikling i befolkning, indkomster og arbejdspladser Bjarne Madsen.
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | | Analyse af vejafgifter for lastbiler og afledte regionale effekter - Implementering af en SCGE model Jeppe Rich, Lektor

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |2 Indhold  Hvorfor er analyser af denne art interessant?  Hvad bidrager modellen med?  Koblingen fra vejafgifter til økonomi  Den modelmæssige tilgang  Lidt foreløbige resultater  Sammenfatning

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |3 Baggrund  Vejafgifer et transportpolitisk instrument, der er på dagsordenen i mange lande  Det internationale niveau: Er det en fordel for f.eks. DK at indføre vejafgifter?  I Tyskland en stor del af trafikken transit. Det giver mulighed for at beskatte udenlandske lastbiler og dermed fordele til egen industri.  I Danmark er der også transit, men hvor stor er effekten heraf på den danske økonomi?  Det nationale niveau: Hvordan påvirkes den regionale formation af arbejdspladser og produktion?  Umuligt at overskue de mange effekter, der virker på en gang

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |4 Hvad modellen bidrager med  Modellen er en rummelig ligevægtsmodel. Det primære formål med (og styrken ved) modellen er se på fordelingsproblematikken, eks. -Hvordan bliver den geografiske fordeling af benefits? Er det København eller resten af landet der vinder? -Hvordan påvirkes forskellige sektorer relativt til hinanden i forhold til produktion, input og priser? -Hvad er størrelsesordenen af effekterne. Betyder indgrebet meget eller lidt? -Hvad er relationen mellem transport og produktion. Da transport modelleres som sektor kan vi analyserer ændringer i transportstrømme af varer.

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |5 Fra vejafgifter til økonomi  Kørselsafgifter ændrer transportomkostningerne  Ændringen overføres til transportkøberne (dvs. husholdninger og virksomheder)  Transport af varer fra markedet øger prisen på produktionsstedet  Substitution til andre varer og input faktorer (arbejdskraft og kapital)  Sektor substitution (eks. service fremfor industri)  Produktionsomfanget nedsættes

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |6 Fra vejafgifter til økonomi II  Efterspørgsel efter arbejdskraft påvirkes ligeledes  Dels af fald i produktion og substitution fra halvfabrikata  Transport til markedet øger prisen yderligere  Fald i efterspørgsel og fald i produktion  Konkurrenceevnen forværres  Eksportprisen stiger pga. øgede transportomkostninger (direkte) og stigning i produktionsomkostninger (indirekte)

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |7 Fra vejafgifter til økonomi III  Påvirkning af private husstande  Stigende varepriser (=> faldende disponibel indkomst)  Faldende beskæftigelse (=> faldende disponibel indkomst)  Skabelse af provenu til staten  Anvendelse af provenu vigtig  Kompensation (lump-sum transferering) eller skattelettelser  Skattelettelser  Øger disponibel indkomst  Incitament til øget arbejdsudbud (en ren transferering giver ikke dette)  Øget vareefterspørgsel

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |8 Hvad skal modellen modellere?  Komplekse 1. og 2. ordenseffekter (oftest modsat rettede)  Faldende disponibel indkomst som følge af prisstigninger vs. stigende indkomster som følge af tilbageførsel af provenu.  Den regionale sammensætning af sektorer  Ændringer I den regionale arbejdsmarkedsformation, udbud og efterspørgsel  Produktionsstruktur samt varemarkedseffekter

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |9 En prototype SCGE model  Prototype med  To varer (transportintensiv, ikke transportintensiv)  To regioner, (Storkøbenhavn, resten af Danmark)  En prototypisk husholdning  Regering, der opkræver skatter og omfordeler (lump-sum transferering)  Endogent arbejdsudbud (valg mellem fritid og arbejde)  Substitution mellem forbrug af fritid og arbejdstid (prisen på fritid er identisk med nettolønnen)  Endogene transportomkostninger  Transportsektor producerer transport og tillægges en afstandsafhængig afgift

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |10 Efterspørges af Udbydes af

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |11 Efterspørges af Udbydes af

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |12 Sub SAM matrice (A) Transport Intermedia tes Transport private demand Productionr 1 H←r 1 Lr 1 H←r 2 Hr 1 H←r 2 Lr 1 ←r 1 Hr 2 ←r 1 H ProductionA1A2 A3 Transport Intermediates r 1 H←r 1 LA4A7 r 1 H←r 2 HA4A7 r1 H←r 2 LA4A7 Transport Tax r1 H←r 1 LA5 r 1 H←r 2 HA5 r 1 H←r 2 LA5 Transport commodities r 1 ←r 1 HA6 r 2 ←r 1 HA6

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |13 Sub SAM matrice (A) Transport Intermedia tes Transport private demand Productionr 1 H←r 1 Lr 1 H←r 2 Hr 1 H←r 2 Lr 1 ←r 1 Hr 2 ←r 1 H ProductionA1A2 A3 Transport Intermediates r 1 H←r 1 LA4A7 r 1 H←r 2 HA4A7 r1 H←r 2 LA4A7 Transport Tax r1 H←r 1 LA5 r 1 H←r 2 HA5 r 1 H←r 2 LA5 Transport commodities r 1 ←r 1 HA6 r 2 ←r 1 HA6 Separat transport sektor for hver varestrøm

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |14 Resultater af en simpel analyse  Forbehold / begrænsninger  Analysen inddrager ikke værdien af eksternaliteter  Ingen indtægter fra Transit  Ingen skatteforvridningseffekter  Målet er ikke at lave en samlet velfærdsanalyse  Vurdering af relative forskelle mellem sektorer, regioner mv.  Resultaterne giver indikation af forskelle og overordnede effekter  Provenustørrelsen er sat til 1 mia. Kr.

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |15 Resultater – Faktor efterspørgsel RegionVare Eftersp. Input Eftersp. Arbejde Eftersp. Kapital Output KøbenhavnTung-0,22%0,01%-0,01%-0,07% Resten af landet Tung-0,26%0,01%0,04%-0,09% KøbenhavnLet-0,10%-0,00%-0,02%-0,05% Resten af landet Let-0,20%-0,01%0,01%-0,05% Total-0.20%-0.00%0.01%-0.07%

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |16 Resultater – Faktor efterspørgsel RegionVare Eftersp. Input Eftersp. Arbejde Eftersp. Kapital Output KøbenhavnTung-0,22%0,01%-0,01%-0,07% Resten af landet Tung-0,26%0,01%0,04%-0,09% KøbenhavnLet-0,10%-0,00%-0,02%-0,05% Resten af landet Let-0,20%-0,01%0,01%-0,05% Total-0.20%-0.00%0.01%-0.07% Mest transporttunge input kombination

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |17 Resultater – Faktor efterspørgsel RegionVare Eftersp. Input Eftersp. Arbejde Eftersp. Kapital Output KøbenhavnTung-0,22%0,01%-0,01%-0,07% Resten af landet Tung-0,26%0,01%0,04%-0,09% KøbenhavnLet-0,10%-0,00%-0,02%-0,05% Resten af landet Let-0,20%-0,01%0,01%-0,05% Total-0.20%-0.00%0.01%-0.07% Mest transporttunge input kombination Små effekter!

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |18 Resultater – Input/Output Eftersp. region Anvendt for produktion af vare Fra region Input af “Tung” vare Input of “Let” vare KøbenhavnTungKøbenhavn-0,07% KøbenhavnTungResten af landet-0,32%-0,28% KøbenhavnLetKøbenhavn-0,11% KøbenhavnLetResten af landet-0,33%-0,29% Resten af landetTungKøbenhavn-0,22%-0,19% Resten af landetTungResten af landet-0,20% Resten af landetLetKøbenhavn-0,24%-0,22% Resten af landetLetResten af landet-0,28%

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |19 Resultater - Input/Output Eftersp. region Anvendt for produktion af vare Fra region Input af “Tung” vare Input of “Let” vare KøbenhavnTungKøbenhavn-0,07% KøbenhavnTungResten af landet-0,32%-0,28% KøbenhavnLetKøbenhavn-0,11% KøbenhavnLetResten af landet-0,33%-0,29% Resten af landetTungKøbenhavn-0,22%-0,19% Resten af landetTungResten af landet-0,20% Resten af landetLetKøbenhavn-0,24%-0,22% Resten af landetLetResten af landet-0,28% Små substitutionseffekter mellem intermediates

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |20 Resultater - Input/Output Eftersp. region Anvendt for produktion af vare Fra region Input af “Tung” vare Input of “Let” vare KøbenhavnTungKøbenhavn-0,07% KøbenhavnTungResten af landet-0,32%-0,28% KøbenhavnLetKøbenhavn-0,11% KøbenhavnLetResten af landet-0,33%-0,29% Resten af landetTungKøbenhavn-0,22%-0,19% Resten af landetTungResten af landet-0,20% Resten af landetLetKøbenhavn-0,24%-0,22% Resten af landetLetResten af landet-0,28% Små substitutionseffekter mellem intermediates Synlige regionale substitutionseffekter

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |21 Sammenfatning  Generelt ikke de store relative effekter  Prisændringer er små og dermed også efterspørgselseffekterne  Den rumlige substitution større end på vare og sektorniveau  Tilbageførsel er vigtig  Resultaterne ikke meget afvigende fra f.eks. Resultater med LINE

Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | |22 Sammenfatning II  Vores model skal udbygges  Beskrivelsen af handel med udlandet  Sektorer og regioner (5 regioner og 5 sektorer)  Eksternaliteter  Kalibrering  Projekt pågår for Finansministeriet som forventes afsluttet ultimo 2006.