Mads, Rune og Camille - Gruppe 10

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Advertisements

Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
7. undervisningsgang den
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Kvalitetssikring og Teknologi
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Der er penge i kommunikation
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Blended Learning - en introduktion
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
Empowerment og sundhed
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale biblioteker og web 2.0
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Ethos i web 2.0 tidsalderen
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Strategisk kommunikation og muséer
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Inklusion og inkluderende processer
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Pia Svejgaard Pedersen
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Voices of the unheard.
30. marts 2015 Forskningspublicering -et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Statsbiblioteket.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
IT-Universitetet i København mere info på
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Tests, references, and essays
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Mads, Rune og Camille - Gruppe 10 Elisabeth Hoff-Clausens: Bloggens Karakter: Mellem individ og fællesskab Mads, Rune og Camille - Gruppe 10

Elisabeth Hoff-Clausen (født 1973) Uddannelse 2007 Ph.d. afhandling i retorik om Online Ethos Cand.mag. i retorik, Københavns Universitet BA i retorik og litteratur videnskab. Ansættelser 2008- Forsker, Center for Virksomhedskommunikation, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet 2000-02 Kommunikationsrådgiver, hhv. EHC Kommunikation og Kjaer & Kjerulf Kommunikation 1999-2000 Webredaktør, LookSmart netportal 1996-99 Tekstforfatter og konceptudvikler, Net Bureauet

Webblogs – en definition ” A blog is a personal diary. A daily pulpit. A collaborative space. A political soapbox. A breaking-news outlet. A collection of links. Your own private thoughts. Memos to the world. Your blog is whatever you want it to be. ” ” A blog gives you your own voice on the web.” Blogger.com

Webblogs – lidt tal 133 mill. indekserede blogs siden 2002 7.4 mill. publiceringer på blogs indenfor de sidste 120 dage 1.5 mill. publicerede blogindlæg indenfor den sidste uge 900.000 publicerede blogindlæg indenfor det sidste døgn Technorati.com, juni 2008

Webblogs – årsag til popularitet? Voyeurisme + Ekshibitionisme Miller og Shepherd

Casestudie af webblogs – Undersøgelsesfeltet ”Ukendte” afsendere ”Personlige” blogs Dansksprogede Primært verbale indlæg Jævnlig publicering Høj genrebevidsthed

Casestudie af webblogs – Undersøgelsesforløb Orientering om enkeltskribenters personlige weblogs (maj 2005 til marts 2006) Sampling og begrebsorienteret observation af kritiske cases (marts 2006 til sommer 2006) Udvikling af hypoteser på genreplan – bloggerens inventive ethopoiia (sommeren 2006)

Et diakronisk perspektiv: Udvikling af en bloggers karakterfremstilling 3 faser: Opsætning af rammer Opbygning af relationer Opretholdelse af handlekraft Fra: A) webloggen bliver til med sit første indlæg Til: B) bloggen muligvis har udviklet sig til en platform for retorisk handlekraft inden for det relevante blogmiljø

1. Opsætning af rammer Den generiske rammesætning Rolle som blogger  ideologi, social orden Genre  passende praksis Den individuelle rammesætning Tilpasning: design/skabelon, titel, links Retorisk stil Bloggenre: Entusiasme dialogisk (”a powerful global conversation”), Cluetrain Manifesto, bible of blogging Idealisme: ligestilling mellem kommunikationens parter, afsender/modtager U: definitioner fra technorati, blogger.com, litteratur om blogs Egen stemme, personlig

Humoristisk (”bill gates is my homeboy”) Kort og kontant Meningsdannende Mange små links til andre nyheder

2. Opbygning af relationer Bloggerens sociale nærvær online Hvornår, hvad og hvordan skrives der til bloggen Aktualitet, fortsat kommunikation Følelse af umiddelbarhed Ufiltreret og spontan Bloggerens sociale interaktioner online Udveksling: a) blogger: nyt indlæg, b) læsere: svar/tavshed, c) blogger: reaktion U: andre artikler

17 min fra spg til svar

3. Opretholdelse af handlekraft Flere læsere => større ændringer og forventninger For de få Meritokrati baseret på originale og relevante bidrag til fællesskab Retorisk handlekraft i blogosfæren Sociale ændringer kræver receptiv handlekraft Opretholdelse af værdier: individuelle perspektiver, sager af principel interesse og ligeværdige parter  ethos Handlekraft = udvirke ændringer U: andre artikler

Realiseringen af ethos en blogs søskendetekster en blogs metatekster Problemer: Ingen kvantificeringer, f.eks. ”tredje fase er for de få” – hvor mange blogs dør? Hvad med de blogs hun kiggede på? Ikke så empirisk baseret konklusioner Hvad med blogs hvor interaktion med udgiveren ikke er nødvendigt, første indlæg er nok? Høj handlekraft, men begrænsede relationer. Måske ikke en blog? Hendes scope gør faserne til en ”self fulfilling prophecy”

kollaborativ konstruktion To perspektiver på online ethos: 1: bloggerens interaktion med andre i blogmiljøet 2: bloggeren skaber sig selv, men gennemvæves af kommentarer. Det er respons der bidrager til fremstillingen.

Uligheder mellem parterne Bloggeren er ansvarshavende readaktør, med magt til at fjerne indlæg bloggere nyder forskellige grader af autoritet