Kompetence i … Vemmelev den 13. januar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forretningsudvikling og Urmennesker
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Dataopsamling og GPS-styring
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Klasseledelse Lene Heckmann.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
VTU 2014 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Skolerapport Learnmark Horsens Svarprocent: 33% (121 besvarelser ud af 362 mulige)
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
10. ved Kløften De næste dage
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl

Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Bro over Munksjön - Jönköping
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Årshjul 2012 Børnehuset Hørgården Her er det naturen der er i fokus.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
MATLAB Programmering Anders P. Ravn Institut for Datalogi Aalborg Universitet Forår 2005 d = size(s); for k = 1:d(1), for n = 1:d(2), if (s(k,n) < 0) r(k,n)
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Præsentationens transcript:

Kompetence i … Vemmelev den 13. januar

Punkter Kompetence! – Hvad og hvorfor? Den danske kvalifikationsramme – Enkle fælles mål for alle fag Faglige kompetencer - KOMPIS Matematisk kompetence Vemmelev Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 2

Problem Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 3

Kompetence - hvorfor Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 4

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 5

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 6

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 7

Den danske kvalifikationsramme VidenFærdighedKompetencer Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 8 Kvalifikationer

Den danske kvalifikationsramme VidenFærdighedKompetencer Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 9 Kvalifikationer

Den danske kvalifikationsramme VidenFærdighedKompetencer Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 10 Kvalifikationer

Den danske kvalifikationsramme VidenFærdighedKompetencer Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 11 Kvalifikationer

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 12

Forenklede fælles mål Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 13

Giv et bud! Dansk Matematik Naturfag Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 14

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 15

Definition af naturfaglig kompetence Hvad er naturfaglig kompetence? Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJJanuar

Vores model Naturfaglig kommunikationskompetence? *Argumentere, ræsonnere….. (logik) Repræsentationskompetencen? Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ Januar

Kompetencer i dansk Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 18

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 19

PISA Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 20

8 matematiske kompetencer Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ Januar

Indhold af matematikundervisning Tankegang Problembehandling Modellering Ræsonnement Repræsentation Symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel StofområdeTal og algebra GeometriStatistik og sand- synlighed. Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ Kompetence Indhold i Matematikundervisningen Januar

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 23

25 = 16 Niels Jacob Hansen - UCSJ

Matematisk model Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 25

Virkelighedens verden Problemformulering Matematikkens verden Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 26

Matematikkens verden Virkelighedens verden Objekt Matematisk system Matematisk resultat Virkelig løsning Problemformulering Matematisering Matematisk analyse Fortolkning Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 27

Evaluering af matematisk kompetence! Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 28Januar 2014

KOMPIS Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 29

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 30

Vemmelev overordnet plan TidsplanDeltagereIndhold Januar 2014Intro for alle lærereOm kompetencetænkning Januar 2014MatematikModelleringskompetence April 2014MatematikProblemløsning og ræsonnement Planlægning Efterår 2014 – to møderMatematikPlanlægning og evaluering Indhold af enkle fælles mål Forår 2015 – tre møderMatematikEvaluering af kompetencer Afslutning Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 31

Der er mange løsninger! Er der mon flere? Hvor mange kan I finde? Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 32

Januar 2014 Niels Jacob Hansen - læreruddannelsen Holbæk, UCSJ 33