ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
God trivsel = God læring
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Stress En folkesygdom?.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Camilla Kring, PhD Hvad er balance?
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
1 Faglige og praktiske kompetencer Dårlig skolegang, ofte ikke folkeskolen afgangseks. Personlige kompetencer Rastløse – svært ved at indordne sig ift.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
ADHD..
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Psykoedukation skizofreni
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læge Poul Lundgaard Bak
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær, Regionspsykiatrien Vest, Herning ADHD klinikken

Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD er hyppigt forekommende . 3-5% hos børn og over 50% har alvorlige symptomer i voksenalderen Lidelsen blev tidligere kaldet DAMP i Skandinavien Høj grad af arvelighed. Ofte flere med ADHD i familien Andre årsager kan være for tidlig fødsel med lav fødselsvægt, tobaksrygning under graviditeten eller iltmangel under fødslen Mange har lidelsen, men få behandles ADHD medfører store lidelser og samfundsmæssige omkostninger

- hvorfor interessere sig for lidelsen… Dobbelt så mange fyres i job Hyppige boligskift Hyppige partnerskift Kriminalitet Misbrug

Adhd-livstidsvanskeligheder uden behandling Førskolealderen Forstyrrende adfærd Skolealderen Mislykkede skoleforløb Dårlig socialisering Selvforskyldte problemer Ungdommen Lav selvværdsfølelse Rygning Misbrug af alkohol, hash og andet Kriminalitet Bilulykker

Adhd-livstidsvanskeligheder uden behandling Studietiden Mislykkede uddannelsesforløb Mislykkede arbejdsforløb Misbrug Voksen Mislykkede parforhold Mislykkede arbejdsforløb Kronisk misbrug og afhængighed Kriminalitet og fængselsophold

Hvad er ADHD Amerikansk diagnose med kernesymptomerne Opmærksomhedsforstyrrelse Hyperaktivitet Impulsivitet Symptomerne behøver ikke alle at være til stede. Ofte har kvinder ikke hyperaktiviteten, men er mere stille og dagdrømmende

-Hvad er ADHD En lidelse i hjernen, hvor de forskellige områder af hjernen ikke arbejder tilstrækkeligt sammen. For få signalstoffer (dopamin og noradrenalin) i den forreste del af hjernen giver forstyrrelse i hjernens styresystem Billedet af et skib for fulde omdrejninger i lavt gear på et oprørt hav uden nogen til at styre

-Hvad er ADHD Funktionsforstyrrelsen med nedsat aktivitet i den forreste del af hjernen påvirker hjernens styresystem ( de eksekutive funktioner) 1. Vanskelighed ved at planlægge og føre planer ud i livet. 2. Vanskelighed ved at skaffe sig overblik. 3. Vanskelighed ved at prioritere, alt er lige vigtigt

-funktionsforstyrrelser 4. Forstyrres af ukontrollerbare tanker og ydre impulser 5. Vanskeligt ved at klare konflikter 6. Dårlig tidsfornemmelse 7. Dårlig korttidshukommelse 8. Svingende sindstilstand uden ydre årsag De styrende funktioner er en forudsætning for et forpligtende voksenliv Forpligtende voksenliv er baseret på aftaler og forudsigelig adfærd. Man må være fleksibel og kunne gøre brug af sine erfaringer. Man må kunne tænke, før man taler. Man må kunne udsætte egne behov og prioritere. Man må kunne basere tilværelsen på modne valg og ikke på tilfældet eller en flygtig stemning.

Behandling af ADHD Medicinsk (methylfenidat, atomoxetin) Psykosocial behandling Støtte og struktur hjemme og ude

Psykosocial intervention Forudsætningen for et godt resultat er, at personen med Adhd tager ejerskab til og ansvar for sin lidelse. Kun det, personen er motiveret for og kan samarbejde om, vil lykkes. Sæt realistiske mål, gå efter små, sikre sejre Aflæring af års nederlag, og identitet som taber, tager lang tid. Du kan ikke gå til bageren efter brød og komme hjem med en ny bil og så undskylde dig med, at du har ADHD

Psykosocial intervention……. Undervisning om ADHD, patient, nære pårørende, kolleger Kognitiv adfærdsterapi I samarbejde med kommunen iværksætte nødvendig støtte med henblik på at løse problemer på en bedre måde Ændre på de fysiske rammer i skole eller på arbejde. Hjælpemidler

Udfordringer i arbejdslivet Brugsanvisning =brugsforvirring Arbejdsmanualer kan være ulæselige. Man prøver sig frem Arbejdsnarkomani Skal færdiggøre tingene før pauser Mange timers fysisk arbejde giver ro i tankerne og i kroppen Arbejdsskader og sygemelding giver særlige problemer

-udfordringer i arbejdslivet Mange har særlige færdigheder og kompetencer, men uden eksamen Fotografisk hukommelse Selvlært computerkendskab Kreativitet og iderigdom, men manglende tålmodighed Udholdenhed så kolleger ikke kan følge med

- udfordringer i arbejdslivet Personalemøder=pestilens Glemmer aftaler og ting forlægges Mange lader som om de hører, men står af Kan have svært ved at møde til tiden Sms, opringning Hvis du ønsker at beholde din medarbejder, så undgå at lave en konflikt ud af det, men giv støtte til løsninger

Råd til arbejdspladsen Information om den enkeltes lidelse Brug skriftlig information, evt. tegninger Brug dag- og ugeskemaer Indret en rolig, afskærmet arbejdsplads Kun 1 person informerer, mentor Observer behov for vedvarende støtte Begræns opgaverne, vurder behov for kortere arbejdstid Understøt pauser og hold fri til tiden

Undervisningen/terapien: Du er ikke doven – der er barrierer. Forsvar/sårbarhed. Viden om retfærdighedssans. Stress- og presallergi (én ting ad gangen). Temperamentet – aftal strategi til håndtering Uro – fysisk aktivitet (tangles,motion,toilet). Respekt – mange nederlag, sårbare, neg./pos.bunken.

I hjemmet - informer eventuelle børn - vær bevidst om kommunikationen - find faste steder til ting - strategier til at opretholde døgnrytme - søvnhygiejne - opslagstavle / mobiltelefon - en ting ad gangen/ forberedelse

Udfordringer Svært ved at huske flere beskeder Huskesedler, lister, planer, 1 ting ad gangen Mister interesse og dermed koncentration Skift mellem flere funktioner og kropsstillinger Forstyrres let af ydre uro Begræns ydre impulser og forstyrrelser Humørsvingninger giver problemer Er let at tænde op under og taler før man tænker Man må ofte bruge en masse energi på at huske, hvad man var i gang med. Det medfører irritation og ophober frustration

Nyttig litteratur Thomsen PH, Damm D. Et liv i kaos. Om voksne med ADHD. København: Hans Reitzels forlag, 2007. Hoem S. ADHD. En håndbog for voksne med ADHD. Dansk Psykologisk Forlag, 2008. Pedersen E. ADHD hos voksne. Månedsskrift for praktisk lægegerning 2008, Årgang 86, side 537-548. ADHD foreningen: Håndbog for sagsbehandlere www.adhd.dk