Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Lovlig sagsbehandling
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Inddrag nu Kick-off møde
Præsentation af materialer på personalemøde
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Mindreåriges patientrettigheder
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Introduktion til Sprogpakken
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Præsentation af materialer på personalemøde
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Muligheder og rettigheder
AKT på Dybbøl Skolen.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Præsentation af forårs-sfo
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Børn med særlige behov i dagplejen
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Inspirationsworkshop med fokus på
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.

Formål med Temaet Viden om grundlæggende principper og regler for sagsbehandlingen - og for samarbejdet mellem kommune og forældre Redskaber til samarbejde om indsatsen for barnet, herunder fastsættelse af mål for indsatsen og opfølgning Dialog og forventningsafstemning som grobund for et godt samarbejde

En sagsgang gennem systemet Borgeren / hospitalet / PPR henvender sig Kommunen yder råd og vejledning Borgeren ansøger om noget i kommunen Kommunen indsamler de nødvendige oplysninger efter anvisning fra borgeren Kommunen inddrager borgeren undervejs og orienterer om de indsamlede oplysninger Kommunen træffer en afgørelse Kommunen meddeler afgørelsen til borgeren Hvis borgeren vil anke afgørelsen, indsendes anken til kommunen inden 4 uger

Kommunen fastsætter sagsbehandlingstid I kan bede om skriftlig afgørelse med begrundelse, såfremt der ikke gives fuldt medhold i det ansøgte (Forvaltningsloven § ) Skriftlige afslag skal indeholde ankevejledning (Forvaltningsloven § 25) Kommunen har notatpligt (Offentlighedsloven § 13, ændret ) I har ret til at se de akter, kommunen har om jer eller jeres barn (aktindsigt) (Forvaltningsloven § 9) Ansatte i kommunen har tavshedspligt (Forvaltningsloven § 27) I har ret til at medbringe bisidder eller benytte partsrepræsentant (Forvaltningsloven § 8) Flere regler

Hvordan kan I bidrage til samarbejdet Giv sagsbehandleren et billede af jeres hverdag med barnet Giv informationer videre, så sagsbehandleren kan koordinere Giv informationer om, hvor sagsbehandleren kan hente yderligere oplysninger Vær tydelige, når I ansøger eller blot vil drøfte eller forespørge Oplys om ændrede forhold, der eventuelt kan ændre bevillingsgrundlaget Få evt. aktindsigt, så I kan følge med

Hvad er vigtigt for et godt samarbejde? Hvad er vigtigt for at skabe et godt samarbejde? Hvordan kan vi hver især bidrage til samarbejdet?

Budskaber til godt samarbejde Her kan opsamles budskaber fra dialog en i plenum

Samarbejde om indsatsen ”Opgaver og tilbud, der omfatter børn, unge og deres familier, udføres i samarbejde med forældrene og på en sådan måde, at det fremmer børns og unges udvikling, trivsel og selvstændighed” (§ 19 serviceloven) Der kan være forskellige ønsker til inddragelse – eksempelvis til rolle i træningsindsatsen

Fælles mål og plan Erfaringer viser, at en høj grad af forældreinddragelse er til gavn for forløb, børnenes udvikling og styrker helhedsindsatsen for det enkelte barn Forskning fra SFI indikerer, at når forældre inddrages i planlægningen af indsatsen, da føler forældre større indsigt i og kendskab til fremtiden for deres barn og dermed større tryghed.

Hvordan vi arbejder med mål og planer for indsatsen Kommunen kan her præsentere, hvordan der i kommunen arbejdes med mål og planer på forskellige niveauer og i forskellige forløb (myndighedsplaner og behandlingsplaner) Det kan også være relevant at sige noget om, hvordan kommune eller tilbud ønsker at inddrage forældrene i arbejdet omkring mål og planer for indsatserne

Hvad kan I bidrage med I kan bidrage med viden om barnets aktiviteter i det daglige, om deltagelse i familiens liv, interesser og socialt samvær med kammerater Målsætningerne skal gerne tage udgangspunkt i familiens værdier og hverdag – for eksempel, hvad det er vigtigt, at børnene deltager i, hvordan familien lever i hverdagen, hvad der prioriteres osv.

Til overvejelse og drøftelse Hvordan er I blevet inddraget i indsatsen for jeres barn – og i målsætningsarbejdet? Hvordan ønsker I at være inddraget eller involveret? Hvordan kan det ske? (hvem, hvornår, hvad)