IAA-prisen 2008 1 Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Udviklingstendenser i sexsygdomme og aborter
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Vintertrafik og meldinger Hvem melder. SIDE 2 Meldingsskemaet Randers, januar 2010.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Organdonationskampagnen 2008 for Sundhedsstyrelsen og Transplantationsgruppen Udviklet og gennemført af konsortiet Advice A/S og Metaphor Reklamebureau.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Hvad er målgruppeanalyse
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Sådan ligger landet En del af ”Alle har ret til rig natur” samarbejdet mellem Udgivet sammen med –Dyrenes Beskyttelse –Danmarks Sportsfiskerforbund –Det.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Grundlæggende teoretisk statistik
Uopmærksomhedskampagne
Ta’ 10 af farten Medieanalyse og evaluering af kampagnen ved Press Point /Anne Kirstine Molou Klingenberg PRESS POINT MEDIEANALYSE & EVALUERING.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Præsentationens transcript:

IAA-prisen Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz

IAA-prisen Baggrund Stigende hastighedsniveau Jo højere hastighed des større ulykkesrisiko og ulykkeskonsekvenser

IAA-prisen Fartkampagne Opdragsgiver: Rådet for Større Færdselssikkerhed Kampagneperiode: – Omdrejningspunkt: Overtrædelser på 10 km/t. Fokus på landevejene Målgruppe: Mænd mellem år Mål: Ændre bilisters risikoopfattelse af små overtrædelser på 10 km/t Budskab: Ta’ 10 af farten

IAA-prisen Strategi Kommunikationsstrategi –Vise, at den lille fartoverskridelse er afgørende for om du ender i en dødsulykke eller ej Kampagnestrategi –Kampagnen gennemføres i samarbejde med politiet, kommunerne og Vejdirektoratet –Fælles koordineret presseindsats –Ekstra politikontroller med fokus på hastighed i kampagneperioden

IAA-prisen Strategi Mediestrategi –Tv er primært medie, da det det kreative koncept bedst udspiller i levende billeder –Sekundære medier: web, presse –Kommunerne og Vejdirektoratet hænger plakater op langs landevejsstrækninger og arrangerer events

IAA-prisen Mål KOMMUNIKATIONSMÅL Mænd år Mål 2007 Bemærket kampagnen ‘Ta 10 af farten’ * Generel liking Vidensmål (større viden om risikoen ved fartoverskridelser på 10 km/t) Holdningsmål (ændret holdning til mindre fartoverskridelser) Adfærdsmål (selvrapporteret: sænket farten pga. kampagnen) 85 % 60 % meget god/god 50 % i høj/nogen grad 20 % i høj/nogen grad 10 % blandt dem som kører for hurtigt altid/ofte på 80-strækninger

IAA-prisen Koncept Farten gør ulykken værre Teknisk, faktuel tilgang Imødekomme på subjektiv opfattelse af fart Bilinspektør dissekerer ulykken Tæt på virkeligheden Se konsekvensen uden for meget følelse Fokus på bil frem for menneske

IAA-prisen Kampagneelementer 2007 Tv-spot (se fil) Film på servicestationer Vejkantplakater Events Kampagnesite Landsdækkende presse Rfsf / landsdækkende presse Rigspolitiet / Regional presse Vejcentre / Lokal presse Kommuner

IAA-prisen Vejkantplakater 83 kommuner 6 vejcentre 7200 plakater

IAA-prisen

IAA-prisen Events 18 byer, 1 uge pr. by Rekonstruktion af en typisk fartulykke Smadret i samarbejde med bilinspektører og Forsvaret Papfigur af bilinspektør fra tv-spot Plakat med information Sms konkurrence Flyers

IAA-prisen Økonomifordeling Udvikling og produktion2,7 mill. Presse, projektstyring, rettigheder mv.0,5 mill. Test og evaluering0,5 mill. Medieindrykninger2,5 mill. I alt6,2 mill.

IAA-prisen Evalueringer Kommunikationsevaluering – kvantitativ Kommunikationsevaluering - kvalitativ Performance tv-spot Performance film på servicestationer Ta10af.dk evaluering

IAA-prisen Performance film TV-spot Mænd 25 – 49 år Købt 455 TRP, ydet – 79 % af målgruppen (hhv. post buy og komm.eval.) Set 6 gange i gennemsnit Film på servicestationer Mænd 25 – 49 år 4 % af målgruppen

IAA-prisen Forside : Unikke forsidevisninger. I alt: Unikke sidevisninger Top 10-mest sete sider Forside (2.497) Sådan blev filmen til (672) Dræbt mod lastbil (600) Dræbt mod vejtræ (481) Dræbt i sving (477) Vejkantplakater i hele landet (389) Turnéplan Crash biler (316) Fart betyder ingenting (286) Sådan blev crashbilerne til (285) Jeg har jo styr på det (256)

IAA-prisen KOMMUNIKATIONSMÅL Mænd år Mål 2007Resultat 2007 Bemærket kampagnen ‘Ta 10 af farten’ * Generel liking Vidensmål (større viden om risikoen ved fartoverskridelser på 10 km/t) Holdningsmål (ændret holdning til mindre fartoverskridelser) Adfærdsmål (selvrapporteret: sænket farten pga. kampagnen) 85 % 60 % meget god/god 50 % i høj/nogen grad 20 % i høj/nogen grad 10 % blandt dem som kører for hurtigt altid/ofte på 80-strækninger 92 % (+7) 85 % (+25) 54 % (+4) 37 % (+17) 31 % (+21)

IAA-prisen Bemærket kampagnen Mænd år 96 % - Set vejkantplakater 79 % - Set filmen 4 % - Set forkortet film på servicestationer 6 % - Set crash-biler - 17 % i eventbyer

IAA-prisen Konklusioner Godt Høj relevans og identifikation - Koncept med bilinspektør, opbygning og faktuelt fokus Den ”falske” bilinspektør var trods mediekritik troværdig Hastighed blev et samtaleemne for ca. 30 % af respondenterne Vejkantplakat – hurtig og nem at afkode. Adfærdsændring her og nu Crash-biler meget effektfulde men dårligt eksponeret Skal gøres bedre Skepsis for betydning af 10 km/t (overdrevet – jeg kan styre det’) Informationstung film – for meget fokus på øvrige forhold (dæktryk og vejgreb) frem for fart

IAA-prisen KOMMUNIKATIONSMÅL Mænd år Mål 2007Resultat 2007 Bemærket kampagnen ‘Ta 10 af farten’ Generel liking Vidensmål (større viden om risikoen ved fartoverskridelser på 10 km/t) Holdningsmål (ændret holdning til mindre fartoverskridelser) Adfærdsmål (selvrapporteret: sænket farten pga. kampagnen) 85 % 60 % meget god/god 50 % i høj/nogen grad 20 % i høj/nogen grad 10 % blandt dem som kører for hurtigt altid/ofte på 80-strækninger 92 % (+7) 85 % (+25) 54 % (+4) 37 % (+17) 31 % (+21) Evaluering i forhold til opstillede mål

IAA-prisen Filmen gøres mere rolig Argumentationsform og klipning bevares Speak renses - mere fokus på fart, mindre på øvrige faktorer Speak minimeres Baggrundslyde dæmpes evt. Evt. speak af slutskiltet med fokus på den lille fartoverskridelses betydning ’En bilinspektørs analyse’