Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Advertisements

Lederudvikling.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Illustrationer til undervisningsbrug
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Skabelon til strategisk plan
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Nyt ansvar.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Risici for SAPA-projektet
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Intern kommunikation PR og presse
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Illustrationer til undervisningsbrug
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad er mål/resultat (output)?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Den kommunale ledelses håndtering
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Den lærende organisation
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Ledelse i forskellige retninger
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Implementering - fra hoved til hænder
At deltage i projektarbejde
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SUF - gevinstrealisering
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab

Kotters 8 trins proces Oplevelse af nødvendighed Kortsigtede gevinster Styrende koalition Udvikling af vision og strategi Kommunikation af forandringsvisionen Styrkelse af medarbejdernes kompetence Kortsigtede gevinster Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Forankring af nye fremgangsmåder i kulturen

Forandring af nye fremgangsmåder i kulturen Nye fremgangsmåder skal forankres i adfærdsnormer og værdier Normer for adfærd er måder at handle på i en gruppe Fælles værdier deles af de fleste i en gruppe og medvirker til at forme gruppeadfærden

Den største forhindring for at skabe forandring i en gruppe er kultur! Kotter trin 8 Den største forhindring for at skabe forandring i en gruppe er kultur! Kulturen ændrer sig først når medarbejdernes handlinger er ændrede den nye adfærd har resulteret i en fordel for gruppen medarbejderne har set en forbindelse mellem nye handlinger og præstationsforbedringer

Forankring af forandring i en kultur Kommer sidst ikke først Afhænger af resultater Kræver en masse snak Kan evt. indebære personale-omsætning Gør beslutninger vedrørende forfremmelse til noget mere vigtigt

Råd til lederen Inddrag medarbejderne og lyt til deres bekymringer. Undgå envejskommunikation. Vær opmærksom på medarbejdernes signaler og besvar deres spørgsmål. Undgå at udskyde begrundelserne for hvorfor forandringen er nødvendig. Udgå at skyde ansvaret væk ”det er ikke mig, der har fundet på det”. Find stærke fortaler for forandringen. Tal åbent om såvel positive som negative konsekvenser. Hvis der er behov for personalereduktion, er der ingen grund til at gemme denne nyhed til sidst øjeblik.

Et opmærksomhedsredskab for ledelsen! Forandringsledelse Positioner Et opmærksomhedsredskab for ledelsen! Vær på forkant!

Organisation Visioner og strategier Love, regler, overenskomster Ressourcer og rammer Medarbejdere Information, kommunikation Kompetencer Rekruttering Arbejdsmiljø og trivsel Kunder Ønsker og krav Nye kunder Omgivelser Konkurrenter Leverandører Forandringshastighed Markedet Produktion Produktudvikling Planlægning Kvalitet og kvalitetsudvikling Faglige mål og faglig udvikling

Brug opmærksomhedsredskabet Forandringsledelse er både ledelse af en forandringsproces og at være proaktiv i stedet for reaktiv! Refleksion i grupper Er du på forkant? Brug opmærksomhedsredskabet

Det er noget , der kan skabes, og noget, der kan læres. Innovationsledelse Enhver organisation har mulighed for at fremme kreativitet og innovation! Det er noget , der kan skabes, og noget, der kan læres.

For at kreativitet kan blomstre kræver det et kreativt. Det er din opgave som leder at sikre at rammerne er i orden.

10 punkter for et kreativt klima Udfordring og involvering Frihed til at påvirke og definere arbejdsopgaver Livlighed og dynamik i organisationen Tillid og åbenhed. Alle tør åbent at dele deres meninger og ideer Idétid Leg og humor. Det er acceptabelt at have det sjovt Konflikter holdes på et fagligt niveau Idésupport. Idéer og forslag bakkes op Debat. Der eksisterer en debatkultur Risikovillighed. Tiden fra idé og beslutning til handling er hurtig. Fejl og usikkerhed tolereres.

Innovationstemperaturen i din organisation. Udfyld skemaet og overvej også hvordan du tror dine medarbejdere oplever det. Ønsker du at ændre noget? Refleksion i grupper

Hvad kendetegner et projekt? Projektledelse Hvad kendetegner et projekt?

Projekt Udviklingsopgave Engangsopgave (afgrænset fra øvrig virksomhed) Tidsbegrænset (start- og slutdato) Klart beskrevne slutmål (kvalitet – økonomisk – tidsmæssigt) Tværorganisatorisk Typisk kompleks opgave

Nøglefaktorer for et vellykket projekt? Projektledelse Nøglefaktorer for et vellykket projekt?

Nøglefaktorer for et vellykket projekt Veldefinerede og målbare mål Tilstrækkelige ressourcer Klar sammenhæng mellem formål, mål, aktiviteter Hensigtsmæssig projektorganisation og det rigtige team Ledelsesopbakning Projektstyring Kommunikationsstrategi Klare forretningsgange Effektive projektmøder

Projektets grundelementer - 5 x 5 model (Mikkelsen & Riis projektmodel) Projektopgaven Interessenter Projektledelse Omgivelser Ressourcer

Projektlederens 5 ledelsesområder Ledelse af projektopgaven (resultatskabelsen) Ledelse udad (interessenter, projektejer / styregruppe) Ledelse indad (projektgruppen, projektdeltagere) Ressourceledelse Projektstyring

Projektets organisation Styregruppe Opgavestiller / bestyrelse Projektleder Direktør Referencegruppe Slutbruger / kontrol Projektgruppe Udførende

Øvelse i grupper Med udgangspunkt i annoncerne (Danfoss Universe og Affaldskontoret) bedes I beskrive projektlederens rolle i forhold til linielederens rolle samt diskutere hvilke egenskaber ved de pågældende projektledere, I vil lægge vægt på.

Kan I huske det???