Den svære samtale PsykiatriFondens Børne- og UngeProjekt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Gammelheds-Philosophy
At bruge disse to ord rigtigt
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Klasseledelses- og relationskompetence
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
James Bond går tur i en park...
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Roskilde Tekniske Skole
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Glædelig Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
TERM modellen Introduktion til øvelse
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Musik: Nightengale Serenade
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En fejl af stor betydning...
Verdens 7 underværker….
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Den gældbundne tjener Matt 18,21-35.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sådan bruger du præsentationen
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mærk dig selv.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Borgertemperaturmåling – UU’s modtagelse, juni 2017
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Den svære samtale PsykiatriFondens Børne- og UngeProjekt

Udfordringer og forhindringer (1) Signalerne kan være… Svage: – svære at lægge mærke til Modstridende: – fx både tegn på mindsket og øget energi Mangetydige: – kan være tegn på mange forskellige problemer Misvisende: – tegn på almindelige pubertetsreaktioner

Udfordringer og forhindringer (2) De diskrete problembærere… Årsager: Forventningspres og perfektionisme Mange forskellige krav fra forskellige kontekster Ansvar for egen læring = skyld i egen fiasko ”Projekt mig” – må ikke mislykkes! Resultat: Usynlige/diskrete For modne, gode kommunikatører Overansvarlige Supertilpassede

Udfordringer og forhindringer (3) Hvorfor er det svært at tage initiativ til samtalen? Hvad nu, hvis der slet ikke er noget galt? Vi tager alle fejl engang imellem Du har sendt et signal om, at man kan tale med dig Du har udvist interesse Hvad nu, hvis den unge synes, jeg blander mig – og bliver sur? Du har udvist bekymring og interesse Vær villig til at trække dig igen, men vend tilbage Der er sat hul på problemet… Hvad nu, hvis jeg har ret? Hvad stiller jeg op med fx en selvmordstruet pige?

Samtalen  Tid og rum  Hvad har du set?  Vi ved ingenting, før vi spørger  Lytte og rumme  Give tid og pauser til erkendelser  Lytte for at forstå  Tjekke, at vi har en forståelse af de vigtigste grunde til den unges problemer  Lave en aftale om, hvad der skal ske videre