Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Den lille Mads.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Pårørende-professionel relationer
Graviditetsomsorgen i Danmark
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
At være magtesløs med den magtesløse
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Smileyen, som fik en ven.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
En menighed, der søger enhed
Du vidste det godt i forvejen... Klik for at gå videre.
Vokse gennem venskab!.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Støvring den 11. september 2007
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Vejlederens kommunikation
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Børn og unges sociale liv online
Relationskompetence – hvad er det?
I skal ikke tilpasse jer efter alt det som verden omkring jer gør. Tværtimod skal I lade Gud forvandle jeres indre, så I kan vide hvad der er Guds vilje:
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mærk dig selv.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Frivillighed som dynamo i fremtidens velfærd 2. november 2015.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Inspirationsworkshop med fokus på
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1

Fælles afsæt Et presset sundhedsvæsen… - Hvis det er vilkåret, hvad kan vi så gøre fremadrettet? 2

Et løsningsorienteret fokus En åben dialog om opgavefordeling i rehabilitering 3 Borger Fagperson Pårørende DSI

Forskningsspørgsmålene Hvilke opgaver løser de pårørende i rehabilitering i dag? Hvilke muligheder for opgavefordeling og samarbejde ser borgere, pårørende og fagpersoner? Hvilke grænser for opgavefordeling og samarbejde ser borgere, pårørende og fagpersoner? 4

Metoderne Baggrund: Litteraturen Dialog: Det kvalitative interview – afsæt for dialog og refleksion. Opfattelser og holdninger. Praksis: Observationer af faktisk opgavefordeling. 5

6 Antropologisk undersøgelse Observation, dagbog og foto - på borgernes præmisser!! Logbøger fra fagpersoner Interview med fagpersoner Pårørende: interview og dagbog

Empirien 7

De usynlige pårørendeopgaver 1000 ting Litteraturen Empirien -De sociale -De praktiske -De behandlingsmæssige -De træningsrelaterede 8

Fra individfokus til familiefokus! Den velkendte præmis - den syge/svækkede borger skal kunne klare sig selv bedst muligt, længst muligt. En ny præmis - den syge borger er en del af et fællesskab, en familie, et netværk. Konsekvenser for vores videre (sam)arbejde: Sociale relationer kan bruges, trues, støttes og forandres af de nye opgaver i rehabilitering. 9

Borgernes perspektiv - De uundværlige pårørende 10 ”Jeg kan godt sige dig: Uden min mand der kunne jeg ikke bo i huset.” (Kvinde, der er faldet) ”Min kæreste er minde pandelapper for pokker. Det er jo ham, der tænker for mig.” (Kvinde med hjerneskade) ”Havde jeg ikke haft min mand, og havde jeg været alene, så havde de fundet mig et halvt år efter under en sofa.” (Kvinde med hjerneskade) Vi vil ikke være en byrde, de ikke kan bære Gensidig hjælp

Pårørendes perspektiv Vil gerne hjælpe familiemedlemmer og venner med opgaver, de finder selvfølgeligt at påtage sig Vil ikke involveres i personlig pleje Inviterer til mere dialog med fagpersoner om hvem der gør hvad for deres kære Vil ikke pålægges opgaver, som de før har gjort frivilligt

Fagpersonernes perspektiv Inddrages på patientens præmis –Bisidder/modtagere af information –Emotionel støtte Ikke noget økonomisk incitament til inddragelse af pårørende Uddannelse: Patienten i centrum De pårørendes rolle skal for alt i verden være frivillig! Ideelt – men tidskrævende ”hvis der var en kode for det i systemet…”

Et opgør med frivillighedsdiskurser! De uheldige bivirkninger: Spænder ben for samarbejde, åben dialog og forventningsafstemning. Fører til ulighed i rehabilitering (hvor skal initiativet til opgavefordeling ligge?). 13

Konklusion Potentiale for mere åben dialog om opgavefordeling for klarere forventningsafstemning for mere pårørende inddragelse Grænser  for hvilke opgaver, de pårørende ønsker at påtage sig  Ressourcer? Frivillighed? 14

Vellykket og visionær rehabilitering kræver At vi skifter fokus fra et sygt individ, der skal klare sig selv, til et sygt individ, der indgår i et fællesskab og skal klare sig heri. At fagpersoner får øje på potentialet i de pårørendes arbejde – de opgaver de allerede løser. At vi tør tale om opgavefordeling, som det den er – en opgavefordeling. Systematisk frem for ad hoc. 15

Vellykket og visionær rehabilitering kræver At vi holder op med at bruge ”frivillighedsdiskursen” som en undskyldning for ikke at tale åbent med hinanden om, hvem der gør hvad i rehabilitering. At vi gør noget ekstra ud af at udvide blikket fra patienten i centrum til patienten i familien/netværket/fællesskabet - også i uddannelsen af fagpersoner. 16