Groupware – et socialt eksperiment Eller: Det sku’ være så godt, men.. Præsentation af artikel 15 og 16.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
Advertisements

Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Oplæg: Øvelsestime i Teknologihistorie ved Lars Lauridsen Gruppe 2, Hold 1 
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra undersøgelse til forandring Formidlingskonferencen 7.–8. marts 2006.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Arkitektur - data.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Agenda  Opnåede resultater  Logging af backendkald  Analyse af logs  Implementering af caching  Demo af prototype  Videre arbejde i praksis  Logging.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Vokse gennem venskab!.
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Kompetenceudvikling af mellemledere Erfaringer fra Erhvervsskolen på Selandia.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Dokumentation af opgaver
Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af.
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Digital forandringsledelse
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
Baresso.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Socialisering Kapitel 5.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Koordination på handicapområdet – København 11. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Organisation Pædagogik Teknologi
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
3. november 2015.
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Digital forandringsledelse
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Groupware – et socialt eksperiment Eller: Det sku’ være så godt, men.. Præsentation af artikel 15 og 16

Case 1: E-bank Newell et al. påpeger, at det i E-bank ikke var lykkedes at udbrede knowledge- sharing gennem implementering af intranet. De forskellige afdelinger rundt i verden udviklede og implementerede intranet uafhængigt af hinanden, og en efterfølgende portal blev til efter samme mønster. Resultat: forstærket adskillelse i mellem forskellige lande og afdelinger.

Case 2: Echem I Echem implementerede man i første omgang et altomfattende intranet; alle havde adgang til alle. Professionelle facilitatorer stod til disposition På grund af sproglige og kulturelle barrierer opdelte man det derefter i 4 regionale dele; imidlertid skabte det barrierer inden for de enkelte ehrvervsområder

Case 2: Echem (fortsat) En ny reorganisering inddelte intranettet efter faglige skillelinier. Nu begyndte man at opnå positive resultater. Igennem en iterativ proces lykkedes det at definere relevante grænsedragninger i intranettes opbygning. Disse grænser understøttede det primære formål, at udvikle knowledge sharing og udbrede best practices.

Case 3: Blue Corp. Kelly og Jones påpeger at Blue Corp havde ringe succes med at implementere et lotus baseret system, TrackApp, til dokumentation af projekter, medarbejderprofiler og kundehåndtering. Medarbejdere følte sig usikre på hvordan deres indlæste data ville blive fortolket og fulgte følgelig defensive strategier.

Case 3: Blue Corp (fortsat) I én afdeling fik man succes med brugen. Her gjorde chefen indlæst information til et kollektivt anliggende og forsikrede alle om deres dygtighed. Enhver kritik skulle ses som en mulighed for at forbedre praksis, og ville i øvrigt afspejle hans beslutninger snarere end den enkelte medarbejders indsats.

Overvejelser Teknologi i sig selv sikrer ingenlunde praksisændringer (Orlikowski) Relevante grænsedragninger følger linierne mellem de forskellige praksisfællesskaber (Lave, Wenger, Bødker) Informationer kan kun forstås i deres situerede kontekst (Suchman)