Praksisforløb i grundskolen 1. -5. klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Helene (Sofie Kort) Sloth
Advertisements

Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Design på Sdr. Vang Skole
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Læringsstile og lektier
Torsdag den 2. april, 2009 Jeg har optaget min sidste video Jeg vil ikke vise jer flere.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Opgaver og svarark – til individuel brug
LæseUdviklingsSkemaet
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Collagekonkurrence •. • I skal finde sammen 2 og 2. • Opgave: Du skal lave 2 collager. En om dig selv og en om din makker, hver med en ”udstillings”tekst.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
TEGNINGENS DAG 9 september 2013.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 4 Øvelse Tæt-på ulykker Seminar 4 - Forebyggelse af ulykker Øvelse,
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Engelbert H – og den sidste chance
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Smølfens død.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
Workshop Helsingør den 4. august.
KRIBLE KRABLE A-dage på 1.årgang
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
2 StorylinepunktNøglespørgsmålAktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Elevernes psykiske arbejdsmiljø TrongårdsskolenSpørgeskemaundersøgelse December 2005 Undersøgelsen bygger på svar fra ca 350 ud af ca. 500 elever.
Børn og pædagoger i en digital verden
Billedanalyse og multimedieproduktion
Billeder.
Årsplan – en kort en lang
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
VIP2 Jobpakkeambassadør kursus Onsdag den 19. august 2009.
Læring og digitalt billedarbejde
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Grafisk tryk Malene Brun Sabransky (LH230558). Min opgave  Optegning af skitse/mit rum på alm. Hvid papir  Optegning af skitse/mit rum på sort kardus.
Mit rum Malene Brun Sabransky (LH230558). Ny legeplads for indskolingens børn (0-3 klasse) Hvad skal ”vores” legeplads indeholder? Fokus på en afgrænset.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Visuel kulturprojekt Malene Brun Sabransky, LH
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
UU-vejleder Jette Skiveren Tlf:
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Eksperimentende billedarbejde
Præsentationens transcript:

Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/ Alice Carlslund, landsformand, Danmarks Billedkunstlærere

Billedkunstfagets tre hovedsøjler

Billedmodellen

1.Klasse tegne og male med vægt på fortælling Emne: Mig selv og det, jeg kan lide at lave

1.Klasse tegne og male med vægt på fortælling Emne: Mig selv og det, jeg kan lide at lave

anvende enkle farveblandinger

anvende enkle teknikker, materialer og værktøjer i plant billedarbejde inden for tegning, grafik, maleri og collage

anvende enkle farveblandinger

Billedkundskab Billedsamtalen beskrive billeders indhold og historie i billedsamtaler undersøge og vurdere egne og andres billeder

Emne: Mig og mit sovedyr

Emne: Mig og min by

deltage aktivt i billedarbejde både i grupper og selvstændigt

kende til enkelte arkitektur- og designudtryk.

Samarbejde

Mig og mit værelse

Iagttagelse 2. kl. – emne: portrætter fremstille skitser og billeder på baggrund af iagttagelser og andre sanseoplevelser samt følelser og forestillinger

genkende motivkredse, herunder portrætter og familiebilleder

udforske og anvende forskellige rumlige materialer igennem konstruktioner

Visuel kommunikation: præsentere egne og andres billeder

anvende digitale fotos, som dokumentation og udtryksmiddel

Visuel kommunikation arbejde med enkle kombinationer af tekster og billeder

Morder i skoven Lavet af August og Mathias 3.a

Kaj og Lou er brødre. Hele familien skal ind i skoven. De spiser deres madpakker mellem træerne.

Så hører de en rumlen, og så bliver de bange. En morder kommer...

De blev bange og de klatrede op i træerne.

Lou er meget bange. Han kravler væk. Han kravler ned i jorden

Vi mødte indianere

Menneskene er døde efter at morderen har været der.

Og så kom de hjem igen

Lavet af August og Mathias 2.a – 3.a Tofthøjskolen 2009

Junglebilleder – 2. kl.

Det er farligt i junglen Photostory

Stolen 3.kl. udforske og anvende forskellige rumlige materialer igennem konstruktioner

Udstilling

Blindtegning 4. kl.

Iagttagelse 4. kl.

Obelisk kl - et fællesarbejde Symbolarbejde visualisering af det, der betyder noget for mig

Kredsløb – i udvikling Tematisk billedarbejde i 5. kl.

I slutningen af 5. kl. har eleverne blik for billeder. Ingen billedkunstundervisning i 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl.