Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/ Alice Carlslund, landsformand, Danmarks Billedkunstlærere
Billedkunstfagets tre hovedsøjler
Billedmodellen
1.Klasse tegne og male med vægt på fortælling Emne: Mig selv og det, jeg kan lide at lave
1.Klasse tegne og male med vægt på fortælling Emne: Mig selv og det, jeg kan lide at lave
anvende enkle farveblandinger
anvende enkle teknikker, materialer og værktøjer i plant billedarbejde inden for tegning, grafik, maleri og collage
anvende enkle farveblandinger
Billedkundskab Billedsamtalen beskrive billeders indhold og historie i billedsamtaler undersøge og vurdere egne og andres billeder
Emne: Mig og mit sovedyr
Emne: Mig og min by
deltage aktivt i billedarbejde både i grupper og selvstændigt
kende til enkelte arkitektur- og designudtryk.
Samarbejde
Mig og mit værelse
Iagttagelse 2. kl. – emne: portrætter fremstille skitser og billeder på baggrund af iagttagelser og andre sanseoplevelser samt følelser og forestillinger
genkende motivkredse, herunder portrætter og familiebilleder
udforske og anvende forskellige rumlige materialer igennem konstruktioner
Visuel kommunikation: præsentere egne og andres billeder
anvende digitale fotos, som dokumentation og udtryksmiddel
Visuel kommunikation arbejde med enkle kombinationer af tekster og billeder
Morder i skoven Lavet af August og Mathias 3.a
Kaj og Lou er brødre. Hele familien skal ind i skoven. De spiser deres madpakker mellem træerne.
Så hører de en rumlen, og så bliver de bange. En morder kommer...
De blev bange og de klatrede op i træerne.
Lou er meget bange. Han kravler væk. Han kravler ned i jorden
Vi mødte indianere
Menneskene er døde efter at morderen har været der.
Og så kom de hjem igen
Lavet af August og Mathias 2.a – 3.a Tofthøjskolen 2009
Junglebilleder – 2. kl.
Det er farligt i junglen Photostory
Stolen 3.kl. udforske og anvende forskellige rumlige materialer igennem konstruktioner
Udstilling
Blindtegning 4. kl.
Iagttagelse 4. kl.
Obelisk kl - et fællesarbejde Symbolarbejde visualisering af det, der betyder noget for mig
Kredsløb – i udvikling Tematisk billedarbejde i 5. kl.
I slutningen af 5. kl. har eleverne blik for billeder. Ingen billedkunstundervisning i 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl.