Acceptance and Commitment Therapy

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Mindfulness og ID - Lifecoaching
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Vejret Vandet i luften.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
YOGA - midt FORENING
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Visualiseringsøvelse!
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Innovation og iværksætteri
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Osmohale Mannitoltest
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Den anerkendende interviewform
Meditation med hjertet som indgang Meditation med hjertet som indgang Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold, kapitel 10.
Vejlederens kommunikation
DBT Dialectical Behavior Therapy Dialektisk adfærdsterapi
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
DBT Dialectical Behavior Therapy SINDSTILSTANDE & FORMELLE ØVELSER
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Livet.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
De 6 kerneprocesser i ACT
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Den glade skole på bjerget.
Præsentationens transcript:

Acceptance and Commitment Therapy ACT Acceptance and Commitment Therapy

Slideoversigt Personer og litteratur (3) ACT i overblik (4) Seks komponeneter for at udvikle psykologisk fleksibilitet (5) 1. Kontakt med nuet (6) + Øvelse (7) 2. Accept (8) + Øvelse (9) 3. Defusion, øvelse; en strøm af blade (10) 4. Selvet som kontekst (11) + Øvelse: Bjergmeditation (12-14) + Øvelsen kan foretages med et træ som metafor for Selvet (15) 5. Værdier (16) 6. Forpligtende handling (17)

Personer & Litteratur Wilson, Strosahl & Hayes, 2004 (ny udgave, opr. 1999). Acceptance and Commitment Therapy. An Experiential Approach to Behavior Change. Guilford Press. Er udviklet fra slutningen af 90’erne af Steven Hayes, Kelly Wilson og Kirk Strosahl og placeres blandt 3. generations kognitiv adfærdsterapi. Se ACT Danmarks hjemmeside: www.actdanmark.dk

ACT i overblik Gruppe eller individuel behandling Generelt: Ikke-dømmende observation af følelser og tanker Uden at prøve at ændre eller undgå dem Identifikation af mål og værdier Adfærd ændres gradvist

Seks komponenter for at udvikle psykologisk fleksibilitet Kontakt med nuet Accept Defusion Selvet som kontekst Værdier Forpligtende handling

Opmærksom på hvad der sker her og nu (ad 1) Kontakt med nuet Opmærksom på hvad der sker her og nu Internt: fysiske fornemmelser, erkendelser, følelser.. Eksternt: syn, lyd, duft… Observer Beskriv registrerende uden fortolkning og følelser Opmærksomhed er fleksibel Kan skifte ift intention

(ad 1) Kontakt med nuet Sid stillede med lukkede øjne. Som impulserne opstår, mærk dem i forhold til følgende generelle kategorier: Følelser (”dette er en følelse”) Tanker (”dette er en tanke”) Fornemmelser Evaluering eller dømmende tanker Trang / drift Hukommelse …mm. ØVELSE

Afstå fra at dømme hvad du observerer (ad 2) Accept Afstå fra at dømme hvad du observerer Lad være med at ændre eller forsøge at få det til at gå væk Tillad det at være som det er, også selvom det er ubehageligt Observer det tæt

ØVELSE Husk på et tidspunkt hvor du var ked af det, nervøs eller vred (ad 2) Accept Husk på et tidspunkt hvor du var ked af det, nervøs eller vred Husk på detaljerne så godt du kan Fokuser på én af fornemmelserne du havde den gang Hjertebanken, svedige håndflader, følelser i maven? Observer det tæt Øv accept af det som det er Villighed, tilladelse Skift til en anden fornemmelse, du har haft en gang. ØVELSE

(ad 3) Defusion; en strøm af blade Luk dine øjne Forestil dig siddende ved en smuk, langsomt bevægende strøm. Af og til falder et blad ned i strømmen og flyder forbi. Når en tanke kommer ind i sindet, forestil dig det er skrevet på et af bladene. Kig på at det flyder med strømmen. Når dit sind vandrer, læg mærke til det og vend tilbage. Defusion: tillad bladene at flyde forbi Fusion: at blive absorberet i disse tanker Prøv Time2be’s øvelse 14: Defusion: http://time2be.dk/mindfulness-meditation/just-do-it-praksisser-og-redskaber/20-guidede-ovelser-og-meditationer/14-defusion ØVELSE

(ad 4) Selvet som kontekst Også kaldet transcendent selv-opmærksomhed At tage observationsperspektivet til dine oplevelser Opdage at du er særskilt fra dine tanker, fornemmelser, følelser Du er konteksten eller pladsen, hvor dine tanker, følelser, fornemmelser kommer og går Du kan se dem som de kommer og går Du (observatøren) forbliver observatør

(ad 4) Bjerg meditation Luk dine øjne. Forestil dig, at du er et bjerg. Stabil, fast, stor, smuk, stærk Læg mærke til, hver dag er der sol og skyer, som ”rejser” over himlen. Mønstre af lys, skygge, farve, forandres hele tiden Om natten rejser måne og stjerner over himlen. Konstant variation: lyst, mørkt, fuldmåne, halvmåne Læg mærke til sæson forandringerne. Sne, blade, blomster, fugle… ØVELSE

(ad 4) (Fortsat) Læg mærke til det skiftende vejr på hver årstid. Varmt, koldt, skyer, regn, sne, vind, storm Læg mærke til personer der kommer for at se bjerget. De siger bjerget er flot, majestætisk, inspirerende. De siger det er for koldt, for meget sne, for overskyet Bjerget fortsætter med at være fast, med at være sig selv. Uafhængig af de ændrede forhold, og af hvad folk siger ØVELSE

ØVELSE Dyrk bjergets kvaliteter (ad 4) (Fortsat) Dyrk bjergets kvaliteter Stabilitet, styrke, at være dig selv Selvom forhold hele tiden forandres Vi har perioder med ro og storm, lys og mørke Tanker, følelser og fornemmelser er ligesom vejret på bjerget Vi kan ikke ignorere vejret eller lade som om, at det ikke er der. Vi observerer vejret og accepterer det som det er. Bjerget er ikke vejret. Vejret kommer og går, bjerget forbliver. ØVELSE

Øvelsen kan foretages med et TRÆ som metafor for Selvet

Forskellige tilgange: Hvem er du? Hvad er virkelig vigtigt? (ad 5) Værdier Forskellige tilgange: Hvem er du? Hvad er virkelig vigtigt? Hvad drømmer du om? Skriv din egen nekrolog… Se eks. Time2be-fortællingen ’Maria’: http://time2be.dk/fortaellinger-fra-klienter/maria. Eller ’Anders’: http://time2be.dk/fortaellinger-fra-klienter/anders

(ad 6) Forpligtende handling Hvilke forpligtende handlinger vil du gøre til næste gang vi ses? Det skal være lavpraktiske handlinger, f.eks.: Når jeg bader, spiser, løber, samtaler, underviser, lægger mig til at sove på følgende måde…