Michael Hald Konsulent, KL

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Etablering af virksomhed
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Livsvilkår for børn på asylcentre
PengeSpillet.
Reduktion AM 2009.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
God trivsel = God læring
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Social mobilitet er bremset op
IM-Strategi.
Når effektmåling rammer organisationen
Elevernes digitale dannelse
Beskyt din computer og dine data!
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Kommunikation / it.
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Innovation OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), en ny.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Ø90 Online service og uddannelse
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Udvikling på IT-området
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Fællesskab i byer. Koncerter Vi synes der skal være nogle flere koncerter. Det behøves naturligvis ikke at være en dyr koncert. Vi tænker vær halve år.
Kommunikation i private Hjem Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing Aarhus Universitet.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
læse- skrivevanskeligheder
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
It forretningsstrategier
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Personalet Aktuel status Strategi - fremtid
Michael Ørnø, direktør Statens It & Fagrådsformand Dansk IT
Opdatér dine programmer
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
IT undersøgelse på Breum Skole
Klar til smart vækst / GATE21
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Michael Hald Konsulent, KL mih@kl.dk Bring Your Own Device Michael Hald Konsulent, KL mih@kl.dk

Besnærende tanke…. Fordelene ved ‘Bring Your Own Devices’ (BYOD) er mange, men kan man planlægge undervisningen ud fra, at eleverne selv medbringer udstyr? Hvor mange har (egnet) udstyr? Hvad gør man med dem, der ikke har eget udstyr? Hvad med forsikring? Har man adgang til skolernes data, uanset hvilket udstyr man selv kommer med? Kan man stille krav til det udstyr, ungerne medbringer?

Besnærende tanker…. “Eleverne har bedre udstyr end det vi kan købe” “Eleverne vil helst bruge deres eget udstyr” “Vi bruger det digitale resourcer børnene har i forvejen” “Vi sparer mange penge ved at eleverne bruger eget udstyr” “Det er et led I digital dannelse at eleverne har eget (ansvar for) udstyr” “Eleverne passer bedre på eget udstyr” (- hærværk)

Alle skal have en… PC står for “Personal computer” (på dansk personlig computer) En PC er et redskab som man former til eget behov og temperament Man passer godt på sine egne redskaber

Har eleverne eget udstyr? Ja, men De fleste, men ikke alle, I udskolingen Store forskelle fra kommune til kommune Store forskelle fra skole til skole Det fleste har derhjemme, men kan ikke nødvendigvis medbinge den hver dag (delt ressouce) Det er ikke nødvendigvis den kvalitet, der er brug for (hastighed, størrelse, styresystem o.l.)

Eleverne vil helst bruge eget udstyr Ja En digital borger har ansvar for eget udstyr Der er ingen restriktioner (?) på hvad man bruger eget udstyr til Mange elever har computere der er “smartere” end dem skolen kan tilbyde

Forskellige devices Man kan ikke det samme på alle devices;pc’er, tablets (Android og iPads) og smartsphones Det er vanskeligt at lave en platform der er uafhængig af devices Ikke alle digitale lærermidler fungerer på alle platforme Begrænser lærernes mulighed for at vælge digitale lærermaterialer Kan vi så sige til (eleverne) forældrene: “Den pc/tablet I skal medbringe skal være model XX med styresystem YY?”

Erfaringer fra mange kommuner: Der kommer udstyr der er inficeret med virus Der kommer udstyr med “gamle” versioner af styresystemer, der ikke er kompatible med de digitale undervisningsmidler skolen vælger/foretrækker Forskelligt udstyr kræver mere support fra lærerne (?) (installation/indstillng af java, adobe, firewall osv) Supportopgaven vokser! Og hvem er den nærmeste supporter? Og er det også den bedste eller billigste?

Forudsætninger for BYOD At lærerne kan stole på, at eleverne medbringer devices Forældrene skal forstå det! At udstyret er I overensstemmelse med den softwarearkitektur der er etableret på skolen At der er en vis support af elevernes eget udstyr (f.eks. opdateringer) At der massiv information til forældre, og der skabes forståelse for at eleverne medbringer funktionsdygtigt udstyr At der er skoledevices til de elever der ikke har (egnet) udstyr At kommunen har en strategi der bygger på Cloud-teknologi

Indvendinger Nogen har dyre computere, andre har billige Sådan er det også med sportstøj Nogen har forældre/søskende der kan hjælpe med computeren, andre har ikke Sådan er det også med lektier Nogel forældre er bekymrede over lånt udstyr Mulige erstatningskrav!

Hvor mange har en fuldbyrdet BYOD-strategi? Det ved vi ikke, men mindst 2! En betydelig del af kommunerne har vurderet at omkostningerne ved BYOD overstiger fordelene, og køber pc’er/tablets til alle Vi har ikke tal på økonomien I de to modeller! Vi har heller ikke mål på effekten!! Det er ikke i sig selv et mål at have billig IT, men det er et selvstændigt mål, at have så billigt IT som muligt, I forhold til de mål og resultater man opnår.

Hvad ved vi så? Tal fra 20 kommuner der belyser omkostninger ved skolernes IT-platform Og vi har spurgt elever og lærere om hvad de syntes! Tco/elev pr. år: 2000 kr. Minimum! Platform (netværk, servere, cloud, tekstbehandling o.l IKKE digitale lærermidler!) En stor del er arbejdstid fordelt på support, drift og udvikling) Hertil kommer “gratisydelser” fra kommunernes IT-afdeling som skolerne ikke betaler for (netværkssupport, internetadgang o.a.). Vi arbejder på at finde de skjulte udgifter, vanskeligt pga. forskelle I finansiering og konteringspraksis. Der er knap 0,6 pc/tablets pr. Elev (varians 0,3 til 1,5!) 18 ud af 20 giver udtryk for, at den samlede arkitektur giver mulighed for udelukkende at benytte BYOD

Og vi har også fundet ud af::: Godt 50% af eleverne tager eget/familiens udstyr med I skole og bruger det I undervisningen, og af dem medbringer 50% udstyret dagligt Bortset fra en enkelt kommune, vurderer lærerne at det er blevet nemmere at nå de faglige mål (efter de sidste års investeringer) “Udviklingen har gjort det nemmere for mig at forberede undervisningen” slår positivt igennem “Udviklingen bidrager til, at Jeg bruger mindre tid på undervisningsforberedelse” slår negativt igennem!

Hvad vi mangler Effektmålinger! Vi er ved at have en overblik over infrastrukturs teknik og økonomi. Vi ved ikke om det bidrager til skolens overordnede målsætninger. Der er så meget andet der også er vigtigt: Har lærerne de rigtige kompetencer mht. IT? Har vi de rigtige digitale lærermidler? Har vi de rigtige didaktiske metoder?

Og så mangler vi spørgsmål? og tak for i dag.