Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Praktikpladser på Bornholm Torsdag den 4.Oktober 2012.
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Unge på tværs flasher København, 31. marts Når uddannelsespålæg bliver et godt tilbud Uddannelsesstart - Til dig, der er på vej i en erhvervsuddannelse.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Reform af førtidspension og fleksjob
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
”Vi når målet – men hvordan?”
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Kontanthjælpsreformen
Dialogmøde om uddannelse Statistik om afgangselever 2012.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce.
UU og Jobcentret Campussamarbejde Signe Molde, Søndag Live
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Uddannelsesafklarende samtaler
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Hvem er jeg Britta Kempel, leder af det specialiserede socialområde for voksne i Odder Kommune Bestiller ydelser efter Serviceloven: § 101, § 107, § 108,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Jesper Hansen, Jammerbugt Kommune Knud Suhr, Hjørring Kommune Temadage: Planlægning for og med landbrug
JOBMÅL Tilværelsen bestemmes langt hen ad vejen af tilfældigheder, men mange forhold kan vi kontrollere gennem de beslutninger, vi træffer og de mål, vi.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Grunde til at jeg elsker dig
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
MTU ELM 2012 Tietgen Summer Camp Tietgen Summer Camp Mål ”Fastholde flere unge i HHX på Tietgen Handelsgymnasium” – især elever med gymnasiefremmed.
Den koordinerede ungeindsats
Jobcenter Bornholm Beskæftigelsesudvalget, 6. september 2011 Oplæg om rettidighed.
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Opgaven! Endnu flere unge skal have en ungdomsuddannelse. Færre unge på offentlig forsørgelse. Færre unge på førtidspension.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Fra Jobcenter til uddannelse - og tilbage igen… UU Skives DNA – tværsektorielt samarbejde VUC – en tæt samarbejdspartner Uddannelsessamtale Hvad har vi.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
UU – Uddannelsesstatistik
Præsentationens transcript:

Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder

Agenda 1.Hvad gjorde vi og hvordan gik det? 2.Jobcenter i dag og nye strategier for inddragelse af UU. 3.Gennemførelsesberedskab på tværs

Uddannelsesafklarende samtaler Jobbutikken visiterer unge under 30 som søger kontanthjælp Uddannelse Uddannelses- forberedende aktivitet Kontanthjælp Fælles modtagelse to dage om ugen, hvor alle får en uddannelsesafklarende samtale

Resultater Fredericia Kommune Uddannelse 108 unge (36 %) Uddannelse 108 unge (36 %) Uddannelsesforberedende forløb 56 unge (19 %) Uddannelsesforberedende forløb 56 unge (19 %) Orlov/sygdom 5 unge (2 %) Orlov/sygdom 5 unge (2 %) Arbejde 25 unge (8 %) Arbejde 25 unge (8 %) Offentlig forsørgelse 101 unge (34 %) Offentlig forsørgelse 101 unge (34 %) Produktionsskole 3 unge (1 %) Produktionsskole 3 unge (1 %) Aktuel placering pr. 4. september 2014 på de unge, som i perioden 1. september 2012 til 31. december 2013 har mødt frem til uddannelsesafklarende samtale. I alt 332 unge. I optællingen mangler der 34 unge, idet vi ikke har adgang til aktuel status for unge over 24 år.

Resultater Middelfart Kommune Uddannelse 83 unge (56 %) Uddannelse 83 unge (56 %) Uddannelsesforberedende forløb 18 unge (12 %) Uddannelsesforberedende forløb 18 unge (12 %) Orlov/sygdom 0 unge (0 %) Orlov/sygdom 0 unge (0 %) Arbejde 10 unge (7 %) Arbejde 10 unge (7 %) Offentlig forsørgelse 35 unge (24 %) Offentlig forsørgelse 35 unge (24 %) Produktionsskole 2 unge (1 %) Produktionsskole 2 unge (1 %) Aktuel placering pr. 4. september 2014 på de unge, som i perioden 1. februar 2012 til 31. december 2013 har mødt frem til uddannelsesafklarende samtale. I alt 167 unge. I optællingen mangler der 19 unge, idet vi ikke har adgang til aktuel status for unge over 24 år.

Intensive vejledningsforløb (10 DAGE) Matchgruppe 1 ½ - 2 Uddannelsesparate Ung til ung Etablering af gruppen Besøg på uddannelser Team building Individuelle samtaler Personlig uddannel- sesplan HER HAR JEG SUCCES AFKLARING MOTIVATION MUREN ORDINÆR UDDANNELSE UDDANNELSES- FORBERELSE MASSIV INDIVIDUEL OPFØLGNING

Hvordan Gennemgående træk Skattekort En visuel måde at synliggøre de unges kompetencer. Når en deltager bliver opmærksom på en styrke/ressource/kompetence ved sig selv eller andre, skrives den på en label og sættes på skattekortet. Gennemgående i alle facetter af forløbet. Højt aktivitetsniveau med mange skift

Hvordan Vi leger Forløbet er præget at mange lege og små samarbejdsøvelser. Hvorfor leger vi Lege: - skaber højt humør - de unge mødes på lige vilkår  skaber sammenhold -Skaber afveksling  holder fokus -Styrker samarbejde -Styrker kommunikation -flytter grænser -Sætter fokus på kompetencer og styrker, der ikke er bevidste for de unge

Hvordan Ny viden og refleksion Hvor vil du hen? Hvad drømmer du om? (Lego) Hvilke fordele kan der være ved at have en uddannelse (Jump kort) Inspiration og ny viden (besøg) Hvilke styrker/ressourcer rummer du, og hvordan kan du få gavn af dem i forbindelse med gennemførelse af uddannelse. Hvad forhindrer dig i at gennemføre en uddannelse (arbejde med stopklodser) Life skills Individuelle samtaler Udarbejdelse af handleplaner og indgåelse af aftaler.

Effekt 13 af 15 unge i uddannelse (målt 8 måneder efter) De unge har fået et netværk og etableret venskaber. De unge har fået en oplevelse af succes og af at mestre noget uddannelsesrelateret.