Guds Rige ifølge synopsen Foredragsrække MF torsdag, den 3. november 2011 Peter V. Legarth.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Husk at lukke døren efter dig!
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Opstandelsesfest.
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Mat.5:1-2 Jesus klatrede op på et bjerg..
Nøgler til menighedens vækst
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
Bjergprædikenen (3) Ønsker og evner. Tilskrevet og levet retfærdighed.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
”Religion er opium til folket”
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
En menighed, der søger enhed
Hvilken slags kirke ønsker vi at være
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Lidelsens problem (teodicé)
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11.. Lukas 11:1-4 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede:
De ti bud Jeg er Herren din Gud. De første bud Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke.
Om forfølgelse Kristne bliver stemplet som fjendtlige og udsættes for diskriminering, anholdelser, tilbageholdelser, tortur og endda offentlig henrettelse.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
JEHOVA RAFA – HERREN SOM HELBREDER DIG!. ”Jeg er Herren, der læger dig!” Jehova Rafa - ES
Jesus Kristus indvarsler Guds rige her i verden
Hvordan skal vi leve som kristne i hverdagen
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Prædiken Ånd og kød.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Matt. 5:3-11 Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres. Salige er de, som sørger, for de skal trøstes. Salige er de sagtmodige, for de skal.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Ap. G. 2:1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor.
Præsentationens transcript:

Guds Rige ifølge synopsen Foredragsrække MF torsdag, den 3. november 2011 Peter V. Legarth

Optakt Google Guds Rige er Guds måde at gøre tingene på Guds Rige er Guds dynamiske kraft Guds rige er Guds herredømme Guds Rige er Guds barmhjertige regering The Kingdom of God is Gods direct rule or government on earth The kingdom of God is Gods sovereignty over the earth The kingdom of God is Gods' reign over all people for all time brought into fulfillment through Jesus The Kingdom of God is Gods leadership on us

Fadervor – ifølge Timo Laato Sønnen Komme dit rige Helligånden ske din vilje på jorden, som i himlen Faderen Giv os i dag vort daglige brød Sønnen forlad os vor skyld, som vi også forlader vore skyldnere Helligånden led os ikke ind i fristelse, men fri os fra den onde Faderen Helliget blive dit navn

Erfaring Et arbejde som landbrugsmedhjælper / sygeplejerske -Udsendt af et missionsselskab / kirken -Udsendt af Læger uden Grænser Guds Rige i det ene tilfælde, men ikke i det andet

Indledning Begrænsning til Jesu forkyndelse Begrænsning til synopsen

Indledning Begrænsning til Jesu forkyndelse Begrænsning til synopsen Sprogbrug: Guds Rige (Mark / Luk) eller Himmeriget (Matt)?

Temaer (1)Jesu programerklæring ifølge Mt og Mk (2)Jesu forkyndelse af Guds Rige – en forkyndelsen af evangeliet (3)Guds Rige og Guds kongeherredømme (4) Guds Rige og Jesu person

Jesu programerklæring Matt 4,17: VApo. to,te h;rxato o` VIhsou/j khru,ssein kai. le,gein\ metanoei/te\ h;ggiken ga.r h` basilei,a tw/n ouvranw/n Fra da af begyndte Jesus at prædike: »Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!« Guds Rige - forkyndes

Sammenfatning af Jesu virke Matt 4,23: Kai. perih/gen evn o[lh| th/| Galilai,a| dida,skwn evn tai/j sunagwgai/j auvtw/n kai. khru,sswn to. euvagge,lion th/j basilei,aj kai. qerapeu,wn pa/san no,son kai. pa/san malaki,an evn tw/| law/|Å Jesus gik omkring i hele Galilæa, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte al sygdom og lidelse blandt folket.

Jesus-manifestet - Jesus-manifestet er noget, der forkyndes - Det, der forkyndes, er Guds Rige

Adressat En del af kerygmaet – prædiken for folkeskaren – udadrettet En del undervisningen – for disciplene – indadrettet

Saligprisningerne Matt 5 v3 Salige er de fattige i ånden,for Himmeriget er deres. v4 Salige er de, som sørger,for de skal trøstes. v5 Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden. v6 Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes. v7 Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed. v8 Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud. v9 Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn. v10 Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.

Saligprisningerne 3 Maka,rioi oi` ptwcoi. tw/| pneu,mati( o[ti auvtw/n evstin h` basilei,a tw/n ouvranw/nÅ 4 maka,rioi oi` penqou/ntej( o[ti auvtoi. paraklhqh,sontaiÅ 5 maka,rioi oi` praei/j( o[ti auvtoi. klhronomh,sousin th.n gh/nÅ 6 maka,rioi oi` peinw/ntej kai. diyw/ntej th.n dikaiosu,nhn( o[ti auvtoi. cortasqh,sontaiÅ 7 maka,rioi oi` evleh,monej( o[ti auvtoi. evlehqh,sontaiÅ 8 maka,rioi oi` kaqaroi. th/| kardi,a|( o[ti auvtoi. to.n qeo.n o;yontaiÅ 9 maka,rioi oi` eivrhnopoioi,( o[ti auvtoi. ui`oi. qeou/ klhqh,sontaiÅ 10 maka,rioi oi` dediwgme,noi e[neken dikaiosu,nhj( o[ti auvtw/n evstin h` basilei,a tw/n ouvranw/nÅ

14 Saligprisningerne: Matt 5,1-12 En kiastisk struktur? A for Himmeriget er deres (v. 3) B passivum divinum: for de skal trøstes (v. 4) C futurum: for de skal arve jorden (v. 5) D passivum divinum: for de skal mættes (v. 6) D 'passivum divinum: for de skal vises barmhjertighed (v. 7) C 'futurum: for de skal se Gud (v. 8) B 'passivum divinum: for de skal kaldes Guds børn (v. 9) A 'for Himmeriget er deres (v. 10)

Guds Rige - bjergprædikenen Matt 5,20: For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. Himmeriget / Guds Rige – centralt begreb i bjergprædikenen

Begrebet velsignet / salig - ikke primært et menneskes sindstilstand -ikke hvad disciplene mener om sig selv -men snarere hvad Gud mener om disciplene -Guds gave -Guds frelse -nu og i fremtiden

Saligprisningerne Disciplene er salige, ikke fordi de fattige i Ånden, men fordi Himmeriget er deres Disciplene er salige, ikke fordi de forfølges for retfærdigheds skyld, men fordi Himmeriget er deres Disciplene er salige, ikke fordi de sørger,men fordi de skal trøstes Disciplene er salige, ikke fordi de er sagtmodige, men fordi de skal arve jorden

Sammenligning med De Ti Bud Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke have andre guder end mig (2 Mos 20,2f) Moseloven begynder med et udsagn om frelsen og derefter følger befalingerne Saligprisningerne fungerer på samme måde i Bjergprædikenen og beskriver disciplene som salige – indikativet – hvad disciplene er Ordene om Guds Rige / Himmeriget svarer altså til frelsesudsagnet ved indledningen af De Ti Bud

Exodus-motivet Befriet fra trællehuset i Egypten er Guds folk på vej imod det forjættede land Disciplene er kaldet til tilhørsforhold til Himmeriget og skal arve landet (v. 5) Det forjættede land som type på Guds Rige At arve landet ≈ At arve Guds Rige o[ti auvtoi. klhronomh,sousin th.n gh/n

Guds Rige / evangelium Matt 4,23: Jesus forkynder evangeliet om Guds Rige

Guds Rige / evangelium Matt 4,23: Jesus forkynder evangeliet om Guds Rige Matt 3,2: Døberen forkynder dommen om Guds Rige

Guds Rige / evangelium Matt 4,23: Jesus forkynder evangeliet om Guds Rige Matt 3,2: Døberen forkynder dommen om Guds Rige Hos Døberen: kaldet til omvendelse har sin primære motivation i dommen Hos Jesus: kaldet til omvendelse har sin primære motivation i en proklamation af frelsen

Guds Rige / Guds kongeherredømme Ordet basilei,a betegner 1) kongens funktion, kongens magtherredømme, kongens herskerstilling 2) det område, hvor kongen regerer, altså kongerige

Guds Rige / Guds kongeherredømme 1) basilei,a qeou/ som kongedømme ofte tilknyttet et tidsudtryk (2 Krøn 3,2) ordet basilei,a et verbalsubstantiv og angiver akten at regere ordet qeou/ subjeksgenitiv: Guds herredømme. Gud er konge betegnelse: dynamisk / abstrakt 2) basilei,a qeou/ som kongerige ofte tilnyttet lokale udtryk som i, ind i, uden for, ud af ordet basilei,a er et substantiv, et konkret udtryk for et bestemt område: Guds Rige ordet qeou/ er ejendomsgenitiv (riget tilhører Gud) eller en auctoris (riget udgår fra Gud). betegnelse: statisk / konkret

Guds kongeherredømme Tekster Matt 4,23 + Matt 10,7 / Luk 9,2 + Mark 11,10 + Luk 1,33 + Luk 9,11 + Luk 10,9

Guds Rige (1) tekster, hvor det hedder, at et menneske kommer ind i dette basilei,a (2) et menneske kan befinde sig i (eller uden for) dette basilei,a

Guds Rige - det fuldendte rige i frelsens tidsalder Jesu omtale af Guds Rige ↔ rabbinernes udsagn om den kommende verden Jesus forkynder Guds Rige (Matt: Himmeriget). Guds Rige betegner primært den endegyldige frelsestilstand, den definitive fuldendelse

Guds Rige - frelsen Matt 19,14 Matt 19,23 Matt 21,31

Guds Rige - frelsen Matt 19,14 Matt 19,23 Matt 21,31 Guds Rige / Livet: Mark 9,47

Guds Rige - frelsen Matt 19,14 Matt 19,23 Matt 21,31 Guds Rige / Livet: Mark 9,47 Guds Rige / Guds vilje

Guds Rige Ordet basilei,a qeou/ betegner Guds Rige som både en statisk og en dynamisk enhed (1) Guds Rige - et område, frelsens område, hvor frelsen / syndernes forladelse findes (2) Guds Rige - dynamisk af karakter, ikke stillestående, så sandt Gud ikke er stillestående og stationær og stereotyp

Guds Rige / Guds vilje Guds vilje virker overalt Guds Rige er til stede, hvor evangeliet er forkyndt til omvendelse og tro

Guds Rige / Guds vilje Guds vilje virker overalt Guds Rige er til stede, hvor evangeliet er forkyndt til omvendelse og tro Et menneske kan ikke vælge sig fri af Guds vilje Et menneske kan vælge sig fri fra Guds Rige

Guds Rige / Jesu person To linier i de synoptiske evangelier: a) Jesus fremtræder som den messianske forløser b) Guds Riges nærvær betyder, at den messianske tid er oprundet de to linier er integreret i hinanden en kristologisk bestemme af Guds Rige

Guds Rige / Jesu person Tekster: Mark 10,14f Matt 12,28; Luk 11,20

Guds Rige / Jesu person Tekster: Mark 10,14f Matt 12,28; Luk 11,20 Jesus som konge

Guds Rige / Jesu person Tekster: Mark 10,14f Matt 12,28; Luk 11,20 Jesus som konge Hyppig omtale af Guds Rige (basilei,a), men ikke om Gud som konge (basileu,j) ikke, at Gud skal regere som konge (basileu,ein)

Jesu person og Jesu forkyndelse af Guds Rige Gud er tilsyneladende ikke konge over sit rige. Og Jesus er tilsyneladende ikke konge over sit rige. Ergo: Jesus er konge i Guds Rige, i frelsens rige (jf. 1 Kor 15,24-28).

Afslutning Vægten i udsagn om basilei,a qeou/ er lagt på frelsen – sekundært på Guds dynamiske kongeherredømme

Afslutning Vægten i udsagn om basilei,a qeou/ er lagt på frelsen – sekundært på Guds dynamiske kongeherredømme Guds Rige i Jesu forkyndelse betegner følgende a) frelsens tid b) frelsens gave c) frelsens sted

SLUT